آمریکا باید تعهدات خود را عملیاتی کند

محمد قادری کارشناس مسائل بین الملل درباره فضای حاکم بر مذاکرات هسته‌ای می‌گوید در دور سوم از سری جدید مذاکرات که در حال برگزاری است، فضا کاملاً رو به جلو و امیدوار کننده است و به نظر می‌رسد همه طرف‌ها برای ورود جدی به مذاکرات بر اساس پیش نویس‌های تعیین شده آمادگی دارند.

دور هشتم مذاکرات برای احیای برجام از دوشنبه در وین آغاز شد و تا پنجشنبه ادامه داشت. ادامه این دور از مذاکرات با تمرکز بر لغو تحریم‌ها ی آمریکا علیه ایران، قرار است به دلیل تعطیلات پایان سال میلادی بعد از وقفه‌ای سه روزه از دوشنبه این هقته ادامه یابد.

قادری معتقد است با توجه به اصلاح متن پیش نویس‌ها توسط ایران، به نظر می‌رسد که فضا به سمت حصول یک توافق در اسرع وقت پیش می‌رود و فضای کلی این دور از مذاکرات فضای کاملا مثبتی است.

این کارشناس مسائل بین الملل گفت به نظر می‌رسد طرف‌های غربی به این جمع بندی رسیده‌اند که عملیات روانی و اظهار نظر‌های منفی دیگر جواب‌گو نیست و مجبورند که چارچوب مذاکرات صحیح و اصولی را بپذیرند و سعی کنند در همین چارچوب پیش بروند. اعضای ۱+۴ بر این نکته تاکید دارند که ایالات متحده در جریان مذاکرات، تحریم‌های تازه‌ای علیه ایران وضع نکند، زیرا مخل روند مذاکرات خواهد بود.

قادری مواضع روسیه و چین را همسو با مواضع هیات مذاکره کننده ایرانی  دانست.  

کارشناس مسائل بین الملل ضمن اینکه رزمایش پیامبر اعظم (ص) ۱۷ را  رزمایش موفقی دانست و گفت این رزمایش توانست تراز راهبرد نظامی جمهوری اسلامی را در حوزه نظامی ارتقا داده و پیام روشنی را به دشمنان ایران به ویژه رژیم صهیونیستی و ایالات متحده منتقل کند. واکنش مقامات رژیم صهیونیستی از همه جالب‌تر بود و شاهد بودیم رئیس ستاد مشترک ارتش این رژیم به نوعی از تهدیداتی که هفته‌های اخیر مطرح کرده بود، عقب نشینی کرد. این تهدیدات ابزاری برای تشدید فشار بر ایران و امتیاز گرفتن در میز مذاکرات وین است، اما این رزمایش فضا را مدیریت کرد تا تهدید‌های توخالی که بیشتر مبتنی بر عملیات روانی بود از کار ویژه خود را از دست داد.

به بیان این کارشناس سیاست خارجی  زمان برگزاری رزمایش پیامبر اعظم (ص) از پیش تعیین شده بود و به خاطر مذاکرات برگزار نشد،  اگر چه این همزمانی اتفاقی بود، اما به هر حال توانست به طرف مقابل بقبولاند که ایران به هیچ وجه تحت تاثیر تهدید‌های نظامی قرار نخواهد گرفت و موضع منطقی و اصولی خودش را برای احقاق حقوق ملت ایران در مذاکرات وین پیگیری خواهد کرد.

پیش نویس‌هایی که قرار است به عنوان دستور کار مذاکرات مطرح شود و بر روی آن جمع بندی شده، حاکی از این موضوع است که خواست ایران مورد توجه قرار گرفته و دستور کار بر اساس خواست جمهوری اسلامی تنظیم شده است. این جمله را قادری می گوید و ادامه می دهد امروز می‌توانیم ادعا کنیم که ایران توانسته طرف مقابل را قانع کند که نقطه نظراتش در پیش نویس مذاکرات لحاظ و بر اساس آن، مذاکرات در روز‌های  آینده ادامه پیدا کند.

این کارشناس مسائل  بین الملل می گوید  همان موقع، این نگاه وجود داشت که آیا خواست واقعی اروپا این است که با سیاست‌های ترامپ همراهی کند یا تحت فشار این رفتار را از خود نشان می‌دهد. مواضعی که طی این سه دور مذاکره، تروئیکای اروپایی از خود بروز دادند نشان دهنده این است که همان موقع هم، خواست قلبی آن‌ها همراهی با فشار حداکثری ترامپ بوده است.

آمریکا باید تعهدات خود را عملیاتی کند

علی باقری مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران بعد از دیدار با انریکه مورا و تروئیکای اروپا گفت: در عرصه لغو تحریم‌ها مکاتباتی بین دو طرف انجام گرفت و پیشرفت‌های به نسبت خوبی در این چند روز آغازین دور هشتم صورت گرفت.

گرچه آمریکا در میز مذاکرات ۱+۴ و ایران حضور ندارد، اما به هر حال اثرگذاری خودش را دارد. قادری یا گفتن این جمله تاکید می کند تمام تلاش آمریکایی‌ها این است که یک توافق به زعم آن‌ها خوب که طبیعتا برای ما بد خواهد بود را به انجام برسانند و به افکار عمومی داخل و خارج آمریکا چنین نشان دهند که پیروز شده و توانسته‌اند خواسته‌هایشان را در چارچوب یک توافق دیگر به ایران تحمیل کنند. اگر آمریکا واقعا صداقت دارد و چنانچه بار‌ها ادعا کرده که خروج ترامپ از برجام یک اشتباه راهبردی بود باید تعهدات خود را برای نشان دادن حسن نیت عملیاتی کند.