ایران فناوری دفاع موشکی پیشرفته دارد

یک وبگاه تخصصی امور نظامی در گزارشی نوشت، ایران تقریباً در تولید انبوه تسلیحات ضد هوایی و تجهیزات مربوط به آن‌ها به خودکفایی کامل رسیده است.

وبگاه تخصصی «مانیتورینگ آرم‌ریس» که به بررسی تحولات نظامی منطقه و اوراسیا می‌پردازد، روز یکشنبه در گزارشی تحت عنوان « فناوری پیشرفته دفاع موشکی ایران » نوشت، جمهوری اسلامی ایران در طول یک دهه، سامانه‌های پدافند هوایی متعددی را مونتاژ و با سرعتی چشمگیر به شاخه‌های مختلف نظامی خود معرفی کرد. اگر چه پذیرش و مهندسی معکوس فناوری خارجی بسیار مهم است، اما روند آشکار این است که ایران تقریباً در تولید انبوه تسلیحات ضد هوایی و تجهیزات مربوط به آنها به خودکفایی کامل رسیده است. این نقطه کانونی رزمایش «مدافعان آسمان ولایت ۱۴۰۰» در اواسط مهرماه بود، زمانی که پدافند هوایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی همراه با ارتش توانستند از انواع  پدافند موشکی خود استفاده کنند.

*تنوع سامانه‌های پدافندی در رزمایش مدافعان آسمان ولایت ۱۴۰۰

در بخش دیگر این گزارش آمده است، این رزمایش تقریباً تمام توپخانه‌های ضدهوایی، پهپادها، رادارها و سامانه‌های موشکی ساخت ایران را گرد هم آورد. حداقل چهار پرتاب کننده موشک جدید معرفی شدند و شلیک مستقیم انجام دادند از جمله سامانه دفاع موشکی میان برد «جوشن» که مکمل «سامانه پانزدهم خرداداست»، یا «سامانه برد کوتاه دزفول» و سامانه دفاع موشکی برد کوتاه مجید.

ایران فناوری دفاع موشکی پیشرفته دارد

سامانه دفاع موشکی مجید                                                               

این وبگاه نوشت، سامانه‌های دفاع موشکی ساخت ایران که در رزمایش آسمان ولایت ظاهر شدند دارای پرتابگرهای عمودی، رادار جستجو و ردیابی و ایستگاه کنترل بوده و نحوه عملکرد آنها طوری است که قابل شناسایی نیستند. وجود سامانه‌های تسلیحاتی مشابه می‌تواند نشان‌دهنده ایجاد لایه‌های دفاعی حداکثری مقابل یک عملیات هوایی مداوم به رهبری (رژیم) اسرائیل یا ایالات متحده باشد.

* پیشرفت مهندسی هوا فضای ایران

این وبگاه نوشت، وجود سامانه دفاع موشکی «زوبین» اثبات می‌کند با هزینه‌های کم می‌توان نیازهای ارتش را تامین کرد. پرتابگرهای عمودی و موشک‌های آنها به همراه رادار جستجو و ردیابی قابل حمل، اثبات انکار ناپذیری بر پیشرفت مهندسی هوا فضای ایران علی‌رغم فشارهاست. موفقیت سامانه دفاع موشکی دوربرد «باور 373»  و رادارهای مختلف حتی از تلاش بی وقفه ترکیه در ساخت سامانه‌های دفاع هوایی بومی فراتر رفته است. در میان کشورهای حاشیه خلیج فارس، امارات متحده عربی تنها کشوری است که در توسعه تسلیحات و فناوری دفاع هوایی در حال تلاش است.

این وبگاه در خاتمه نوشت، در نهایت، تولید انبوه تسلیحات پدافند هوایی ایران آینده نگری این کشور در تقابل با حملات موشک‌های کروز و پهپادها در یک درگیری آینده است. در این سناریوی دلهره آور سامانه‌های دفاع موشکی کوتاه و میان برد قابل دوام‌ترهستند.

*شکست پهپاد‌های مهاجم  در تقابل با سامانه‌های ایران

این وبگاه چندی قبل نیز نوشت،  سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ارتش ایران دارای ذخایر فراوانی از سامانه‌های موشکی  به ویژه برد کوتاه هستند و این ایده که هدف رزمایش مدافعان آسمان ولایت ۱۴۰۰ متحد کردن شاخه‌های پدافند هوایی در جریان یک سناریوی جنگی بود، با اضافه شدن «سامانه برد کوتاه مجید» ارزش و اعتبار کافی گرفت.  هنگامی که این سامانه با آتشبارهای توپخانه ضدهوایی، سامانه پدافندی دزفول، مرصاد-۱ و سوم خرداد استفاده می‌شود، به نظر می‌رسد که شکست پهپادهایی که در ارتفاع پایین  پرواز می‌کنند، جدی است.

 بخش نظامی،صنعتی ایران در کمتر از دو سال و در بحبوحه تحریم بی‌امان اقتصادی، چهار سامانه دفاع موشکی متحرک مختلف را راه‌اندازی کرده و این یک دستاورد شگفت انگیز است.