امیدواری نماینده چین به توافق نهایی در مذاکرات وین

"وانگ کان" نماینده چین در سازمان‌های بین‌المللی در وین گفت که پس از سه دور مذاکرات فشرده و از مجرای تلاش هماهنگ همه طرف‌ها، دور هفتم مذاکرات اتفاق‌نظر مهمی و سندهای جدیدی در پی داشت که این مساله اساس استواری برای دنبال کردن مذاکرات بعدی و احیای برنامه جامع اقدام مشترک ایجاد کرد.

وی خاطرنشان کرد که مساله هسته‌ای ایران اکنون در یک نقطه عطف قرار گرفته است و افزود: چین از نقش مهم اتحادیه اروپا به عنوان هماهنگ‌کننده مذاکرات و همچنین از انعطاف‌پذیری همه طرف‌ها و موافقت ایران با پیش رفتن (در مذاکرات) بر اساس مذاکرات قبلی قدردانی و از اتفاق نظر ایجاد شده بین ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره نظارت بر تاسیسات مرتبط هسته‌ای استقبال می‌کند.

وی افزود: چین از همه طرف‌ها انتظار دارد که با همبستگی به کار خود ادامه دهند و ازسرگیری مذاکرات را مطابق با توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ ارتقا دهند.

وانگ تاکید کرد که چین همواره به محافظت از برجام متعهد بوده است و در دور جاری مذاکرات نیز بطور سازنده مشارکت کرده است و برای پیشرفت مثبت در مذاکرات تلاش می‌نماید.

وی خاطرنشان کرد که وانگ یی وزیر خارجه چین روز پنجشنبه در گفت وگویی تلفنی با حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران انتظارات کشورش  را بیان کرد و مواضع این کشور را درباره روند مذاکرات روشن ساخت.

نماینده چین خاطرنشان کرد: چین در این دور از مذاکرات ایده‌ها و پیشنهادهای مهمی مطرح کرد و ما همچنین ارتباط و همکاری خوبی با هیات آمریکا، ایران و سایر طرف ها داشته‌ایم. ما موضع خدشه‌ناپذیر خود را برای ادامه روند حل و فصل دیپلماتیک و سیاسی موضوع هسته‌ای ایران حفظ کردیم و نقش مثبتی برای حفظ مذاکرات در مسیر درست ایفا نمودیم.

وانگ گفت که چین مشتاق شروع زودهنگام دور هشتم مذاکرات است و انتظار دارد به همراه طرف‌های دیگر اتفاق نظر ایجاد شده در دور اخیر مذاکرات را هرچه سریعتر به یک توافق نهایی تبدیل نماید.

امیدواری نماینده چین به توافق نهایی در مذاکرات وین

نماینده چین گفت که این کشور بر اساس تجربه هفت دور قبلی مذاکرات پیشنهادهایی برای مذاکرات بعدی دارد که اولین آنها پایبندی قاطع به مسیر درست مذاکرات است. دور اخیر مذاکرات به نهایی شدن چند سند و ایجاد اتفاق نظر منجر شده که این امر به روشنی نشان می‌دهد که گفت وگو و مذاکره تنها راه حل مساله هسته‌ای ایران است.

وی افزود: پیشنهاد دوم تمرکز بر مذاکرات دقیق مربوط به متن است و در دور بعدی باید سند مشترک را بهبود ببخشیم و در عین حال باید برداشته شدن تحریم‌ها را به عنوان یک اولویت که باید حل‌وفصل شود حفظ کنیم.

وی تاکید کرد پیشنهاد سوم نیز حفظ فضای مثبت در جریان مذاکرات است چرا که بازگشت به برجام به نفع مشترک همه طرف ها است.

دور هفتم مذاکرات که روز ۲۹ نوامبر شروع شده بود روز جمعه به پایان رسید. این مذاکرات به ریاست انریکه مورا معاون بخش روابط خارجی اتحادیه اروپا و با حضور نمایندگانی از چین، فرانسه، آلمان، روسیه، انگلیس و ایران برگزار شد. انتظار می‌رود دور بعدی تا پیش از پایان سال جاری شروع شود.