مذاکرات وین؛ نگاه متفاوت مقامات و کارشناسان غربی

بِرنارد اورکد کارشناس فرانسوی آشنا به مسائل ایران می گوید ایران در دور اخیر مذاکرات وین موفق شد طرف های مقابل را متقاعد کند که مسئله تحریم ها باید به عنوان اولویت نخست، حل و فصل شوند، زیرا با حل این مسئله است که راه برای حل و فصل مسائل فنی هسته ای هموار می شود.

این کارشناس فرانسوی می گوید ایران بطور مرتب تاکید می‌کند که همواره به توافق اولیه موسوم به برجام پایبند بود و جبران خسارت به عهده آمریکاست که همه چیز را به تمسخر گرفت و از توافق خارج شد. 

اورکاد توضیح داد ایران می‌داند که در شرایط فعلی توازن قوا به نفعش است زیرا اکنون (از نظر توانمندی های فنی و علمی)در شرایط و جایگاهی قرار گرفته که حدود ۳۰ کشور دیگر در جهان در آن هستند و هر زمان که بخواهند، می توانند نسبت به غنی سازی اورانیم در درجات مختلف اقدام کنند.

فرانس پرس نوشت: ایران برخلاف غرب که نسبت به عدم پیشرفت در این مذاکرات ابراز نومیدی کرده، به روند مذاکرات خوش‌بین است. 

به گزارش این خبرگزاری فرانسوی، کارشناسان می گویند ایران معتقد است که در مذاکرات وین به منظور احیای توافق هسته ای، با گنجاندن موضوع لغو تحریم ها در اسناد مورد بحث برای دور بعدی امتیاز کسب کرده است.

  دور هفتم مذاکرات وین روز جمعه گذشته و پس از نزدیک به سه هفته گفت‌وگوهای فشرده دیپلماتیک و فنی در شرایطی به پایان رسید که سه کشور اروپایی برغم مقاومت و انکار طولانی مطالبات ایران از مواضع خود عقب نشینی کرده و به این ترتیب مذاکرات درباره متن مشترکی که با مواضع ایران منطبق است در دور آتی پیگیری خواهد شد.

دیپلمات‌های ارشد ایران و گروه ۱+۴ و اتحادیه اروپا هفته گذشته سرانجام پس از ساعت‌ها گفت‌وگو در هتل کوبورگ وین، به دو سند دست یافتند که دیدگاه‌ها و پیشنهادات تمام هیات‌ها را درباره دو موضوع تحریم‌ها و مسائل هسته‌ای شامل می‌شود. این سند به معنای توافق برای احیای تعهدات و توافقات سال ۱۳۹۴ به حساب نمی‌آید بلکه مبنایی خواهد بود برای ادامه مذاکرات در دور هشتم که قرار است چند روز دیگر از سرگرفته شود.

مذاکرات وین؛ نگاه متفاوت مقامات و کارشناسان غربی

 دست‌یابی به این مرحله به دلیل مواضع غیرسازنده و مقاومت سه کشور اروپایی به شدت کند پیش‌رفت. نمایندگان انگلیس، آلمان و فرانسه در طول مذاکرات به طور غیر موجهی اصرار داشتند که گفت‌وگوها در چارچوب پیش‌نویس وین ۶ که میان گروه ۱+۴ و دولت سابق ایران به جمع‌بندی رسیده بود پیگیری شود. اما بر اساس استدلال‌های ارائه شده و مواضع اصولی، منطقی و مشروع هیات جمهوری اسلامی ایران طرف‌ اروپایی مجاب شد که دیدگاه‌های ایران به عنوان مبنایی برای مذاکرات جدی و نتیجه‌بخش پذیرفته شود.

«انریکه مورا» معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا که به صورت مشترک با مذاکره کننده ارشد ایران ریاست کمیسیون مشترک برجام را برعهده دارد، روز جمعه گذشته در گفت‌وگو با خیرنگاران گفت که مشارکت کنندگان در جلسه جمعه، به یک متن مشترک برای مذاکره درباره احیای مفاد توافق ۱۳۹۴ دست یافتند.

وی بیان داشت که این پیش‌نویس، نظرات و پیشنهادات مختلف گروه ۱+۴ و ایران درباره رفع تحریم‌ها، مسائل هسته‌ای و ترتیبات اجرایی را شامل می‌شود. مورا عنوان کرد که این امر به معنای دست یابی به توافق نیست ولی مبنای ادامه گفت‌وگوها خواهد بود. این مقام اروپایی از حس اضطرار میان مذاکره‌کنندگان برای احیای توافق سال ۹۴ گفت و ابراز امیدواری کرد که گفت‌وگوها ظرف چند هفته آینده به نتیجه برسد. وی اضافه کرد: برای دور هشتم، ما کار زیاد و وظیفه بسیار پیچیده‌ای در پیش داریم که شامل گرفتن تصمیمات سیاسی سختی خواهد بود.

سه کشور اروپایی هم روز جمعه گذشته با صدور بیانیه‌ای مشترک، با احتیاط به عقب‌نشینی مواضع خود در مذاکرات اعتراف کرده و عنوان کردند که در گفت‌وگوها پیشرفت‌هایی حاصل شده است.