مراقب خطرات احتمالی مذاکرات عوامانه باشیم

حسن هانی‌زاده با اشاره به تاکیدات سخنان مقام معظم رهبری پیرامون عدم اعتماد به غرب و آمریکا در مذاکرات هسته‌ای ، گفت: مراجع تقلید از جمله آیات عظام جوادی آملی، نوری همدانی و مهمتر از همه رهبر معظم انقلاب بارها بر عدم اعتماد به طرف مقابل و اخذ تضمین در مذاکرات تاکید داشته‌اند و این مساله که براساس منفعت ملی و عزتمندی مردم کشور بیان شده، باید سرلوحه مسئولین کشور در حوزه سیاست خارجه باشد.

 وی اضافه کرد: عدم تحقق وعده‌ها توسط آمریکا و به تبع آنها کشورهای اروپایی امری مسبوق به سابقه بوده است که نمونه بارز آن را در دولت قبلی مشاهده کردیم.  

کارشناس مسائل بین‌الملل افزود: دولت روحانی تفاهمی را به امضا رساند که آمریکا به‌راحتی با نادیده گرفتن قوانین بین‌المللی آن را زیر پا گذاشت و در نهایت بدان توجهی نکرد و به دلیل عدم پایه‌ریزی ساز و کار مناسب برای اخذ ضمانت از طرف‌های غربی، ایران هم نتوانست در قبال این نوع بدعهدی کاری از پیش ببرد. متاسفانه در این ماجرا طرف‌های اروپایی نیز به سبب منافع اقتصادی به حمایت از طرف آمریکایی پرداختند.  

هانی‌زاده ادامه داد: ما پس از سال ۲۰۱۸ شاهد سکوت مرگبار توسط جامعه جهانی در قبال این بدعهدی‌ آمریکایی‌ها بودیم و این تجربه دیگر نباید در کارنامه سیاسی کشور رخ دهد.

وی با تاکید بر لزوم اخذ ضمانت در تفاهم با غربی‌ها حول محور هسته‌ای عنوان کرد: رویکرد دولت آیت‌الله سید ابراهیم رییسی چون براساس عزت و اقتدار ملی است، اجازه تجربه تلخ ناکامی دستگاه سیاست خارجی در ابعاد بین‌المللی را نخواهد داد.  

هانی‌زاده گفت: باید یک ساز وکار قانونی ایجاد شود تا از رفتارهای فراقانونی هر کشوری در مذاکرات جلوگیری کند. کشورهای طرف حساب ایران در مذاکرات باید متعهد شوند تا همگی نسبت به تعهدات پایبند خواهند بود و در صورت عدم پایبندی جریمه‌ای برای آن در نظر گرفته شود.

وی به خطرات مذاکرات عوامانه اشاره کرده و در این باره افزود: ما خطرات مذاکرات عوامانه توسط دولت قبلی مشاهده کرده‌ایم. مذاکراتی که به هر قیمتی به امضا رسید تا فقط یک مُسکن خیلی کوتاه مدت برای تسکین فشار روانی جامعه باشد بدون آنکه عواقب آن بررسی شود.

مراقب خطرات احتمالی مذاکرات عوامانه باشیم

کارشناس مسائل بین‌الملل خاطرنشان کرد: مذاکراتی که در گذشته رخ داد، بدون در نظرگرفتن دست اندازهای احتمالی به دلیل تعجیل در امضای معاهده شکل گرفت و همین امر موجب شد تا اثرات تحریم‌ها بیشتر و بیشتر شود.  

هانی‌زاده ادامه داد: اگر نگاهی بیندازیم می‌بینیم که تحریم‌ها در دوران خروج آمریکا از برجام حتی بیشتر از قبل از امضا برجام بوده و این بزرگترین خسارتی است که دولت قبلی به کشور متحمل شده است.