زمان پرداخت یارانه ۱۲۰ هزار تومانی مشخص نیست

مهدی طغیانی عضو کمیسیون اقتصادی درباره اثرات حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی گفت:اگر قرار باشد براساس حدس درباره تورم زایی حذف ارز ترجیحی صحبت کنیم قطعا دقیق نخواهد بود، اما باید توجه کرد که تعداد کالا‌های مشمول ارز ۴۲۰۰ تومانی خیلی بالا نیست.  

 

بر اساس لایحه تقدیمی دولت به مجلس برای سال ۱۴۰۱ شیوه تخصیص ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی تغییر می‌کند به این صورت که به جای دادن این ارز به واردات مستقیما به مردم پرداخت می‌شود.

«حدود ۵ قلم کالا مثل نهاده ها، دارو و... داریم که مشمول تخصیص ارز ترجیحی شده اند» این جمله را طغیانی می‌گوید و ادامه می‌دهد که این اقلام در چند سال گذشته به حدی افزایش قیمت پیدا کرده اند که حتی اگر با ارز نیمایی این اقلام را وارد می‌کردیم خیلی فرقی به حالمان نمی‌کرد.

میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه در واکنش به سؤالی در خصوص حذف ارز ۴۲۰۰ گفت: متوسط پرداختی یارانه ناشی از حذف ارز ۴۲۰۰تومانی بین ۹۰ تا ۱۲۰ هزار تومان خواهد بود و این مسئله براساس وضعیت دهک‌ها در جلسات کارشناسی تعیین خواهد شد.

به گفته‌ی این نماینده مجلس یازدهم، تخمین تورم زایی شدید برای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی نداریم.  

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس می‌گوید: برنامه دولت این است که با برداشتن این ارز به مردم یارانه ۱۲۰ هزار تومانی بدهد تا برای مردم جبران شود. اما وقتی دولت لایحه را ارائه می‌دهد درباره جزئیات آن مثل زمان شروع تخصیص  یارانه ۱۲۰ هزار تومانی صحبتی نکرده و مشخص نکرده که به چه شکلی و چگونه قرار است اجرایی شود ،بنابراین باید در زمان تصویب بودجه نهایی شود.  

زمان پرداخت یارانه ۱۲۰ هزار تومانی مشخص نیست

طغیانی از پرداخت ۳ یارانه توسط دولت در حال حاضر خبر می‌دهد و می‌گوید: یارانه هدفمندی، یارانه معیشتی و یارانه حمایتی در حال حاضر پرداخت می‌شود و اگر دولت می‌خواهد به آن‌ها سروسامان بدهد و مشخص کند که به چه دهک‌ها و اقشاری می‌خواهد یارانه بدهد، اصلا در لایحه نیامده و بعدا در کمیسیون‌های تخصصی بودجه و کمیسیون تلفیق مورد بررسی قرار می‌گیرد.  

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: نگاه ما این است که اصل تخصیص یارانه به کالا‌ها باشد تا کالری لازم به بدن مردم برسد، زیرا واریز پول به هیچ وجه این هدف را برآورده نمی‌کند. ما می‌خواهیم مرغ و تخم مرغ با قیمت مناسب به دست مردم برسد تا کمبود نداشته باشند و کمتر تحت فشار باشند که با جبران نقدی قابل حل نیست.