دور هفتم مذاکرات وین در اتاق‌های کوبورگ

دور هفتم نشست‌های هیات مذاکره کننده ایران و گروه ۱+۴ از هشتم آذر ماه از سر گرفته شد و بعد از وقفه‌ای یک هفته‌ای پنجشنبه هفته گذشته مجدد آغاز شد.

در پنجمین روز از دور تازه مذاکرات وین جلسات فشرده دیپلماتیک میان روسای هیات‌های مذاکره کننده با هدف دستیابی به توافق برای احیای مفاد برجام و رفع تحریمها ی ظالمانه علیه ایران برگزار شد.

پس از آن برای دومین بار در مذاکرات جلسه‌ای با حضور اعضای برجام و نماینده آمریکا تشکیل شده است. همچنین علی باقری رئیس هیات مذاکره کننده ایران و انریکه مورا معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا با یکدیگر دیدار کردند.

علی باقری مذاکره کننده ارشد کشورمان روز گذشته گفت که در نتیجه تعامل در نشست‌های اخیر اختلافات طرفین در مورد دامنه و حیطه موضوعات قابل مذاکره در حال کاهش است.

انریکه مورا معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا پیش از جلسه با نماینده آمریکا درباره فضای مذاکرات توضیح داد که گفت‌وگو‌ها ادامه دارد، ولی دیپلمات‌ها ترجیح می‌دهند در این زمینه اظهار نظر نکنند.

دور هفتم مذاکرات در اتاق‌های کوبورگ

میخائیل اولیانوف مذاکره کننده ارشد روس که از ابتدای مذاکرات با خبرنگاران گفت‌وگو داشته، پس از تحریف سخنانش توسط رسانه معاند فارسی زبان ایران اینترنشنال در روز گذشته، ترجیح داد با خبرنگاران مصاحبه نکند. ایران اینترنشنال به نقل از اولیانوف اعلام کرده بود که ارزیابی او از مواضع ایران در مذاکرات منفی است. پس از این گزارش اولیانوف در توئیتی نوشت که نظراتش بد تعبیر شده و ارزیابی او از موضع ایران در مذاکرات مثبت است.

خبرگزاری تاس به نقل از اولیانوف نوشت که «روند مذاکرات سریع نیست، اما در حال پیشرفت است.»

او همچنین با اشاره به اینکه احتمال دستیابی به توافق امکان پذیر است گفت: «پیشنهادات ایران در خصوص برجام نشان دهنده جدیت حداکثری تهران برای احیای توافق هسته‌ای است.»

این دیپلمات ارشد روس شب گذشته در رابطه با روند مذاکرات در صفحه توئیتر خود نوشت مذاکره کنندگان در تلاشند تا اختلافات را کاهش دهند به طور مثال طرفین برجام بدون حضور ایران با نماینده آمریکا جلسه‌ای دیرهنگام داشتند. او همچنین گفته تمام هیات‌های مذاکره کننده به غیر از آمریکا روابطشان را با ایران حفظ می‌کنند.

دور هفتم مذاکرات در اتاق‌های کوبورگ

در همین حال جالینا پوتر معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز دوشنبه در نشست کوتاه تلفنی با برخی خبرنگاران مستقر در واشنگتن بدون اشاره به نقض برجام و عهدشکنی‌های واشنگتن و نیز تداوم روند سیاست شکست خورده فشار حداکثری علیه ایران ادعا کرده که هنوز برای اظهار نظر در مورد اینکه آیا ایران با رویکرد سازنده تری به مذاکرات بازگشته یا نه زود است.

پس از دیدار و گفت‌وگوی دیشب اعضای برجام با آمریکا که بدون حضور نماینده ایران برگزار شد، سه کشور اروپایی عضو برجام در بیانیه‌ای مشترک، نقش مخرب آمریکا در بروز مشکلات کنونی اجرای برجام را نادیده گرفته و ادعا کردند که ایران مانع پیشرفت در مذاکرات احیای مفاد این توافق است.

دیپلمات‌های ارشد انگلیس، فرانسه و آلمان در این بیانیه مدعی شدند که پس از آغاز دور جدید مذاکرات «ما ساعت‌ها تعامل داشته ایم و همه هیئت‌ها به ایران فشار آورده اند که منطقی باشد. اما تاکنون هنوز نتوانسته ایم به مذاکرات واقعی برسیم. ما در برخورد با مواضع جدید ایران که با برجام فراتر از آن مغایر است، زمان گران بهایی را از دست می‌دهیم.»

این کشور‌های اروپایی رفتار ایران را ناامید کننده خواندند و و ادعا کردند بدون پیشرفت سریع در مذاکرات و همچنین پیشرفت سریع برنامه هسته‌ای ایران، برجام خیلی زود به پوسته‌ای خالی تبدیل خواهد شد.

این اقدامات در حالی است که علی باقری رئیس هیات مذاکره کننده ایرانی روز یکشنبه درباره اظهار نظر‌های غیرسازنده‌ی سه کشور اروپایی درباره روند مذاکرات وین و جمهوری اسلامی ایران گفت طرفین با اراده پای میز مذاکره آمده اند.

دور هفتم مذاکرات در اتاق‌های کوبورگ

باقری در این باره توضیح داد: «هرگاه شما می‌بینید در فضای بیرون جوسازی‌های بیشتری انجام می‌شود به ویژه در عرصه سیاسی و رسانه ای، باید پی ببرید که طرف مقابل در داخل اتاق مذاکره و پشت میز مذاکره، دستش تهی‌تر است و در واقع می‌خواهد کمبود در میز مذاکره را با یک فضاسازی‌های تصنعی و حتی دروغین، جبران کند.»

مذاکره کننده ارشد کشورمان همچنین مواضع ایران را مستحکم دانسته و گفت این فضاسازی‌ها عمدتا برای جبران کمبود و نقصان طرف‌های مقابل در گفت‌گوهاست.

علی باقری شب گذشته در واکنش به بیانیه مشترک سه کشور اروپایی مذاکرات در صفحه توئیتر خود نوشت: «بعضی بازیگران به جای دیپلماسی واقعی به عادت مقصر نمایی خود پافشاری دارند.»

به گفته باقری ایران سریعا پیشنهادات خود را ارائه داده و به طور سازنده و منعطف تلاش برای رفع اختلافات داشته. باقری در ادامه دیپلماسی را خیابانی دو طرفه خوانده و راه را برای توافق خوب و سریع در صورتی امکان پذیر می‌داند که اراده‌ای برای جبران خطای مقصر باشد.

دور هفتم مذاکرات در اتاق‌های کوبورگ

روز گذشته حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران در تماس تلفنی با همتای عمانی خود به مذاکرات جاری وین اشاره کرد و گفت جمهوری اسلامی ایران آماده برای رسیدن به توافق خوب و بهره مندی کامل از مزایای اقتصادی برجام و همچنین نگرانی احتمالی طرف مقابل است.

امیر عبداللهیان تاکید کرد برنامه هسته‌ای ایران در ازای لغو تحریم ها، متناسب با برجام پیگیری خواهد شد.

وزیرخارجه عمان نیز در این تماس ضمن اشاره به حمایت مسقط از مذاکرات وین، اعلام کرد که تاکید ایران بر جدیت و اهتمام در به نتیجه رسیدن گفت‌وگوها، موجب خوشبینی است و عمان همواره در این زمینه رایزنی می‌کند.

وزیر خارجه کشورمان در تماس تلفنی دیگر با سرگئی لاورف وزیر امور خارجه فدراسیون روسیه درباره آخرین وضعیت مذاکرات وین گفت‌وگو و تبادل نظر کردن.

امیرعبداللهیان در این‌گفت‌وگوی تلفنی ضمن تبیین مواضع ایران، خواستار جدیت هر چه بیشتر طرف غربی و ابتکار عمل طرف‌ها در این مذاکرات شد.

وزیر امور خارجه روسیه نیز در این گفت‌وگوی تلفنی با ارزیابی مثبت از سفر علی باقری معاون وزیر امور خارجه کشورمان به مسکو گفت: «در مورد اقداماتی که طرفین باید انجام بدهند و ترتیبات اجرایی آن‌ها در وین هیأت‌های دو‌کشور در حال همکاری جدی هستند.» او همچنین سازندگی و خلاقیت دیپلماتیک طرف‌ها همراه با صبر و حوصله برای هماهنگی بیشتر را رمز موفقیت این مرحله از مذاکرات برای طرفین خواند.

دور هفتم مذاکرات وین در اتاق‌های کوبورگ

رسانه‌های رژیم صهیونیستی بامداد سه‌شنبه از سفر قریب‌الوقوع جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید به تل‌آویو خبر دادند. نشریه عبری‌زبان واللا نیوز به نقل از مقامات ارشد صهیونیستی نوشت که سالیوان روز چهارشنبه برای برگزاری سلسله نشست‌هایی درباره‌ی مسئله برنامه هسته‌ای ایران به فلسطین اشغالی سفر می‌کند. بر این اساس انتظار می‌رود سالیوان با نفتالی بنت نخست‌وزیر، بنی گانتز وزیر جنگ و یائیر لاپید وزیر خارجه رژیم صهیونیستی دیدار کنند.

جان بولتون مشاور امنیت ملی سابق آمریکا در یادداشتی در روزنامه دهیل، جو بایدن رئیس جمهور آمریکا را متهم کرد که دارد در نبرد اراده هااز جمهوری اسلامی ایران شکست می‌خورد بولتون نوشت که تلاش‌های بایدن برای احیای برجام در حال شکست است و از این بابت احساس خشنودی کرد.

یادداشتی در روزنامه واشنگتن پست روز دوشنبه منتشر شده که تصمیم ترامپ در خروج از توافق هسته‌ای را «فاجعه‌بارترین خطای محاسباتی سیاست خارجی بعد از حمله آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳» دانسته. در این گزارش یادآوری شده که ایران به موجب توافق هسته‌ای ۹۷ درصد از ذخایر سوخت هسته‌ای خود را کنار گذاشت و ظرفیت غنی سازی خود را به ۶۷/۳ درصد رساند و خروج ترامپ از برجام به ایران اجازه داد برنامه هسته‌ای خود را احیا کند.

در حالی که حتی مقام‌های امنیتی اسرائیل که اکثر آن‌ها با توافق هسته‌ای برجام در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما مخالفت می‌کردند حالا اذعان می‌کنند خروج از این توافق اثرات معکوس داشته است.

این گزارش تاکید می‌کند ایران به عنوان یکی از امضاکنندگان پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی (ان‌پی‌تی) و عضوی از آژانس بین المللی انرژی اتمی، حق دستیابی به فناوری هسته‌ای را برای مقاصد صلح آمیز دارد.