عامل کند شدن مذاکرات وین؛ پیش نویس‌ ایران یا برجام پلاس اروپا

دور اول مذاکرات ایران و ۴+۱ در حالی به اتمام رسید که تیم‌های مذاکره کننده برای بررسی بیشتر بحث‌های صورت گرفته راهی پایتخت‌های خود شدند تا دور بعدی مذاکرات اواخر این هفته در وین از سرگرفته شود. بررسی محتوای مذاکرات وین نشان می‌دهد که ایران پیش نویس‌های خود را براساس برجام شکل گرفته در سال ۲۰۱۵ و قطعنامه ۲۲۳۱ تنظیم کرده و ضمن رفع اشکالات مدنظر خود، آنها را به میز مذاکره آورده است.

طرف‌های اروپایی مذاکره مدعی هستند ایران خواسته‌های جدیدی را به وین آورده است و این درحالی است که اطلاعات موجود نشان می‌دهد؛  تیم ایرانی در این مذاکرات در واقع نقص‌های موجود در برجام را که عامل عدم کسب منفعت ایران از توافق‌های پیشین بود، در پیش نویس اصلاح و روی میز گذاشته است.

مذاکره کنندگان ایران بر مبنا قرار دادن توافقات پیشین برای رفع نواقص موجود تاکید دارند اما برخی طرف‌ها تمایل دارند مطالبات جدید آنها در قالب آنچه پیش از این «برجام پلاس» خوانده می‌شد، در مذاکرات مطرح شود. تاکید طرف ایرانی بر چهارچوب اعلامی، باعث شد تا هیچ موضوعی فراتر از برجام در مذاکرات اخیر مطرح نشود. تلاش اروپا برای عبور از برجام و اضافه کردن مطالبات جدید مورد خواست آمریکا همان موضوعی است که باعث کند شدن روند مذاکرات شده است.

عامل کند شدن مذاکرات وین؛ پیش نویس‌ ایران یا برجام پلاس اروپا

پیش از این مقامات ارشد ایران تاکید کرده بودند که توافق جدیدی با کشورهای ۴+۱ در کار نخواهد بود اما اصرار اروپا بر ایجاد مبنای جدید در مذاکرات، باعث چالش در مذاکرات وین شده است؛ چالشی که طرف‌های اروپایی تلاش میکنند پیش نویس‌های منطبق بر توافقات قبلی ارائه شده توسط ایران را عامل آن معرفی کنند.