خواسته‌های ایران از اروپایی ها در برجام/ مذاکرات بر سر مواضع دوطرف آغاز شده است

حمیدرضا ترقی ، کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با افکارنیوز درخصوص مذاکرات هسته‌ای وین و سندهای جدیدی که ایران مبنای مذاکره قرار داده است، می‌گوید: سند مرتبط با پایان دوره مذاکرات دولت دوازدهم اشکالات متعددی داشت که دولت سیزدهم آن را نپذیرفت و سند جدیدی را پیشنهاد داد.

وی افزود: در آن سند نیز بحث تضمین توافق و عدم ورود به موضوعات دیگر در مذاکرات مثل مسائل مربوط به موشکی و منطقه ای و همچنین راستی آزمایی نسبت به رفع تحریم ها دیده شده است که در سند قبلی به آن ها توجهی نشده بود اما در این سند اضافه شد.

ترقی گفت: مذاکرات در این زمینه صورت گرفته است و به نظر میرسد که ما به یک سند سومی که نظرات دو طرف در آن دیده شده باشد رسیده‌ایم و مذاکراتی که از دیروز شروع شده پیرامون همین سند جدیدی است که مطح شده است.

این کارشناس ادامه داد: به نظر میرسد اروپایی ها علیرغم اینکه بعضا تحت تاثیر آمریکا بودند و تعهدات خودشان را عملی نمیکردند اما مباحث مطرح‌شده را می‌پذیرند.آن را بپذیرند. بنابراین مذاکرات به احتمال قوی با توجه به مقاومت و ایستادگی ایران بر مواضع خود موجب پذیرش مواضع ایران از سوی غرب خواهد شد.

ترقی با اشاره به اینکه اروپایی‌ها اخیرا اعلام کردند آمریکا به صورت مستقیم در مذاکرات حضور یابد، بیان کرد: قطعا ورود آمریکا به مذاکرات امکان پذیر نیست. چرا که آن ها هنوز به تعهدات خودشان عمل نکردند و هنوز لغو تحریم ها را انجام نداده‌اند. شرط ایران برای بازگشت آمریکا به مذاکرات لغو تحریم ها و راستی آزمایی است که بعد از آن امکان بازگشت آمریکا به مذاکرات وجود دارد.

کارشناس مسائل بین‌الملل در انتها خاطرنشان کرد: طبیعتا همانطور که جمهوری اسلامی ایران تا به امروز محکم ایستاده است اجازه نخواهد داد که مذاکرات وارد مباحث دیگری غیر از مباحث در چارچوب برجام شوند. حنی اگر آمریکا تعهداتش را انجام دهد و راستی آزمایی صورت گیرد، باز هم خطوط قرمز ما سر جای خود باقی است.