اگر تحریم‌ها برداشته شود، ایران می‌تواند یکی از بازیگران مهم قدرت باشد

رضا حجت کارشناس مسائل بین الملل در مورد مذاکرات وین می‌گوید که اگر مذاکرات احیای برجام به موفقیت برسد، ایران می‌تواند بخشی از بازوی اقتصادی خود را در حوزه انرژی فعال کند. ایران بر اساس برخی منابع اولین و براساس سایر منابع دومین منابع گاز جهان را دارد و سومین منابع نفت پس از ونزوئلا و عربستان را داراست و این موضوع نشان می‌دهد ایران می‌تواند قطب صادرات نفت و گاز در جهان باشد. اگر تحریم‌ها برداشته شود، ایران می‌تواند یکی از بازیگران مهم باشد. همین امر نشان می‌دهد ایران به طور بالقوه می‌تواند از مسیر ترکیه، مسیر آذربایجان و عراق و سوریه بخشی از نیاز اروپا به گاز را تامین کند.

چهارشنبه هفدهم آذر ماه تیم مذاکره کننده ایران با اراده با هدف رفع تحریم‌های وضع‌شده علیه مردم ایران، عازم شهر وین شدند و روز پنجشنبه اولین دور از مذاکرات از دور دوم را با ۴+۱ در هتل کوبورگ این شهر آغاز کردند.

این کارشناس مسائل بین الملل گفت: اگر توافق برجام صورت بگیرد و ایران این امتیاز را داشته باشد که به بازیگر مطرح حوزه انرژی مبدل شود، روسیه به عنوان تامین کننده ۴۱ درصد انرژی اروپا دچار مسئله می‌شود. با این حال روسیه هم مراقب است که توافق صورت بگیرد و فضا‌هایی برای ایران آزاد شود و هم از طرفی نگران این مسئله است که در صورت برداشته شدن تحریم‌ها، ایران به رقیب این کشور مبدل نشود تا تسلط ۴۱ درصدی را از دست بدهد. برای چین هم رفع تحریمها از این جهت حائز اهمیت است که بتواند بدون هرگونه مشکل نیاز خود از نفت ایران را تامین کند.

میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در مذاکرات وین در حساب توئیتری خود نوشت: مذاکرات وین بر اساس پیش نویس‌هایی که تا ۲۰ ژوئن (پایان دور ششم مذاکرات) تهیه شده بود، پیش خواهد رفت، اما نظرات جدید ایران نیز باید به شکل مناسب و به طور کامل بررسی شود. این قانون دیپلماسی چندجانبه است.

اگر تحریم‌ها برداشته شود، ایران می‌تواند یکی از بازیگران مهم قدرت باشد

به گفته حجت، تاکنون ایران نخواسته به سمت تامین گاز اروپا حرکت کند و کم ترین حضور را در منطقه آسیای مرکزی و قفقاز داشته تا بتواند در موارد دیگر از همراهی روسیه بهره‌مند شود. ما در برخی از رخداد‌ها متوجه می‌شویم کوتاه آمدن در برخی موارد اصلا به سود منافع ایران نیست و روسیه می‌توانست با ایران همکاری کند تا پس از درشت گویی‌های سران آذربایجان، در داخل زیر فشار افکار عمومی قرار نگیریم. حالا که قرار است کشور‌ها و حتی متحدان در حوزه‌های ژئوپلیتیکی ابزار‌های فشار را برای یکدیگر نگه دارند، بهتر است ایران نگاهی به صادرات گاز به اروپا داشته باشد. آمریکا بر این تفکر است که روسیه می‌تواند بر نوع مذاکرات ایران تاثیرگذاری داشته باشد. روسیه و ایران منافع مشترکی دارند که بر همین اساس مسکو می‌تواند خواسته‌های ایران در مذاکرات را تسهیل کند.

دولت ایران بار‌ها تأکید کرده است که شرط بازگشت به برجام لغو تمامی تحریم‌های ظالمانه و یک‌جانبه آمریکا علیه کشورمان و ارائه تضمین برای عدم اتخاذ چنین اقدامی در آینده از سوی آمریکاست.