از سرگیری ادامه دور هشتم مذاکرات وین از عصر امروز

با توجه به تعطیلی سالن‌های میزبان مذاکرات در هتل کوبورگ به مناسبت آغاز سال نو میلادی، مذاکرات از روز جمعه هفته پیش به مدت سه روز متوقف شد.

با وجود اعلام وقفه در گفت‌وگوهای وین، رایزنی‌های غیررسمی و تبادل متون در جلسات غیررسمی میان هیات های کارشناسی ایران با هیات های مستقر در وین ادامه داشت.

علی باقری، رییس هیات مذاکره کننده ایران مذاکرات روز پنجشنبه هفته گذشته ضمن "مثبت" ارزیابی کردن مذاکرات در دور هشتم گفت: در چند عرصه گفت‌وگوها و تعاملات ادامه یافت و پیشرفت های نسبتا خوبی درباره موضوع لغو تحریم ها در این چند روز انجام گرفت.

باقری گفت امیدواریم بعد از اینکه همکاران غربی (روز دوشنبه) به وین بازگشتند کار را جدی‌تر درباره لغو تحریم‌ها پیگیری کنیم.

در این دور از مذاکرات علاوه بر موضوع لغو تحریم‌ها، دو موضوع "تضمین" عدم خروج دوباره آمریکا از برجام و نیز "راستی‌آزمایی" لغو تحریم‌ها در روند بررسی های کارشناسی و سیاسی در چارچوب دیدارهای دوجانبه و چندجانبه مورد بحث قرار گرفت و همزمان موضوع "اقدامات هسته‌ای" که متقابلا در برابر لغو تحریم ها ایران باید آنها را انجام دهد بررسی شد. 

با وجود اینکه مقامات و دیپلمات های غربی از ابتدای مذاکرات از 8 آذرماه مرتب به لزوم افزایش سرعت روند کار در مذاکرات تا رسیدن به یک نتیجه صحبت می کنند اما روند کار از سوی این کشورها تا کنون کند پیش رفته است.

از سرگیری ادامه دور هشتم مذاکرات وین از عصر امروز

منابع نزدیک به هیات مذاکره کننده ایران اعلام کرده اند، علت کندی کار در مذاکرات، تعطیلات سال نو میلادی، اشتباهات و نواقص محتوایی و نگارشی از سوی طرف های غربی و نیز بی میلی طرف اروپایی و آمریکا به مذاکره جدی توام با ابتکار عمل برای کاهش اختلاف نظرهاست. این در حالی است که هیات مذاکره کننده ایران از همان روز اول مذاکرات علاوه بر حضور کامل هیات های کارشناسی و سیاسی در حوزه های مختلف مرتبط با تحریم‌ها و فعالیت های هسته ای، متون پیشنهادی خود در این زمینه ها را نیز ارایه کرد و تا کنون نیز هیات ایران نشان داده است که رویکردی منعطف، سازنده و مثبتی را در روند مذاکرات دنبال کرده است.

از این رو انتظار است تا همان‌طور که رییس هیات مذاکره کننده ایران بر آن تاکید کرده است، هیات های غربی و آمریکایی با دستی پر تر از گذشته به وین بازگردند تا شاید روند دستیابی به تفاهم بر سر احیای برجام سرعت بیشتری بگیرد.