محمد اسلامی: مذاکرات باید زودتر به نتیجه برسد

  محمد اسلامی در حاشیه بازدید از نمایشگاه تقاضای ساخت و تولید ایرانی (تستا) و غرفه صنایع وابسته وزارت دفاع در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران و در جمع خبرنگاران با تقدیر از برگزارکنندگان این نمایشگاه، گفت: ظرفیت انسانی کشور ما و ظرفیت‌ها برای توسعه پژوهش و فناوری گسترده است. نکته قابل توجه این است که این تحقیقات و پژوهش‌ها تبدیل به موتور محرک صنعتی شود و بتواند فرمان‌پذیری صنعت را محقق کند.

وی افزود: آنچه در این نمایشگاه ارائه شده بسیار خوب و لذت بخش است و اکثر آن‌ها مورد نیاز کشور است. ما امروز در حال برنامه ریزی هستیم تا مردم بتوانند از فناوری هسته‌ای در حوزه‌های مختلف بهره‌مند باشند.

رئیس سازمان انرژی اتمی استفاده از فناوری هسته‌ای را در عرصه‌های مختلف کشاورزی موجود منجر به تحول در این عرصه‌ها دانست و گفت: انرژی هسته‌ای و استفاده این فناوری در ارتقای کیفیت آب و خاک می‌تواند به ارتقای کیفیت و سلامت کمک کند و باعث می‌شود ما مزرعه با بهره وری بالا و محصولات سالم داشته باشیم.

اسلامی با بیان اینکه به دنبال آن هستیم کارکردهای انرژی هسته‌ای را بر زندگی مردم معرفی کنیم، گفت: عملیاتی کردن قابلیت‌های انرژی هسته‌ای در حوزه‌های مختلف که می‌تواند به زندگی مردم کمک کند را در دستور کار قرار داده‌ایم. البته اقدامات خوبی از ۲۰ سال گذشته آغاز شده اما این اقدامات در حد تحقیقات باقی مانده است. ما امروز گفتگوهایی انجام دادیم و با سنگ‌بنایی که گذاشته‌ایم، می‌خواهیم این دستاوردها را در سطح وسیع و تولید گسترده دنبال کنیم.

وی در خصوص مذاکرات صورت گرفته با آژانس بین المللی انرژی اتمی و اینکه آیا این مذاکرات می‌تواند به نتیجه برسد، گفت: ما با آژانس چیزی به عنوان مذاکره نداریم. گفتگوها با آژانس بر اساس روال جاری و همچنین موازین و مقرراتی که موجود است، تنظیم می‌شود.

رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: در سفری که گروسی اخیراً به کشورمان داشت، در خصوص مسئله سایت کرج، ۴ مسئله‌ باقی مانده بود و لازم بود این گفتگوها را ادامه دهیم تا به یک فهم مشترک برای اقدام مشترک و تداوم برنامه‌های نظارتی آژانس برسیم.

اسلامی ادامه داد: مقرر شد آنان با بازرسان آژانس بیایند و دوربین جدید آورده و در حضور مقامات امنیتی و قضایی ما به سوالات فنی آنان پاسخ داده شود تا تحقیقات آن پرونده بتواند به اتمام برسد و عواملی که در حادثه تروریستی موثر بوده‌اند، مشخص شوند.

محمد اسلامی: مذاکرات باید زودتر به نتیجه برسد

وی بیان کرد: قرار شد بعد از بررسی این موضوع دوربین‌هایی که در گذشته در سایت کرج بودند، مجددا نصب شود و مطلب این است که چند موضوع باقیمانده با آژانس داشتیم که قرار شد این موضوعات توأمان تا قبل از اتمام سال مطرح شود تا بتوانیم مسائل باقیمانده را با آژانس خاتمه دهیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی اظهار داشت: عناصر بدخواه ملت ایران و صهیونیستی به صورت مرتب با عملیات روانی و دروغ‌پردازی می‌خواهند القا کنند که آژانس از فعالیت‌های ایران مطلع نیست و ما می‌خواهیم این اقدامات آنان را خنثی و قاطعانه سرکوب کنیم و بهانه دست دشمنان ندهیم تا تیم مذاکره کننده ما بتواند هدف مذاکرات را که برداشتن تحریم هاست، زودتر به نتیجه برساند.