دور بعدی مذاکرات وین، می‌تواند به توافق منتج شود

« میخاییل اولیانوف » نماینده روسیه در نهادهای بین‌المللی مستقر در وین روز شنبه گفت، دور بعدی مذاکرات وین ، می‌تواند به توافق منتج شود.

اولیانوف در پیامی توئیتری گفت: «فقط ایران نیست که می‌گوید دور هشتم مذاکرات وین می‌تواند آخرین دور باشد برخی دیگر از شرکت‌کنندگان، از جمله روس‌ها نیز این دیدگاه را دارند».

سرپرست هیأت روس در مذاکرات رفع تحریمها افزود: «نهایی کردن گفت‌وگوها به‌طور موفقیت آمیز تا اواخر ژانویه یا اوایل فوریه قابل حصول است».

دور بعدی مذاکرات وین، می‌تواند به توافق منتج شود

وزارت امور خارجه روسیه نیز امروز (شنبه) با صدور بیانیه‌ای با اشاره به پایان دور هفتم مذاکرات وین برای رفع تحریم‌های یکجانبه و ظالمانه آمریکا علیه جمهوری اسلامی، ابراز امیدواری کرد که دور هشتم مذاکرات به سرعت به نتیجه برسد و توافق حاصل شود.

از سوی دیگر «آناتولی آنتونوف» سفیر روسیه در واشنگتن در مصاحبه با نشریه آمریکایی «نیوز ویک» گفت: «از همه منظرها، توافق هسته‌ای ترکیبی بهینه از تعهدات است و به نفع همه شرکت‌کنندگان آن و همچنین کل جامعه جهانی است. ما متقاعد شده‌ایم که نه ایران و نه ایالات متحده علاقه‌ای به تشدید تنش ندارند. بنابراین ما از همه طرف‌ها می‌خواهیم که حداکثر انعطاف را از خود نشان دهند و در جستجوی راه‌حل‌های قابل قبول دوجانبه برای احیای برجام در سریع‌ترین زمان ممکن مشارکت کنند».

«علی باقری» مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات با گروه ۱+۴ ( آلمان، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) در وین برای رفع تحریم‌ها شب گذشته (جمعه) در پاسخ به سؤال خبرنگار المیادین گفت که گفت‌وگوهای دور جدید می‌تواند آخرین دور گفت‌وگوها باشد، طبیعی است اگر طرف مقابل دیدگاه‌ها و مواضع منطقی جمهوری اسلامی ایران را بپذیرد، در کوتاه‌ترین زمان ممکن می‌توانیم به توافق برسیم. این بستگی به طرف مقابل دارد.

باقری در بخش دیگری از اظهاراتش در جمع خبرنگاران گفت: «در این مدتی که ما در وین بودیم به ویژه مذاکراتی که از روز پنجشنبه هفته گذشته (۱۸ آذر ماه) تا دیروز به طور جدی ادامه داشت، با یک اصرار بلاوجه طرف اروپایی مواجه بودیم برای حذف دیدگاه‌های طرف ایرانی، به عنوان مبنایی برای مذاکرات، که با مقاومت و استدلال‌ها و منطقی که طرف ایرانی ارائه کرد، طرف مقابل نهایتا پذیرفت که نگاه جمهوری اسلامی ایران در مواردی که مدنظرش بود در پیش نویس هسته‌ای در داخل سند درج شود و آن مبنایی برای گفت‌وگو شود».

دور جدید مذاکرات در دولت جدید ایران (دولت سیزدهم) دوشنبه هشتم آذر ماه با برگزاری نشست افتتاحیه کمیسیون مشترک برجام آغاز و در نهایت چهارشنبه شب دهم آذر ماه هیأت ایرانی دو سند شامل رفع تحریم‌ها و موضوعات هسته‌ای به طرف مقابل ارائه کرد.

در پی درخواست طرف اروپایی برای مشورت با پایتخت‌ها تنفسی در این مذاکرات ایجاد و دوباره روز (پنجشنبه) ۱۸ آذر ماه با برگزاری نشست افتتاحیه کمیسیون مشترک برجام این مذاکرات از سر گرفته شد که در هفته گذشته رایزنی‌ها در سطوح مختلف در وین در جریان بود و روز جمعه نیز نشست اختتامیه کمیسیون مشترک برجام در هتل کوبورگ شهر وین برگزار شد.

«انریکه مورا» هماهنگ کننده کمیسیون مشترک برجام بعد از نشست اختتامیه دیروز در وین گفت که برای دور بعدی مذاکرات در وین کار بسیار زیاد و وظیفه بسیار پیچیده‌ای در پیش است. دیپلمات ارشد چین هم اعلام کرد که طرف‌ها با از سر گرفتن مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین قبل از پایان سال جاری میلادی موافقند.