این کشور به دنبال تبدیل شدن به «ابرقدرت فناوری» جهان

دولت چین چرخش خود را به سوی شرکت‌های فناوری داخلی معطوف کرده تا به خود متکی شده و هدفی را نیز برای خود تعیین کرده تا رهبری جهان در زمینه تولید ریزپردازنده‌ها را در اختیار خود قرار دهد.

مطابق این گزارش، حزب حاکم چین با هدف تبدیل کردن کشور به یک «ابرقدرت فناوری» قصد دارد تا واحد تراشه خود را که تنها سه سال از ایجاد آن می‌گذرد به یک واحد طراحی تراشه‌های پردازنده تبدیل کند تا از این طرق نیاز نیمه ‌هادی‌های داخلی را تامین کند.

چین در حال حاضر تولید ۲۳ درصد از نیمه‌ هادی‌ها در جهان را در اختیار داشته اما فقط ۷.۶ درصد از کل فروش را دارد.

این کشور به دنبال تبدیل شدن به «ابرقدرت فناوری» جهان

این در حالی است که شرکت‌های چینی محصولات فناورانه جهانی مختلفی را تولید می‌کند و به طور گسترده وابسته به فناوری‌های کشورهایی نظیر آمریکا، ژاپن، کره‌جنوبی، کشورهای اروپایی و تایوان است.

تراشه‌ها بیشترین حجم واردات چین را تشکیل می‌دهد و طی سال گذشته ۳۰۰ میلیارد دلار تراشه‌های الکترونیکی وارد کرده که بیش از واردات نفت خام این کشور به شمار می‌آید.

پکن به دنبال پایان این وابستگی بوده به خصوص که شرکت هوآوی چین که بزرگترین برند فناورانه چین بوده سال ۲۰۱۸ و تحت تحریم‌های واشنگتن، ارتباط فناورانه‌اش با آمریکا قطع شد.

«شی جین‌پینگ» رئیس جمهور چین اوایل سال جاری میلادی گفته بود: «خود اتکایی، پایه و اساس ملت چین است».

وی تاکید کرد که چین باید به یک ابرقدرت در زمینه فناوری تبدیل شده تا امنیت اقتصادی این کشور حفظ شود.

تراشه‌های پردازنده برای ساخت محصولاتی نظیر گوشی‌های هوشمند، لوازم خانگی و وسائل نقلیه ضروری هستند. سال گذشته و در پی همه‌گیری کرونا، کمبودهایی در زمینه ساخت تراشه‌های الکترونیکی در عرصه جهانی ایجاد شد که در نتیجه آن، تولید با تاخیر مواجه شده و کارخانه‌ها تعطیل شدند.