تیم ایران در مذاکرات وین ورزیده و آگاه به مسائل دیپلماتیک است

محمدکاظم انبارلویی کارشناس مسائل سیاسی معتقد است که هدف تیم مذاکره ایرانی در وین تنها بحث هسته‌ای نیست، بلکه بحث اصلی رفع همه تحریم‌ها و راستی آزمایی و دریافت تضمین تعهدات طرف مقابل است. انتقاد از تعداد افراد حاضر در مذاکرات زمانی که آمریکایی‌ها با بیش از ۱۵۰ نفر مذاکره کننده در این مذاکرات حاضر می‌شوند و از وزارت خزانه داری و تخصص‌های دیگر برای مذاکره حضور می‌یابند، چندان موجه نیست.

هفتمین دور مذاکرات برای احیای توافق هسته‌ای میان ایران و ۱+۴ و ایالات متحده با برگزاری جلسه اختتامیه کمیسیون مشترک برجام به پایان رسید و گفته شد که مذاکرات هفته آینده از سر گرفته خواهد شد.

ماراتن این دور از مذاکرات از روز دوشنبه ۸ آذرماه آغاز و با تشکیل جلسات مداوم دو کارگروه رفع تحریم و هسته‌ای در چهار روز گذشته ادامه پیدا کرد. علی باقری‌ رئیس هیئت مذاکره‌کننده ایران که از ابتدای هفته گذشته (۶ آذرماه) وارد وین شده بود تا شامگاه گذشته زنجیره‌ای از دیدار‌های دو و چندجانبه را با مقام‌های اتحادیه اروپا، چین، روسیه و تروئیکای اروپایی پیش برد. درحالی‌که روز دوشنبه پس از برگزاری نشست افتتاحیه کمیسیون مشترک برجام که نخستین رویارویی هیئت مذاکره‌کننده جدید ایران با ۱+۴ در قالب مذاکرات چندجانبه بود، فضای مثبتی بر روند پیش رو سایه انداخته بود، نشست اختتامیه در فضایی مبهم و البته نه چندان دوستانه به پایان رسید.

تیم ایران در مذاکرات وین ورزیده و آگاه به مسائل دیپلماتیک است

به گفته انبارلویی، مقامات دستگاه‌های مرتبط با تحریم باید در مجموعه مذاکره کنندگان حضور داشته باشند تا خسارت‌هایی که بر اثر عدم اجرای تعهدات به وجود آمده را جبران کنند. تیم ایران در مذاکرات وین ورزیده و آگاه به مسائل دیپلماتیک است، تمرکز تیم مذاکره کننده بر موضوع رفع تحریم‌ها هم با وجود این استعداد علمی و فنی، اگر طرف اروپایی و آمریکایی صداقت داشته باشد ما را به نتیجه خواهد رساند و این تیم با اعتماد به نفس و امانت‌داری می‌تواند مذاکرات را مدیریت کند.

انریکه مورا پس از پایان نشست کمیسیون مشترک برجام با حضور در میان خبرنگارانی که مقابل هتل کوبورگ ایستاده بودند، گفت: زمان رایزنی هیئت‌ها با پایتخت‌های‌شان فرا رسیده است و مذاکرات وین از اواسط هفته آتی در چارچوب دور هفتم از سر گرفته خواهند شد. وانگ کوان، نماینده چین در مذاکرات وین هم از ازسرگیری مذاکرات وین بر سر احیای برجام در اواسط هفته آتی خبر داد.