امکان توافق در روز‌های آغازین سال نو میلادی وجود دارد

محمد بهشتی پور کارشناس مسائل بین الملل می گوید در مذاکرات آغازین دور هشتم در رابطه با موضوع مهم و کلیدی تحریم‌ها و چگونگی رفع آنها، یعنی تحریم‌های برجامی و تحریم‌های مغایر با برجام، مقامات ایران تاکید کرده‌اند که بهره‌مندی ایران از عادی‌سازی روابط تجاری با جهان طبق برجام نباید مختل شود و هرگونه تحریم مغایر با این مساله و تحت هر برچسب و دسته بندی باید رفع شود.

دور هشتم مذاکرات برای احیای برجام از دوشنبه در وین آغاز شد و تا پنجشنبه ادامه داشت. ادامه این دور از مذاکرات با تمرکز بر لغو تحریم‌های آمریکا علیه ایران، قرار است به دلیل تعطیلات پایان سال میلادی بعد از وقفه‌ای سه روزه از دوشنبه این هفته ادامه یابد.

بهشتی پور می گوید  از فضای مذاکرات دور هفتم و هشتم به دست می‌آید اینکه با ورود مذاکرات به بحث‌های محتوایی و جدی و سخت شدن کار، به نظر می‌آید کشور‌های اروپایی و آمریکا تا حد زیادی دست از فرافکنی و جوسازی در فضای رسانه‌ای برداشته‌اند و کم تر شاهد موضع‌گیری‌های تند و غیرسازنده در این فضا هستیم.

کارشناس مسائل بین الملل فضای دور هشتم مذاکرات نسبت به دوره‌های گذشته را بسیار مثبت‌تر و امیدوار کننده‌تر ارزیابی کرد.

نمایندگان چین و روسیه معتقدند که اگر مشکل خاصی پیش نیاید می‌توان حتی در پایان این دور از مذاکرات نیز به توافق دست پیدا کرد و به گفته برخی منابع دیپلماتیک اوایل ماه فوریه آتی می‌تواند یک تاریخ واقعی برای پایان مذاکرات باشد. این جمله را بهشتی پور می گوید و ادامه می دهد البته این تنها چین و روسیه نیستند که نسبت به مذاکرات وین ابراز امیدواری کرده‌اند، بلکه اتحادیه اروپا نیز در بیانیه‌ای تصریح کرده که تنها چند هفته برای رسیدن به توافق باقی مانده است.

علی باقری مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران بعد از دیدار با انریکه مورا و تروئیکای اروپا گفت: در عرصه لغو تحریم‌ها مکاتباتی بین دو طرف انجام گرفت و پیشرفت‌های به نسبت خوبی در این چند روز آغازین دور هشتم صورت گرفت.

امکان توافق در روز‌های آغازین سال نو میلادی وجود دارد

به بیان این کارشناس  سیاست خارجی این در شرایطی است که  علی باقری رئیس هیات مذاکره کننده ایران نیز در آخرین اظهارنظر‌های خود مذاکرات آغازین روز‌های دور هشتم را مثبت ارزیابی کرده است و گفته درباره لغو تحریم‌ها هم مکاتباتی بین طرف‌ها صورت گرفت و پیشرفت‌های نسبتا خوبی در این چند روز انجام گرفته است. این در حالی است که با وجود اعلام وقفه در گفت وگو‌های وین، رایزنی‌های غیررسمی و تبادل متون در جلسات غیررسمی با هیات‌های مستقر در وین ادامه دارد.

بهشتی پور گفت بر اساس اعلام قبلی، تمامی طرف‌های مذاکراتی روز دوشنبه مجدد برای از سرگیری مذاکرات به وین بازمی‌گردند و گفتگو‌ها از عصر دوشنبه آینده آغاز می‌شود. هیات مذاکره کننده ایران در فرصت تنفس مذاکرات در وین است و رایزنی‌ها و تبادل متون به طور غیررسمی ادامه دارد.