چین: نباید پیشرفت‌های مذاکرات هسته‌ای ایران را نادیده گرفت

وانگ کان، سفیر چین در سازمان ملل متحد گفت: «پیشرفت‌های حاصل شده در مذاکرات با ایران برای پیوستن مجدد به برنامه جامع اقدام مشترک ( برجام ) را نباید دست کم گرفت.»

سفیر چین با اشاره به اینکه بر اساس گزارش شین هوا، برای دستیابی به یک پیشرفت در برجام فاصله زیادی وجود دارد، افزود: «امضاکنندگان این هفته در وین دیدار کردند تا درباره پایبندی مجدد ایران به این پیمان مذاکره کنند و آمریکا دیدگاه منفی خود را نسبت به مشارکت تهران ابراز کرد.»

وانگ با بیان اینکه «مذاکرات به سایر طرف‌ها کمک کرد تا درک خود را از موضع تیم مذاکره‌کننده دولت جدید ایران افزایش دهند»، اعلام کرد که چین به حمایت قاطعانه از پیگیری روند مذاکرات بین آمریکا و ایران ادامه خواهد داد و نقش منحصر به فرد و سازنده‌ خود  را برای دستیابی به نتایج در زمان اولیه به کار می‌گیرد.

دوشنبه هفته جاری هفتمین دور از مذاکرات هسته‌ای کشورمان در وین، پایتخت اتریش، آغاز شد. این اولین دور مذاکرات در دولت جدید ایران به ریاست جمهوری «سید ابراهیم رئیسی» است. روز گذشته نیز این مذاکرات پایان یافت و مذاکره کننده ارشد کشورمان از برگزاری نشست بعدی در اواسط هفته آینده در وین خبر داد.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، پس از هفتمین دور مذاکرات هسته‌ای ایران، ادعا کرد که تهران با پیشنهاد‌های سازنده به وین نیامده است.

چین: نباید پیشرفت‌های مذاکرات هسته‌ای ایران را نادیده گرفت

این سخنگو در ادامه ادعا‌های خود بدون اشاره به بدعهدی‌های غرب و آمریکا گفت: «۶ دور اول مذاکرات باعث پیشرفت شد و اعضا به راه‌حل‌های صلح‌آمیز و خلاقانه‌ای برای حل بسیاری از سخت‌ترین مسائل که برای همه طرف‌ها دشوار بود، دست یافتند. اما در رویکرد ایران در مذاکرات این هفته، تلاشی برای حل اختلافات باقی‌مانده، وجود نداشت.»

دیپلمات‌های تروئیکای اروپایی پس از نشست مدعی شدند: «ما نسبت به تغییرات پیشنهادی ایران در متونی که در شش دور پیشین مذاکرات در وین مورد مذاکره قرار گرفته بود، ناامید و نگران هستیم.»

آن‌ها در ادامه افزودند: «ایران تقریباً تمام توافق‌هایی که به سختی در ماه‌ها مذاکرات بر سر آن توافق شده بود، می‌شکند و خواهان تغییرات اساسی در متن است. آن‌ها بیش از ۵ ماه بین مذاکرات فاصله انداختند و از آن زمان سرعت برنامه هسته‌ای ایران بسیار پیشرفت کرد، این هفته نیز از سوی ایران شاهد عقب‌نشینی در زمینه دیپلماتیک بودیم».

این دیپلمات‌ها همچنین مدعی هستند: «مشخص نیست که چگونه می‌توان این شکاف‌های جدید را در یک چارچوب زمانی واقع‌بینانه و براساس پیش‌نویس‌های کنونی ایران برطرف کرد. ما از هماهنگ کننده درخواست کردیم که به زودی تشکیل جلسه دهد».

مقامات کشورمان همواره تاکید کرده‌اند که تنها در صورت لغو تمام و کمال تحریم‌های آمریکا و تعهد به انجام ندادن دوباره چنین اقداماتی از سوی این کشور، به تعهدات خود ذیل برجام باز خواهند گشت.