سردار قاآنی: شهید سلیمانی پیرو ولایت بود

سردار سرلشکر اسماعیل قاآنی فرمانده نیروی قدس سپاه صبح امروز (یکشنبه) در مراسم بزرگداشت دومین سالگرد شهادت سپهبد شهید قاسم سلیمانی در محل دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه طی سخنانی ضمن درود به روح پاک شهدای مقاومت و شهید سلیمانی اظهار داشت: در آستانه شهادت حضرت صدیقه کبری فاطمه زهرا (س) هستیم که امسال این مناسبت گرانقدر و یاد مبارک دخت نبی مکرم اسلام همزمان با سالگرد شهادت شهید عالی مقامی که پیرو حضرات ائمه معصومین بود و افتخارش این بود که حضرت صدیقه کبری همیشه در یاد او و در وجود او متبلور بوده است. 

سردار قاآنی ضمن قدردانی از امیرعبداللهیان برای برگزاری این مراسم، به شخصیت شهید سلیمانی اشاره کرد و گفت: حتما فرمایشات حضرت آقا را دیروز درباره شهید سلیمانی شنیدید. ایشان مکتب شهید سلیمانی را تفسیر کردند در دو واژه مهمی که شهید سلیمانی مظهر آن بود یکی صداقت و دیگری اخلاص. این از بیان مبارک حضرت آقا بود به عنوان یک شخصیتی که هم انسان را می‌شناسد و هم قرآن را خوب می‌فهمد و هم رفتار شهید سلیمانی را دیده است. خلاصه مکتب شهید سلیمانی را در اقدام عملی به این دو واژه ارزشمندی که هرکدام در وجود هر انسانی باشد آن را برجسته می‌کند.

وی افزود: اگر از بیان خودمان و مطابق درک خودمان و بنده در حد خودم خواسته باشم بیان کنم، باز این دو واژه ارزشمند متمرکز در یک واژه و آن ولایتمداری است. کسی اگر ولایتمدار واقعی بود، هم صداقت دارد و هم اخلاص دارد. چون در مکتب ولایت به ما این درس‌ها را می‌دهند. وقتی افتخار می‌کنیم به وجود رهبرانی که بلا استثنا در مکتب ولایت شهید شدند، بلا استثنا رهبران مکتب ولایت شهید شدند و همه زندگی آنها را مطالعه کنیم سرشار از این واژه‌های ارزشمند است که هم مظهر صداقت و اخلاص بودند و هم مکتبشان مرکز پرورش آدم‌هایی بود که صادق باشند. ولایتمداری اوج قله این ویرژگی‌های ارزشمند است. مسیری که شهید سلییمیانی عامل به ان بود و هم استاد این مکتب بود.

وی گفت: اگر به معنای واقعی ولایتمدار باشیم هم در دنیا عزت داریم و هم در آن طرف در آخرت انسان‌های سربلندی هستیم.

سردار قاآنی گفت: امروزدر نظام جمهوری اسلامی که به حول و قوه الهی به پرچمداری امام عظیم الشان شروع این فصل جدید آغاز شد و در استمرار توسط رهبر بزرگ انقلاب امام خامنه‌ای استمرار یافت دلیل اساسی آن این است که این نظام الهی در پرتو نورانیت ولایت حرکت خودش را در همه زمینه‌ها تنظیم کرده است. و الا این نظامی که از همه طرف و با بیشترین قدرت‌های مادی به آن هجمه می‌کردند،  مگر امکان دارد با این ابزار متعارف مادی بتوانیم با آن مقابله کنیم.

وی خاطرنشان کرد: این نورانیت ولایت بوده که در فراز و نشیب‌های سخت این نظام را هدایت کرده است. من به عنوان برادر شما که سال‌های متمادی در خدمت برادر شهید سلیمانی بودم عرض کنم که جزء برجسته‌ترین ویژگی‌های این شهید و شاید بتوان گفت برجسته‌ترین ویژگی این شهید عالی مقام که خودش اهل فهم بود. شهید سلیمانی صاحبنظر و اهل فهم بود و حرف و ایده داشت و بزرگان کشور و جهان اسلام وقتی منطق شهید سلیمانی را گوش می‌کردند، آفرین می‌گفتند، ولی این مرد نورانیت وجود خودش را در تبعیت محض از ولی فقیه و امام خودش و در عصر حاضر حضرت آقا می‌دانست و در وصیتنامه نیز به صراحت این را گفته است.

سردار قاآنی: شهید سلیمانی پیرو ولایت بود

وی گفت: اگر می‌خواهیم راه و مکتب شهید سلیمانی را برویم خلاصه‌اش این است که حضرت آقا را امام خود را بدانیم و سرباز امام باشیم. مهمترین عامل بزرگ شدن شهید سلیمانی این بود که تابع محض حضرت آقا بود. می‌فهمید حرف حضرت آقا درست است و مسیری که حضرت آقا فرمودند درست است.

فرمانده نیروی قدس سپاه اضافه کرد: شهید سلیمانی ویژگی‌های برجسته‌ای در زمینه‌های مختلفی داشت. شهید سلیمانی ارتباط بین میدان و دیپلماسی را بسیار خوب برقرار کرد و جزو جلودارها بود و دفاع کننده از این منطق بود. شهید سلیمانی پیرو ولایت بود و حضرت آقا همیشه سفارش می‌کنند کنار هم باشیم و یار هم باشیم و هم افزایی داشته باشیم. مجموعه وزارت خارجه در دوره‌های مختلف با شهید سلیمانی در این زمینه هم افزایی و همراهی داشتند. با افراد کاری نداریم ممکن است برخی افراد نوساناتی داشته باشند، ولی همیشه این هم افزایی وجود داشته است.

سردار قاآنی ادامه داد: همه کسانی که در میدان سیاست و دیپلماسی کار می‌کنند را به عنوان یک اعتقاد دینی با آنها همراهی و به آنها کمک می‌کرد و موفقیت در صحنه عظیم مقابله با دشمنان بزرگ را در این می‌دید که این تعامل و هم افزایی به صورت روزمره و مدام برقرار باشد و شهید سلیمانی جلودار این پیوند مبارک بود و ان‌شاءالله وقتی صحبت از مکتب شهید سلیمانی می‌کنیم باید این فضای سیاسی و دیپلماسی کشور با همه کسانی که در میدان کار می‌کنند همه همراه هم و در کنار هم قرار بگیرند و این جاست که خدا به کار برکت می‌دهد.

وی گفت: این پیوندی که شهید سلیمانی ایجاد کرد. همراهی دوستان در عراق و دیگر کشورها همان نگاه ارزشمند پیوند بین این دو حرکت از مرکز کشور و توسعه آن به جاهای دیگر بود. اینجا قله است. تهران قله مقاومت و انقلاب اسلامی و همگرایی بین بخش‌های مختلف در اسلام است و اینجا مرکز تقریب است و کسانی مثل شهید سلیمانی جلودار در ایجاد وحدت و همگرایی با اخلاص و صداقت بودند. شهید سلیمانی در صحنه‌های مبارزه صرفا با نگاه متعارف سیاسی حضور نداشت ولی آن چه او را در میدان‌ها می‌کشاند نگاه و زیرساخت‌های اعتقادی بود که با ویژگی‌های برجسته دیگر ترکیب می‌شد و خالصانه در میدان می آمد و قلب ها را تسخیر می‌کرد.

فرمانده نیروی قدس سپاه افزود:‌ ان‌شاءالله این مسیر با اقتدار تا رسیدن به اهداف عالی استمرار خواهد یافت.