سخنگوی دولت: تورم خط قرمز ماست

علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت در نشست خبری که صبح امروز (سه‌شنبه) برگزار شد، ضمن تبریک روز پرستار، اظهار داشت: دولت از قبل و همچنین اکنون به فکر پرستاران است و رئیس جمهور دستور مستقیم دادند تا اقدامی جهت رفاه پرستاران انجام شود.

وی ادامه داد: همچنین دولت بر تحول علم بنیان تاکید دارد که رئیس‌جمهور در روز دانشجو هم به این موضوع تاکید کردند و سامانه‌ای طراحی شده است تا ایده های پژوهشی در آن ثبت شود. 

** تورم خط قرمز دولت است

سخنگوی دولت گفت: مهمترین خبر دولت در هفته گذشته تقدیم لایحه بودجه به مجلس است؛ جهت‌گیری که دولت در بودجه داشته کمک به تحقق رشد ۸ درصدی اقتصاد است، اما به تنهایی این اتفاق نمی‌افتد و تحقق این امر فعال‌سازی بخش خصوصی و مردمی را می‌طلبد و دولت می‌خواهد مردم این رشد ۸ درصدی را محقق کنند.

بهادری جهرمی تصریح کرد: خط قرمز دولت افزایش نیافتن تورم کشور است و طوری لایحه بودجه را نوشته است تا تورم افزایشی نباشد و همچنین یک شرایط ثبات اقتصادی برای فعالین اقتصادی و مردم ایجاد شود.

وی افزود: صندوق پیشرفت و عدالت صندوقی است که هم در سطح ملی و هم استانی با بودجه حدود ۱۸۰ میلیارد تومان ایجاد شده است تا رشد ۸ درصدی اتفاق بیفتد و همچنین معافیت مالیاتی برای کسب و کارهای کوچک در لایحه بودجه در نظر گرفته شده است.

** دولت قصد کلنگ‌زنی پروژه جدید ندارد

سخنگوی دولت با بیان اینکه دولت تخفیفات مالیاتی در نظر گرفته است، بیان داشت: اما یکی از پایه‌های بودجه سال آینده مالیات است و اخذ مالیات در دستورکار قرار دارد.

بهادری جهرمی ادامه داد: دولت قصد کلنگ زنی پروژه جدیدی ندارد و تمام اقدام دولت در جهت تکمیل پروژه‌های قبلی است و دوباره تاکید می‌کنم که دولت قصد کلید زدن پروژه جدیدی را ندارد.

** بانیان و حامیان وضع موجود حق نقد کردن ندارند

سخنگوی دولت در پاسخ به خبرنگار فارس، درباره توصیه به منتقدان دولت، اظهار داشت: دولت از نقد منصفانه و دلسوزانه مخصوصاً از سمت مردم و اصحاب رسانه برای حل مشکلات مطرح می‌شود استقبال می کند و تمام این نقدها را مورد بحث و بررسی های لازم قرار خواهد داد.

وی ادامه داد: اگر برنامه ای جهت اصلاح امور مخصوصاً موارد ضروری مشکلات وجود داشته باشد دولت هرگز در برابر آن مقاومت نخواهد کرد یا اگر در برنامه‌ها اشتباهی وجود داشته باشد آن را اصلاح خواهد کرد.

سخنگوی دولت گفت: اما باید تفکیکی بین بانیان و حامیان وضع موجود با بدنه اجتماعی نخبگان، اصحاب رسانه و مردم ایجاد شود بلکه بانیان و حامیان وضع موجود باید پاسخگوی عملکرد خودشان در به وجود آمدن وضع موجود باشند.

بهادری جهرمی تصریح کرد: امروز زمان پاسخگویی بانیان و حامیان ۸ سال گذشته است این درحالی است که بدنه اجتماعی نخبگان و مردم می توانند نقدهایی به دولت داشته باشند که دولت از این نقدها استفاده خواهد کرد اما بانیان و حامیان حق نقد ندارند بلکه باید در پیشگاه ملت ایران پاسخگو باشند.

** هزینه‌های تشریفاتی و غیرضروری دولت کاهش یافته است

وی با بیان اینکه دولت برای هزینه‌های اجرایی خودش یک سیاست انقباضی را اتخاذ کرده تا هزینه‌های تشریفاتی و غیر ضروری دولت تا حد ممکن کاهش پیدا کند، گفت: هزینه های جاری دولت ۱۵ درصد کاهش یافته و به سمت سازندگی و عمرانی سوق داده شده است.

سخنگوی دولت افزود: همچنین جهت گیری دولت حذف فقر مطلق است و صندوق مسکن محرومان در راستای توسعه عدالت اجتماعی تشکیل خواهد شد و در هزینه‌های مربوط به منابع آب و رفع تنش های آبی، هزینه‌ها و منابع آن حدودا دو برابر افزایش پیدا کرده است.

بهادری جهرمی تصریح کرد: طرح مسکن ملی جزو اولویت‌های دولت بوده است و تمام زیرساخت های آن از جمله اراضی و مصالح تامین شده تا وعده دولت در پایان خود یعنی ساخت چهار میلیون مسکن محقق شود.

** 10 درصد متوسط افزایش حقوق در سال آینده

سخنگوی دولت با اشاره به حقوق کارمندان و کارکنان، گفت : افزایش حقوق در سال آینده به صورت پلکانی و کمک به کم درآمدهاست که ۱۰درصد متوسط افزایش است و حداقل حقوق ۴میلیون ۵۰۰ و سقف ۳۷ میلیون تومان است.

وی بیان داشت: سند آمایش سرزمینی ملاک دولت برای انجام اقدامات در کشور و استانی است؛ دولت در زمینه ساخت یک پالایشگاه جدید و توسعه پالایشگاه‌های موجود برنامه جدی دارد و  ۳۰۰ میلیون دلار برای توسعه پالایشگاه آبادان پیش بینی  شده است.

** آزادسازی بخش قابل توجهی از منابع خارجی ایران

بهادری جهرمی با اشاره به عملکرد ۱۰۰روزه دولت پیرامون فعالسازی دیپلماسی اقتصادی، گفت : یکی از اولویت‌های دولت سیزدهم توجه خاص و ویژه به کشورهای همسایه است. نشست سفرای ایران در کشورهای همسایه که اخیرا برگزار شد در همین  راستا بود که با اولویت اقتصادی صورت گرفت همچنین با کشورهای همسایه تعاملی جدی در حوزه های اقتصادی خواهیم داشت.

سخنگوی دولت افزود: آزادسازی بخش قابل توجهی از منابع خارجی ایران، اجلاس شانگهای، اجلاس اکو و سوآپ گازی مشترک آذربایجان و ترکمنستان  نمونه هایی از تحریک دیپلماسی اقتصادی جمهوری اسلامی ایران بوده است.

بهادری جهرمی بیان داشت: در همین مدت اخیر ۱۷۵ طرح سرمایه گذاری خارجی به ارزش ۳.۳ میلیارد دلار از ۲۱ کشور جهان در سازمان سرمایه گذاری خارجی مصوب و ۲۶۸ میلیون دلار جذب شده و تا پایان سال نیز افزایش چشمگیری خواهد داشت.

وی با بیان اینکه آغاز عضویت در شانگهای، حضور در اجلاس سران اکو و سواپ گازی دستاورد خوبی برای کشور بوده است، بیان داشت: در آزادسازی ارزهای دولتی هم موفقیت چشمگیری بوده است و در سال جاری ۱۷۵ طرح سرمایه گذاری خارجی به ارزش ۳.۳ میلیارد دلار در سازمان سرمایه گذاری مصوب شده است.

** اگر طرف مقابل اراده داشته باشد، توافق خوب در دسترس است

سخنگوی دولت با اشاره به برنامه دولت جهت رفع تحریم‌های غیرقانونی و ظالمانه، گفت: طرف غربی بانیان وضع این تحریم‌های غیرقانونی بوده‌اند و باید اراده جدی برای رفع آن داشته باشند. اگر طرف مقابل اراده ای داشته باشد، توافق خوب در دسترس است و دولت نسبت به لغو واقعی تحریم‌ها مصمم و جدی است.

وی افزود: بانیان تحریم تمام تلاش خود را به منظور استمرار تحریم ها خواهند داشت و مستمر هم به تحریم ها می افزایند زیرا آنها علاقه ای به روایتگری صحیح از میز مذاکره ندارند. همچنین واکنش مقام ارشد مذاکره کنندگان روسی هم شاهد بودیم که از تحریف نگاه خود گلایه کرد و ایران روایت صحیح خود را دارد.

بهادری جهرمی همچنین گفت: کنترل تورم، جزء برنامه های محوری دولت برای بازگرداندن ثبات اقتصادی کشور است و این برنامه‌ها فرابخشی است. 

** دولت به دنبال قیمت گذاری دستوری نیست

سخنگوی دولت تاکید کرد:در خصوص صنعت خودرو در چهار جلسه ستادتنطیم بازار به اشکالات صنعت خودرو و برای تمام شده آن پرداخته شد. از این رو افزایش عرضه خودرو به منظور کنترل قیمت خودرو از سوی بازار یکی از برنامه‌های مهم است. دولت به دنبال قیمت گذاری دستوری نیست و این اقدام را هرگز انجام نخواهد داد.

وی گفت: در بودجه سال آینده طوری دیده شده است که رانت در ارز ترجیحی وجود نخواهد داشت و این مورد حذف نمی‌شود بلکه نحوه تخصیص آن فرق خواهد داشت. 

بهادری جهرمی با اشاره به سفرهای استانی دولت، افزود: اخیراً در جلسه هیئت دولت مبلغی را برای اجرای برنامه‌های استانی به دستور رئیس‌جمهور تخصیص پیدا کرده و در اختیار مسئول اجرائیات استانی قرار گذاشته شده تا اهداف سفر های استانی محقق شود.

** دیدگاه‌های اختلافی نباید میان در رسانه‌ها طرح شود

سخنگوی دولت با بیان اینکه جلسات‌ سران قوا برای همدلی بیشتر میان مسئولان عالی است، گفت: نباید دیدگاه‌های متفاوت و اختلافات احتمالی میان مردم و در رسانه توسط مسئولان طرح شود همچنین دیدگاه‌های کارشناسی در این جلسات بحث و بررسی می‌شود و ممکن است مباحث در این جلسات قابلیت‌های انتشار نداشته باشد. هر چند خوب است سران قوا نتایج این جلسات را به مردم اعلام کند.

وی تاکید کرد: همچنین شاهد بودیم در گذشته که این جلسات تضعیف شده بود، مباحث کارشناسی در تریبون‌ها مطرح می‌شد زیرا تریبون‌های عمومی نباید محل مطرح کردن مشکلاتی باشد که می توان آنها را در جلسات مطرح کرد. اصلی ترین دستاورد جلسات این است که مباحث تخصصی در جلسات طرح و سعی می شود مسیر روشن برای حل مشکلات اقتصادی کشور اتخاذ شود.

بهادری جهرمی در خصوص مباحث مربوط به خزانه خالی گفت: اولویت دولت پاسخگویی به مردم است و در بحث خزانه هم که عنوان شد، میدانیم که خزانه مقروض بوده است. دولت سیزدهم تعهدات متعددی را  از گذشته تسویه می کند.