تعیین چشم‌انداز ادامه گفت‌وگوها در سومین روز مذاکرات وین

دقایقی پیش جلسه کارگروه مسائل هسته‌ای در سطح کارشناسان و با حضور نمایندگان ایران ، گروه ۱+۴ و اتحادیه اروپا در هتل کوبورگ وین آغاز شد. این جلسه به موجب توافق دوشنبه گذشته میان مذاکره کنندگان ارشد اعضای برجام کار خود را آغاز کرده است.

هم زمان هیات ایرانی سرگرم برگزاری جلسات کارشناسی با موضوع رفع تحریم‌ها است. کارشناسان کشورمان دیروز در جلسه کارگروه رفع تحریم با حضور نمایندگان ایران، گروه ۱+۴ و اتحادیه اروپا ضمن تشریح دیدگاه‌های جمهوری اسلامی ایران پیشنهادهای تازه‌ای را در خصوص نحوه پیشبرد گفت‌وگوها ارائه کردند.

نمایندگان جمهوری اسلامی ایران بار دیگر بر موضع اساسی تهران مبنی بر لزوم رفع مؤثر تحریم‌ها علیه ملت ایران تأکید کرده و دیگر اعضا را به مشارکت سازنده در گفت‌وگوها تشویق کردند.

در این جلسه، نمایندگان سایر کشورها هم  آمادگی و جدیت خود را برای تعامل در موضوع رفع تحریم‌ها، ابراز کردند.

برآیند گفت‌وگوهای دیروز و امروز بر سر دو موضوع تحریم و مسائل هسته‌ای بررسی و دورنمای ترتیبات اجرایی ادامه مذاکرات هماهنگ خواهد شد.

اکثر قریب به اتفاق دیپلمات های شرکت کننده در مذاکرات، فضای گفت و گوها را مثبت ارزیابی کرده اند و با وجود اینکه برای دستیابی به توافق، هنوز راه دشواری در پیش است اما کارشناسان و اعضای هیات های مذاکره کننده حصول توافق را دور از دسترس نمی دانند.

جمهوری اسلامی ایران که با جدیت تمام به وین آمده و با خواسته‌ها و پیشنهاداتی روشن در حال مذاکره است، آمادگی دارد تا هر زمان که لازم باشد، به رایزنی‌های فشرده ادامه دهد و حاضر نخواهد بود تا خواسته‌های اصولی و حقوق ملت ایران را بابت ضرب‌الاجل‌ها یا جداول زمانی تصنعی فدا کند.

علی باقری کنی مذاکره کننده ارشد کشورمان تاکید دارد که جمهوری اسلامی ایران برای مذاکره اراده جدی و برای دستیابی به توافق امادگی عملی دارد و نسبت به آینده خوش‌بین است.

تعیین چشم‌انداز ادامه گفت‌وگوها در سومین روز مذاکرات وین

با وجود این که امروز(چهارشنبه) به عنوان روز سوم مذاکرات، کارگروه تعهدات هسته‌ای تشکیل جلسه‌ خواهد داد، اما عمده تمرکز گفت‌وگوها همچنان بر موضوع تحریم‌هاست و بخش اعظم نفرات و انرژی تیم‌ها بر مسئله تحریم متمرکز هستند و رایزنی‌ها در این خصوص امروز نیز به صورت فشرده ادامه خواهد یافت.

جمهوری اسلامی ایرن تاکید دارد تا زمانی که وضعیت تحریم‌ها روشن نشود، امکان تصمیم‌گیری در خصوص موضوعات دیگر وجود ندارد و تا زمانی که فهرست قرمز تحریمی در میان باشد، چراغ سبز بازگشت آمریکا به توافق روشن نخواهد شد.

جمهوری اسلامی ایران از اراده و خواست کافی برای دستیابی به یک توافق منصفانه که تأمین‌کننده منافع ملت ایران باشد، برخوردار است و آمادگی دارد تا در صورتی که طرف‌های مقابل مواضعی سازنده اتخاذ کنند، در کمترین زمان به توافق برسد. در عین حال، ایران خود را در اضطرار زمانی قرار نمی‌دهد و «دستیابی به یک توافق خوب و دقیق را مهمتر از دستیابی سریع به یک توافق» می‌داند.

رئیس‌جمهوری سابق آمریکا یک توافق کامل و نهایی را بر هم زد. انتظار این است که رئیس‌جمهور کنونی آمریکا دستکم به اندازه سلف خود جسارت به خرج داده و اجرای تعهدات این کشور را بپذیرد و تنها لغو کامل تحریم‌ها و توقف فشار حداکثری با تمام لوازم آن است که می‌تواند به بازگشت آمریکا به توافق منتهی شود.