ایران از دیپلماسی و میدان برای تحقق اهدافش استفاده می‌کند

محمد الشرقاوی، استاد دانشگاه جرج میسون در واشنگتن، تاکید کرد بر اساس واقع بینی سیاسی، دو عامل دیپلماسی و میدان مکمل یکدیگر هستند و ایران از هر دوی آن‌ها برای تحقق اهدافش استفاده می‌کند.

الشرقاوی در مصاحبه با شبکه تلویزیونی الجزیره، درباره تاکید ایران بر دادن پاسخ شدید به هر حمله رژیم صهیونیستی گفت: مقامات ایرانی همزمان با اتخاذ موضع تند در برابر هر نوع تعرض اسرائیل ، پیام‌های دیگری ارسال می‌کند. ایران با شلیک ۱۶ فروند موشک بالستیک، قدرت خود را به نمایش گذاشت که یک اقدام راهبردی برای نشان دادن توانایی ایران در هدف قرار دادن اهدافی در داخل اسرائیل بود. ما در واقع شاهد همان مسئله کلاسیک در روابط بین الملل هستیم که بر استفاده از قدرت، تاکید دارد که می‌گوید برای تحقق صلح، باید برای جنگ آماده بود. این رزمایش‌ها برای از بین بردن نگرانی افکار عمومی ایران، کشور‌های خلیج (فارس) و جامعه جهانی است که ایران هراسی از اسرائیل ندارد و اگر هیئت ایرانی امتیاز بدهد یا از خود نرمش نشان دهد، ناشی از ضعف در موضع تهران نخواهد بود.

الشرقاوی افزود: با منطق مدیریت بحران ها، بین رزمایش ایران و حضور آن در مذاکرات وین تناقضی وجود ندارد. به عبارت دیگر، دیپلماسی و تنش آفرینی نظامی، یکدیگر را تکمیل می‌کنند. زیرا بر اساس اصول بین المللی، ایران نیاز دارد که تصویری قوی از خود ترسیم کند که می‌تواند هر نوع حمله نظامی اسرائیل را به چالش بکشد. ایران همزمان خود را آماده جنگ و نیز آماده صلح و مذاکره نشان می‌دهد. ایران می‌خواهد ثابت کند که در مذاکرات آینده، موضع منفعل نخواهند داشت؛ بنابراین باید این رفتار ایران را بر اساس واقع بینی سیاسی تفسیر کنیم و فکر نکنیم ناشی از سردرگمی است، پس بین تحرکات دیپلماتیک و نظامی ایران با یکدیگر تناقضی وجود ندارد.

صهیونیست‌ها با شروع دور جدید مذاکرات ایران با ۴+۱ در وین به تکاپو افتاده و بار‌ها از زمان شروع این مذاکرات ادعا کرده‌اند آمادگی حمله نظامی به تاسیسات هسته‌ای کشورمان را دارند. در مقابل رسانه‌های این رژیم اعلام کردند تهدید‌های مقامات صهیونیست تو خالی بوده و تل‌آویو سعی دارد با این تهدیدات آمریکا را بترساند.

ایران از دیپلماسی و میدان برای تحقق اهدافش استفاده می‌کند

اواخر هفته گذشته روزنامه صهیونیستی «یدیعوت آحارنوت» فاش کرد میان مقامات آمریکا و رژیم صهیونیستی بر سر مذاکرات اختلافات زیادی وجود دارد و واشنگتن تل‌آویو را مقصر ضرری می‌داند که از خروج برجام شامل حال آمریکا شده است.

مقامات ایرانی نیز در واکنش به لفاظی‌ها و تهدید‌های صهیونیست‌ها اعلام کردند این رژیم به قدری قوی و بزرگ نیست که بتواند ایران را تهدید نظامی کند.