وین؛ میدان جهاد دیپلماسی

چهارمین روز از مذاکرات وین ، با برگزاری نخستین جلسه کارشناسی سوم، موسوم به کارگروه تدابیر اجرایی جان تازه‌ای گرفت. این جلسه که با حضور نمایندگان گروه ۱+۴، اتحادیه اروپا و ایران برگزار شد و ادامه خواهد داشت بر نحوه اجرای توافق احیای مفاد برجام نظارت دارد.

هم زمان علی باقری کنی مذاکره کننده ارشد ایران بیان داشت که در نتیجه تعامل و نشست‌هایی که طی چند روز گذشته در سطح کارشناسی و مقام‌های ارشد مذاکره کننده برگزار شد اختلافات طرفین در مورد دامنه و حیطه موضوعات قابل مذاکره در حال کاهش است. وی ابراز امیدواری کرد که طرف‌ها در دور جاری مذاکرات به یک جمع‌بندی در مورد دامنه و حیطه موضوعات قابل مذاکره برسند.

این درحالیست که شنبه گذشته یکی از رسانه‌های معاند فارسی زبان ادعایی را درباره توقف مذاکرات وین مخابره کرد و مدعی شد که این تحول ناشی از برگزاری جلسه وزرای امور خارجه گروه هفت رخ داده است. نشستی که به عقیده ناظران برای خروج آمریکا بعنوان طرف نقض کننده برجام، از انزوای مذاکرات وین در انگلیس تدارک دیده شده بود.

روز بعد یکی از رسانه‌های عرب زبان هم خبری را منتشر کرد که طرف‌های مشارکت کننده برجام به توافق اولیه درباره احیای مفاد برجام دست یافته‌اند.

باقری کنی در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا درباره آخرین وضعیت مذاکرات داشتم، وی سخنان نوید بخشی را در خصوص روند گفت‌وگوها ارائه داد و گفت: اگر ما بتوانیم در همین دوره زمانی به یک جمع‌بندی در مورد دامنه و حیطه موضوعات قابل مذاکره برسیم موضوع اهمیت داری است چون ابتدا در این زمینه بین طرفین اختلاف وجود داشت.

از دیگر نکاتی که در این گفت‌وگو مورد اشاره قرار گفت اظهار نظرهای غیرسازنده طرف‌های اروپایی نسبت به روند مذاکرات وین بود که باقری تصریح کرد؛ دست طرفی که به فضاسازی‌های رسانه‌ای متوسل شود در اتاق مذاکرات کوتاه است.

وی افزود: هرگاه شما می‌بینید در فضای بیرون فضاسازی های بیشتری انجام می‌شود به ویژه در عرصه سیاسی و رسانه ای، باید پی ببرید که طرف مقابل در داخل اتاق مذاکره و پشت میزمذاکره، دستش تهی تر است و در واقع می خواهد کمبود در میز مذاکره را با یک فضاسازی های تصنعی و حتی دروغین، جبران کند.

وین؛ میدان جهاد دیپلماسی

مذاکره کننده ارشد هیات ایرانی همچنین تاکید کرد که اگر آمریکا تمایل دارد که دوباره به برجام برگردد، باید مسئولیت رفع تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی علیه ایران بپذیرد. باقری گفت: خودشان اعلام کردند که می خواهند به برجام برگردند و خودشان را بار دیگر در جمع اعضای این توافق ببینند. بدیهی است که گروه 4+1 و ایران در نشست های متعددی که برگزار کردند، یکی از اهداف اصلی‌شان این بوده که شرایطی که امریکائی ها باید احراز کنند تدوین شود و آمریکائی ها باید و ملزم هستند که آن‌ها را اجرا کنند تا بتوانند به این جمع بپیوندند. اصلی ترین و محوری ترین و مهم ترین آن لغو تحریم های ظالمانه و غیرقانونی است.

باقری کنی همچنین روز گذشته د رگفت و گویی اعلام کرد که در خصوص مسائل مورد اختلاف، طرف ایرانی در مذاکرات وین هنوز هیچ پیشنهاد یا ابتکار سازنده ای را از طرف مقابل دریافت نکرده است.

تحریف سخنان مذاکره کننده ارشد روسیه

اما یکی از نکات خبرساز و به اصطلاح شاهکار دیروز، تحریف سخنان مذاکره کننده ارشد روسیه توسط یکی از شبکه‌های معاند فارسی زبان بود. ایران اینترنشنال ساعاتی پیش مصاحبه‌ای را از میخائیل اولیانوف مقابل هتل کوبورگ، محل برگزاری مذاکرات منتشر کرد که در آن نامبرده با صداگذاری انجام شده به زبان فارسی، سخنانی را علیه موضع ایران در مذاکرات وین مطرح می‌کند.

پس از پیگیری‌های انجام شده از سوی خبرگزاری ایرنا با دفتر نمایندگی روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین، اولیانوف در توئیتی از اشتباه در ترجمه سخنانش انتقاد و تصریح کرد که موضع ایران را در مذاکرات وین مثبت ارزیابی کرده است.

او در توئیتش نوشته است: بسیاری از دیپلمات ها محض احتیاط دوست ندارند مصاحبه کنند. احتمالاً حق با آنهاست.

این دیپلمات روس با بیان اینکه «امروز عصر عجله داشتم اما به درخواست روزنامه نگاران نظراتی را ارائه کردم» تصریح کرد: اما (سخنانم) بد تعبیر شد. آگاه باشید که من موضع ایران را مثبت ارزیابی کردم نه منفی.

شبکه معاند فارسی زبان ایران اینترنشنال با آغاز دور جدید مذاکرات وین، گزارش‌های متعددی را خلاف واقعیت و فضای حاکم بر مذاکرات منتشر کرده است.  

اما مذاکرات به رغم فشار رسانه‌های معاند و همسو باسیاست‌های کاخ سفید با جدیت از سوی تمام طرف‌ها دنبال می‌شود. مجموعه تحولات روزهای گذشته ناظر بر این واقعیت است که تمام طرف‌ها با اراده پای میز مذاکره آمده‌ و در تلاش هستند تا به رغم اختلافات موجود، هرچه سریع‌تر درباره احیای مفاد برجام با محور رفع تحریم‌ها به توافق برسند.