تاکید وزرای خارجه کشور‌های اسلامی به همکاری برای حل بحران افغانستان

وزیران امور خارجه کشور‌های اسلامی، امروز (یکشنبه) در نشست فوق العاده شورای وزیران امور خارجه سازمان همکاری اسلامی (O.I.C) به میزبانی پاکستان ، به بحث وبررسی مسئله افغانستان پرداختند.  

در ابتدا عمران خان، نخست وزیر پاکستان با تاکید بر تشکیل دولتی فراگیر در افغانستان گفت: «در صورتی که دولت فراگیری در افغانستان تشکیل شود که به حقوق بشر و مبارزه با تروریسم پایبند باشد، کمک‌های انسانی به طور گسترده به این کشور ارسال خواهد شد.»

او در ادامه به موضوع داعش در افغانستان پرداخت و افزود: «برای مقابله با خطر داعش، وجود یک دولت باثبات در افغانستان ضروری است. هرج و مرج در افغانستان به سود هیچ طرفی نیست. اسلام هراسی در غرب به سطح خطرناکی رسیده است و باید ارتباط بین اسلام و افراط گرایی قطع شود.»

درخواست ترکیه برای حمایت اقتصادی از افغانستان

مولود چاوش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه در سخنرانی خود با اشاره به فروپاشی اقتصاد افغانستان، اعلام کرد: «ما باید برای جلوگیری از فروپاشی سیستم مالی افغانستان، از اقتصاد این کشور حمایت کنیم و را حل مناسبی برای مشکل نقدینگی در این کشور بیاندیشیم.»

او در ادامه عنوان داشت: «برای رسیدن به ثبات و آرامش در افغانستان باید با طالبان تعامل داشته و همکاری کنیم.»

اردن: افغانستان بر سر دوراهی فروپاشی یا پیشرفت است

ایمن الصفدی، وزیر امور خارجه اردن در سخنرانی خود به حفاظت از جان مردم افغانستان تاکید کرد و گفت: «افغانستان بر سر یک دوراهی اساسی قرار دارد. یا به سمت فروپاشی و هرج و مرج برود یا راه بهبود و پیشرفت را پی گیرد.»

او  در ادامه با اشاره به بحران انسانی در افغانستان افزود: «ما وظیفه داریم برای حفاظت از جان مردم افغانستان که بیش از نیمی از مردم آن در فقر شدید به سر می‌برند، به طور جمعی همکاری کنیم.»

الصفدی همچنین به مسئله تعامل با طالبان پرداخت و تاکید کرد: «ما جایگزینی جز تعامل با دولت طالبان و گفت‌وگو با آن برای کمک به افغانستان و تبدیل شدن به عضوی فعال در جامعه بین المللی نداریم.»

او در انتها با پرداختن به مسئله فلسطین گفت: «مسئله فلسطین موضوع اصلی ما باقی خواهد ماند، صلح و امنیت همه جانبه بدون حل مسئله فلسطین، به دست نخواهد آمد.»

تاکید وزرای خارجه کشور‌های اسلامی به همکاری برای حل بحران افغانستان

عربستان: وخامت اوضاع انسانی در افغانستان بر ثبات منطقه تاثیر می‌گذارد

 فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان نیز در سخنان خود بر لزوم اطمینان از استفاده نکردن از افغانستان برای پناه دادن به گروه‌های تروریستی و افراطی تاکید و اعلام کرد که وخامت اوضاع انسانی در افغانستان بر ثبات منطقه تاثیر می‌گذارد. او  همچنین از جامعه جهانی برای جلوگیری از وخامت اوضاع در افغانستان خواستار کمک شد و بر ضرورت مشارکت خود افغانستان برای پایان دادن به این فاجعه تاکید کرد.

فرحان در ادامه از بهره برداری از پل هوایی و زمینی عربستان برای انتقال کمک‌های بشردوستانه به افغانستان خبر داد و ابراز امیدواری کرد که سازوکار‌هایی برای ارائه کمک‌های بشردوستانه به مردم افغانستان ایجاد شود.

او در پایان حملات تروریستی داعش در افغانستان را محکوم کرد و  فروپاشی وضعیت کنونی در افغانستان را منجر به هرج و مرج منطقه و جهان عنوان کرد.

مارتین گریفیتس، هماهنگ کننده کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل متحد با حضور در این اجلاس، تاکید کرد: «اگر به بحران مالی در افغانستان اهمیت ندهیم و اقدام مناسب را انجام ندهیم، اقتصاد این کشور به طور کامل فرومی پاشد و نابود می‌شود.»

او در ادامه اظهار داشت که برای کمک رسانی به افغانستان باید ۴۵ میلیون دلار در دسترس قرار گیرد.

 نمایندگان ۵۷ کشور اسلامی، امروز (یکشنبه) در اسلام آباد، پایتخت پاکستان، نشست فوق العاده‌ای برگزار کرده و به موضوع بحران انسانی در افغانستان برگزار می‌کنند. نشست سازمان همکاری اسلامی اولین کنفرانس بزرگ درباره افغانستان از زمان کنترل این کشور به دست طالبان در ماه اوت است.