ایران کشوری نیست که تحت فشار راضی به توافق شود

سیدعلی آقازاده ، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با افکارنیوز روند مذاکرات هسته ای را تحلیل کرد: مذاکراتی که در چند روز اخیر در وین انجام شد شاهد بودیم که طبق معمول طرف های مذاکره به خصوص اروپایی ها و آمریکایی ها به دنبال کارشکنی بودند.

وی تصریح کرد: غربی ها دراین کارشکنی هایشان نیز معمولا جمهوری اسلامی را به عنوان طرفی که موافق به توافق نیست معرفی می کنند. هرچند این رفتار برای امروز یا دیروز نیست و سال هاست که این سیاست را در پیش گرفته اند.

وی افزود: زیاده خواهی های اروپایی ها و آمریکایی ها که در مذاکرات مطرح شده است بازی همیشگی آن هاست. نمونه های از این بهانه ها را رافائل گروسی به دست امریکا و اروپا می دهد که بر فعالیت های صنعتی جمهوری اسلامی ایران نظارت کنند و نوعی تردید و تشویش در فعالیت های ایران نشان می دهد اما فراموش نکنیم که این فعالیت ها به نوعی با پشتیبانی طرف امریکایی ضورت می گیرد.

ایران کشوری نیست که تحت فشار راضی به توافق شود

*راستی آزمایی تعهداتی که غربی ها می دهند از توافق مهم تراست

آقازاده ادامه داد: آن ها بارها نشان داده اند که در مذاکرات به دنبال باج گیری و متوقف کردن فعالیت های صنعتی و هسته ای ایران هستند. بنابراین در این دور از مذاکرات نیز به دنبال امتیازات حداکثری و تعهدات حداقلی هستند.

این عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس اظهارکرد: در این دوره باید حتما نسبت به تعهداتی که اروپایی ها و آمریکایی ها داده اند راستی آزمایی شود و خسارت هایی که در دوره های قبلی به جمهوری اسلامی ایران وارد شده جبران شوند.

او بیان داشت: با این حال در این دوره با وجود تیم مذاکره کننده ای که داریم بعید است که طرف های غربی بتوانند امتیازی را بدون پرداخت خسارت ها و لغو همه تحریم ها از ما بگیرند. چراکه یک تیم متخصص و نخبه برای بررسی تمام جوانب گردآوری شده اند.

آقازاده درانتها عنوان کرد: جمهوری اسلامی ایران نیازی به یک توافق بد و کوتاه مدت ندارد و به هرحال مقاومت ملت ما باید به آن ها فهمانده باشد که ایران کشوری نیست تحت فشار راضی به هر توافق شود.