ایران با تدابیری در صورت خروج آمریکا از برجام از شوک اقتصادی جلوگیری کند

دیاکو حسینی کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: آمریکا یی‌ها آماده هستند تا تحریمها ی مطابق برجام را لغو کنند، اما تحریم‌های غیربرجامی که در دوره ترامپ وضع شده و هدف آسیب زدن به ایران بوده، از دیدگاه بایدن و آمریکا شامل تحریم‌های برجامی نیست. دولت بایدن این آمادگی را دارد تا تحریم‌هایی که مشخصا هسته‌ای هستند را بردارد و سایر مسائل مربوط به تروریسم و سایبری و... حفظ شوند؛ لذا در مورد حل و فصل سایر موضوعات فکر نمی‌کنم بایدن به راحتی بتواند این کار را انجام دهد، چراکه در داخل آمریکا و در مسائل مربوط به انتخابات با مشکل مواجه می‌شود.

دور هفتم مذاکرات هسته‌ای در وین بعد از وقفه‌ای ۵ ماهه در هشتم آذرماه از سرگرفته شد. مقامات ایرانی بار‌ها پیش از شروع مذاکرات اعلام کردند در این دور از مذاکرات به دنبال رفع تحریم‌های ظالمانه مغایر با برجام هستند و ایران در مذاکرات بسیار جدی بوده و به دنبال وقت‌کشی یا مذاکرات فرسایشی نیست.

به گفته حسینی، دولت بایدن ممکن است در انتخابات ۲۰۲۴ قدرت را واگذار کند و یا حتی در انتخابات میان دوره‌ای کنگره دموکرات‌ها در سال ۲۰۲۲ قدرت را به جمهوری خواهان واگذار کند، با این شرایط، احیای برجام با مشخصات ۲۰۱۵ با چشم انداز پیش رو احتمال بسیار زیاد توافق موقت خواهد بود و باید در نظر بگیریم آیا ارزش دارد که برای مدت کوتاه توافق صورت گیرد یا خیر؟ شاید بهتر باشد به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری هم توجه داشت که مشخص می‌کند با چه سناریویی مواجه خواهیم بود، ما نباید سیاست خارجی ایران را به مسئله داخلی آمریکا گره بزنیم، در دوره‌ای که اوباما حمایت گسترده‌ای کرد و محبوبیت داشت، بی اعتمادی ایران به آمریکا ادامه داشت هر چند این احتمال وجود دارد که جمهوری خواهان انتخابات را به دست گرفته و از برجام خارج شوند لذا مبنای محاسباتی ما نباید این باشد.

ایران با تدابیری در صورت خروج آمریکا از برجام از شوک اقتصادی جلوگیری کند

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت خارجه گفت: توافق خوب را در راستای تعهداتی می‌دانیم که همه طرف ها در برجام دارند و کم و کیف اعزام هیئت نشان می‌داد هدف اصلی این است که همان جمعی که در تهران با رفت و برگشت‌های متعدد باید درباره ابعاد تحریمی تصمیم بگیرند در همانجا تصمیم بگیرند. شاید طرف مقابل اساسا انتظار نداشت با رویکردی که توافق خوب در کمترین زمان ممکن به دست بیاید متون آماده مکتوب به آن‌ها بدهد. تمامی آنچه در این متون نوشته شده بود مبتنی بر برجام و پیش نویس ۶ دور قبل بود اساسا نمی‌توانست حداکثری باشد، ولی رویکرد آمریکا و طرف‌های اروپایی حداقلی است و به همین خاطر درخواست کردند به پایتخت‌های خود برگردند و مشورت کنند.

به گفته خطیب زاده، آخر این هفته دور بعدی مذاکرات آغاز خواهد شد و تاریخ دقیق در گفت‌وگوی باقری و مورا نهایی خواهد شد. مهم این است که طرف مقابل مثل ایران با پیشنهاد‌های مشخص بیاید. این‌که طرف مقابل فقط اظهارات رسانه‌ای کند و تصور کند بازی مقصر نمایی اعمال کند، باور غلطی است. می‌دانیم در وین چه می‌خواهیم و آنچه می‌خواهیم در چارچوب برجام است.

حسینی می گوید: در این مدت کوتاه دوره بایدن همین نوع نگاه برای ایران می‌تواند مفید باشد، ایران باید با تدابیری مانع از این شود که در صورت خروج مجدد آمریکا از برجام شوک اقتصادی غیر قابل تحملی وارد شود، در واقع این مسئله باید مدیریت شود در چنین شرایطی توافق با بایدن توجیه پذیر است. این واقعیت را نباید نادیده گرفت که تیم بایدن و وزارت خارجه آمریکا در مقابل جمهوری‌خواهان آمادگی بیشتری برای مصالحه و سازش دارند، جمهوری خواهان در دو قطبی شدن پر نشدنی رویکردی ضد ایرانی در پیش گرفته اند. اگر آمریکا یک بار دیگر از برجام خارج شود به زیان آمریکا خواهد بود، خروج آمریکا از برجام یک امر فاجعه بار نخواهد بود.