۵ میلیون دُز واکسن «نورا» آماده تحویل است

آیین آغاز مرحله سوم کار آزمایی بالینی واکسن نورا صبح امروز (یکشنبه) با حضور سرلشکر حسین سلامی فرمانده کل سپاه، بهرام عین اللهی وزیر بهداشت و مسئولین وزارت بهداشت و درمان در دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله برگزار شد.

حسن ابوالقاسمی رئیس دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله در این مراسم طی سخنانی اظهار داشت: ۵ میلیون دُز از واکسن نورا آماده است که بعد از تایید وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو و البته طی مراحل کارآزمایی بالینی، که از امروز و با تزریق ۱۰ هزار دُز آغاز می‌شود، به وزارت بهداشت تحویل داده شود.

وی با بیان اینکه تولید واکسن نورا کار بسیار بزرگی بود که در کنار سایر واکسن‌های تولید داخل شکل گرفت، گفت: این واکسن تولیدی داخل کارایی خوبی را در دوره مطالعاتی از خود نشان داده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله تاکید کرد: پیش‌بینی ما در آن روزها این بود که روی واکسنی کار کنیم که امروزه همه دانشمندان معتقدند بهترین نوع واکسن است و می‌توان به عنوان دُز سوم استفاده شود.

ابوالقاسمی افزود: برای اینکه از منویات رهبری اطاعت کرده باشیم تمام ‌تلاش خود را انجام‌ دادیم تا در حوزه پژوهش و درمان درخصوص این ویروس فراگیر موفق باشیم؛ از این‌رو تلاش کردیم ‌تا با تولید یک واکسن نوترکیب، دستاورد خوبی را تقدیم مردم کنیم.

وی با بیان اینکه سردار سلیمانی را کابوهای وحشی و تربیت شده در فرهنگ لیبرال دموکراسی غرب ترور کردند، گفت: ما در دانشگاه بقیه‌الله با خودباوری و تلاش جهت عبور از مرزهای دانش، سعی می‌کنیم انتقام خود را از عاملان ترور حاج قاسم سلیمانی بگیریم.

۵ میلیون دُز واکسن «نورا» آماده تحویل است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله افزود: پس از تایید نتایج فاز سوم آزمایش بالینی واکسن نورا، ۵ میلیون دُز از این واکسن را برای تزریق توزیع خواهیم کرد. زمانی کار بر روی این واکسن نوترکیب را آغاز کردیم ‌که ساخت این ‌نوع واکسن‌ها هنوز جایی در جوامع مختلف نداشت زیرا زمانی که واکسن‌های کرونا تولید شد، همه براساس ویروس کشته شده تولید شده بودند اما امروز تحقیقات نشان داده بهترین واکسن، واکسن‌های نو ترکیب است به نحوی ‌که امروزه بیش از ۵۰ واکسن توترکیب در دنیا در حال مطالعه قرار دارند تا بلکه خود را به بازار مصرف برسانند.

ابوالقاسمی ‌افزود: واکسن نورا در فازهای بالینی خود ثابت کرده با حدود ۹۰ درصد اثر بخشی می‌تواند برای مرحله سوم تزریق واکسن مقابله با کرونا مورد استفاده قرار گیرد؛ از این رو برای طی کردن مرحله نهایی کارآزمایی بالینی، این واکسن از امروز به ۱۰ هزار نفر تزریق می‌شود.