خروج آمریکا از برجام شکست استراتژیک بود

شبکه «سی‌جی‌تی‌ان» چین در یادداشتی، خروج آمریکا از توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ ایران در سال ۲۰۱۸ را شکست استراتژیک خواند. 

در مقدمه این یادداشت در اشاره به ازسرگیری مذاکرات وین در تاریخ ۲۷ دسامبر (فردا) اشاره شده و سپس آمده است: به‌رغم پایبندی ایران به برجام، دونالد ترامپ رئیس‌جمهور وقت ایالات متحده در سال ۲۰۱۸ به طور یکجانبه از این توافق خارج شد. ایالات متحده نه تنها این توافق را رها کرد، بلکه تمامی تحریم‌ها علیه ایران را مجدداً اعمال کرد.

این یادداشت می‌افزاید: به گفته انجمن کنترل تسلیحات یک سازمان مستقر در ایالات متحده، زمانی که آمریکا در سال ۲۰۱۸ از برجام خارج شد، هیچ مدرکی مبنی بر عدم پایبندی ایران به توافق را ذکر نکرد، در حالی که ایران به مدت یک سال پس از خرو آمریکا به توافق کاملاً پایبند بود.

طبق این گزارش، ایران هم از سال ۲۰۱۹ شروع به کاهش تعهد کرد و به دنبال آن چند اقدام در همان سال انجام شد، اما علیرغم این اقدامات، ایران همچنان یکی از شرکت‌کنندگان برجام باقی ماند.

به ادعای این گزارش، پیش از خروج ترامپ، ایران از توافق ۲۰۱۵ تبعیت می‌کرد که این کشور را حدود یک سال از رسیدن به نقطه‌ای که بتواند مواد کافی برای ساخت بمب اتمی داشته باشد، دور نگه داشته بود. اکنون، طبق برآوردهای مختلف، زمان گریز به چند ماه کاهش یافته است.

در ادامه این گزارش آمده است: همزمان با آغاز مذاکرات وین، ایران سه خواسته به واشنگتن ارائه کرد. اول، ایالات متحده باید به اشتباه خود در خروج از توافق اعتراف کند. دوم، آمریکا باید همه تحریم‌ها را به یکباره بردارد. سوم، آمریکا باید تضمین کند که هیچ دولت آینده در این کشور به طور یکجانبه از توافق خارج نخواهد شد.

طبق تحلیل منتشر شده در این رسانه چینی، «به لحاظ تاریخی، ایالات متحده به ندرت برای چیزی عذرخواهی می‌کند. همچنین، مطابق با قانون اساسی ایالات متحده، جو بایدن در موقعیتی نیست که هیچ تضمینی از طرف دولت‌های آینده بدهد. علاوه بر این، لغو یکباره همه تحریم‌ها از سوی ایالات متحده آمریکا ایده‌آلیستی است. 

خروج آمریکا از برجام شکست استراتژیک بود

به نوشته پایگاه اینترنتی شبکه سی‌جی‌تی‌ان، از همان ابتدا، دولت بایدن تا حد زیادی قادر به بازگرداندن توافق هسته‌ای بود، اما به نظر می‌رسد که قصد ایالات متحده از روز اول واقعی نبود. تحت فشار شدید اسرائیل، خروج ترامپ در سال ۲۰۱۸ به یک اشتباه استراتژیک بزرگ تبدیل شده که کل صلح و ثبات منطقه را به خطر انداخته و ثابت کرده که در خصوص برجام نتیجه عکس داشته زیرا تنها برنامه هسته‌ای ایران را تقویت کرده است.

در این گزارش ادعا شده که در شرایط حاضر، اگر مذاکرات شکست بخورد و آمریکا و ایران نتوانند موضوع را حل کنند، ممکن است جنگ در پیش باشد.

در ادامه این یادداشت به انعطاف‌ناپذیری فزاینده آمریکا و نفوذ اسرائیل اشاره شده و در خصوص لفاظی‌های اخیر رژیم صهیونیستی آمده است: اسرائیل مدعی است که از خود در برابر تهدید هسته‌ای ایران دفاع می‌کند و مکرراً ادعا می‌کند که با یا بدون حمایت ایالات متحده حمله نظامی علیه ایران انجام می‌دهد. برای جلوگیری از جنگی دیگر در منطقه، آمریکا باید اولین حرکت را انجام دهد و دوباره به برجام بپیوندد و تحریم‌ها را لغو کند تا ایران بتواند نقض‌های خود را برگرداند و روند غنی‌سازی را کُند کند. خروج یک جانبه آمریکا در این مرحله قابل جبران نیست. اما می‌توان از طریق مذاکرات و مشارکت فعال اعضای برجام حرکتی رو به جلو داشت. همه ابزارهای ممکن باید در مذاکرات آتی بسیج شوند تا از هر گونه خللی که می‌تواند احتمال بروز یک بحران در آینده را ایجاد کند، جلوگیری شود.