توافق گازی ایران و ترکمنستان باید از مرحله کاغذی خارج شود

نخعی ، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با افکارنیوز درخصوص قرارداد گازی ایران و ترکمنستان بیان می کند: قرارداد گازی خوبی بین سه کشور ایران، ترکمنستان و آذربایجان بسته شده است. با توجه به ضعف زیرساختی که در شمال شرق و شرق کشورمان برای تامین گاز مصرف کنندگان در بخش خانگی و صنعتی داریم، بنابراین تامین گاز از کشور ترکمنستان که از قبل هم رایج بوده است در دستور کار قرار گرفته است.

 

وی افزود: متاسفانه در دولت قبل به دلیل برخی مشکلات و لجبازی هایی که صورت گرفت منتفی شد اما این دولت مجددا نسبت به احیای آن اقدام کرد. امیدواریم که این موضوع از مرحله توافق کاغذی خارج و به صورت میدانی عملیاتی شود و شاهد باشیم که در شرق و شمال شرق کشور از بابت تامین گاز دیگر مشکلی نداشته باشیم.

 

*باید به یکی از هاب های منطقه ای در عرصه انرژی تبدیل شویم

نخعی ادامه داد: کشور ما ظرفیت های فوق العاده ای از لحاظ گازی دارد و همین مسئله این نیاز را به وجود می آورد که سرمایه گذاری بیشتری برای توسعه صنعت گاز صورت گیرد تا در بحث دیپلماسی گازی بهتر عمل و کشور را تبدیل به یکی از هاب های مهم انرژی در دنیا تبدیل کنیم.

توافق گازی ایران و ترکمنستان باید از مرحله کاغذی خارج شود

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس تاکید کرد: این کاری است که برخی از همسایگان ما که هیچ کدام از ظرفیت های بالقوه ایران را ندارند چه از لحاظ میزان ذخایر و چه از لحاظ موقعیت جغرافیایی و استراتژیک به خوبی انجام داده اند. ما نیز نباید غفلت و عرصه را به کشورهای دیگر واگذار کنیم تا از خلا اقدامات ما بهره مند شوند.

او درانتها یادآورشد که به طور کلی بحث دیپلماسی در ابعاد مختلف می تواند برای کشور مفید باشد. یکی از بخش های دیپلماسی حوزه انرژی است. موضوعی که جز ظرفیت های بالقوه کشور است و می توانیم به این نقطه قوت در ابعاد دیگر دیپلماسی مثل امنیتی و سیاسی و حتی در حوزه اقتصادی در دنیا قویتر عمل کنیم.