آمریکا با خروج از برجام منزوی شد

«آنتونی بلینکن » وزیر خارجه آمریکا شامگاه جمعه گفت که آمریکا و نه ایران، به دلیل خروج از برجام در جامعه بین‌المللی منزوی شد.

وی که در یک کنفرانس خبری صحبت می‌کرد، گفت که به نفع همه است که پرونده هسته‌ای ایران با دیپلماسی حل شود.

بلینکن در ادامه سخنانش گفت:‌ «ما همچنان به مسیر دیپلماسی با ایران و بازگشت مشترک به توافق هسته‌ای اعتقاد داریم».

وزیر خارجه آمریکا در ادامه در سخنانی که عدم جدیت دولت این کشور در مذاکرات وین را نشان می‌داد مدعی شد «چیزی که طی روزهای اخیر شاهد آن بودیم این بود که ایران درباره آن چیزی که برای بازگشت به تعهدات ضروری است، جدی نبوده و همین موضوع دلیل آن بود که ما به این دور از گفت‌وگوها در وین پایان بخشیدیم».

 مقام‌های آمریکایی بارها در مناسبات مختلف با شانه خالی کردن از بار مسئولیت واشنگتن در قبال تعهداتی که باید برای بازگشت به برجام ایفا کند، توپ را به زمین ایران انداخته‌اند و مدام از گزینه‌های جایگزین برای روزی که مذاکرات وین شکست بخورد، صحبت به میان می‌آورند.

آمریکا با خروج از برجام منزوی شد

این در حالی است که دولت «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ به صورت یکجانبه از این توافق بین‌المللی که مورد تایید شورای امنیت سازمان ملل بود، خارج شد.

ترامپ پس از خروج از برجام، سیاست فشار حداکثری را در پیش گرفت و ادعا کرد طی چند ماه فروش نفت ایران را به صفر خواهد رساند. با وجود کاهش فروش نفت در دوران سیاست فشار حداکثری آمریکا، اما فروش نفت ایران هرگز به صفر نرسید.

از سوی دیگر، فشار حداکثری دولت ترامپ، دسترسی ایران به منابع مالی خود در برخی کشورها را با مانع مواجه کرده بود این در حالی بود که همه گیری کرونا جهان را در بر گرفته بود و با توجه به فشارهای آمریکا، تامین برخی داروها و برخی کالاهای اساسی برای ایران با سختی‌های زیادی همراه شده بود.

دولت ترامپ سرانجام ۲۰ بهمن ماه ۱۳۹۹ به کار خود پایان داد و نتوانست به هدف خود در به زانو در آوردن تهران برای پذیرفتن توافق جدیدی که محدودیت‌های بیشتری برای ایران به همراه داشت، دست پیدا کند.