یک بام و دو هوای موشکی

 گزارش‌های سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا در کنار تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد سعودی در حال ساخت موشک‌های بالستیک است. شبکه خبری «سی‌ان‌ان» اخیرا درباره تلاش سعودی‌ها برای تقویت زرادخانه موشکی خود گزارش داد دولت ریاض که طی چند دهه گذشته از چین موشک‌های بالستیک خریداری کرده است و خود دانش لازم برای ساخت موشک را در اختیار نداشته است، اکنون به دنبال توسعه توان بومی خود برای ساخت موشک‌های بالستیک است. 

1- روزنامه «واشنگتن‌‌پست» سال 1398 در گزارشی از کشف تصاویر ماهواره‌‌ای خبر داد که بر اساس آن عربستان سعودی در یکی از پایگاه‌‌های موشکی خود به نام «الوطه» در جنوب غرب ریاض، یک کارخانه موشکی ساخته که در آن آزمایش موتور موشک و احتمالا تولید موشک صورت می‌‌گیرد. این روزنامه به نقل از کارشناسان نظامی نوشت: ما تصور نمی‌‌کنیم سعودی بتواند به سمت ساخت موشک‌‌های برد بلند و ساخت سلاح‌‌های هسته‌‌ای برود اما در عین حال ممکن است تمایل و توانایی‌‌های آنها را دست‌کم گرفته باشیم. هر چند بعید است سعودی از دانش کافی و متخصصان بومی لازم برای توسعه توان داخلی در زمینه موشک‌های بالستیک برخوردار باشد اما گزارش ۲ سال پیش واشنگتن‌پست و گزارش اخیر شبکه سی‌ان‌ان نشان می‌دهد سعودی‌ها در این مسیر گام برمی‌دارند و با توجه به روحیات و جاه‌طلبی‌های «محمد بن‌سلمان» ولیعهد سعودی، اراده لازم برای پیشبرد چنین برنامه‌های نظامی‌ای را در سر می‌پرورانند، هر چند بعید است در زمینه تسلیحات موشکی و پدافندی بتوانند به استقلال دست یابند و همواره وابسته خواهند بود. 

2- در حالی که عربستان سعودی مسبب اصلی جنگ یمن و مسؤول کشتار غیرنظامیان و ویرانی این کشور است، و در حالی ‌که وزارت خارجه آمریکا در گزارش 2021 خود مدعی شد «جو بایدن» به دلیل تعداد بالای تلفات غیرنظامیان در یمن قصد دارد فروش سلاح به عربستان سعودی را کاهش دهد و سیاست‌های جدید صادرات سلاح را بر مبنای قوانین حقوق بشر تنظیم کند اما مجلس سنای آمریکا هفته پیش با ۶۷ رای موافق در مقابل ۳۰ رای مخالف با قرارداد فروش ۶۵۰ میلیون دلاری موشک‌های هوا به هوا و تجهیزات نظامی به عربستان موافقت کرد. قرارداد جدید تسلیحاتی واشنگتن و ریاض به آل‌سعود اجازه می‌دهد ناوگان بالگردهای تهاجمی خود را به‌رغم استفاده از آنها در عملیات‌های جنگی یمن حفظ و آن را تقویت کند. دیگر کشورهای غربی نیز به‌رغم ادعاهای حقوق بشری و صدور دستورات اجرایی در زمینه منع صادرات تسلیحات به ریاض به خاطر جنگ یمن و مسائلی مانند قتل فجیع «جمال خاشقجی»، به صورت پنهان به سعودی‌ها سلاح می‌فروشند. دولت برلین اخیرا مجوز ممنوعیت صادرات سلاح به ریاض را 6 ماه دیگر تمدید کرد اما وزارت اقتصاد این کشور تابستان اعلام کرده بود به‌رغم این ممنوعیت، برلین به صادرات تسلیحاتی خود به عربستان سعودی ادامه می‌دهد(!) دولت فرانسه نیز اخیرا یک قرارداد چند میلیارد یورویی فروش جنگنده و بالگردهای تهاجمی با امارات که شریک اصلی ریاض در تجاوز به یمن است امضا کرده است. 

در حالی که تفکرات غربزدگان داخلی به ما اینگونه القا می‌کند که «دنیای کنونی دنیای گفتمان‌هاست و نه موشک»، خودشان به‌رغم ادعاها و ممنوعیت‌های حقوق بشری به صورت آشکار و پنهان به کشورهای منطقه تسلیحات تهاجمی صادر می‌کنند و منطقه را به یک پایگاه و زرادخانه تسلیحاتی بدل کرده‌اند. 

3- با وجود اینکه سعودی سالانه بیشترین حجم تسلیحات را در بین کشورهای منطقه خریداری می‌کند و به واسطه پول‌های هنگفتی که به جیب غربی‌ها می‌ریزد به «گاو شیرده غرب» معروف شده، اکنون نه تنها به این خریدهای تسلیحاتی بسنده نکرده بلکه در تلاش است دانش موشکی خود را ارتقا و حداقل در ظاهر توان بومی نظامی خود را توسعه دهد. 

یک بام و دو هوای موشکی

عربستان و امارات با خریدهای تسلیحاتی‌ای که دارند، کل منطقه را به بی‌ثباتی کشانده و آن را تبدیل به یک انبار تسلیحاتی کرده‌اند. از سوی دیگر مهم‌ترین توجیه کشورهای غربی و حکام سعودی برای تقویت زرادخانه موشکی این کشور «تهدید ایران» است. «میچ مک‌کانل» رهبر اقلیت جمهوری‌خواه مجلس سنای آمریکا در موافقت با فروش تسلیحات به ریاض گفته: عربستان به معنای واقعی توسط تهدید‌های خشونت‌آمیز از سوی نیرو‌های مورد حمایت ایران در منطقه از جمله از سوی یمن احاطه شده است. سال ۲۰۱۳ هفته‌‌نامه دفاعی «جینز» خبری منتشر کرد مبنی بر اینکه تصاویر ماهواره‌‌ای نشان می‌‌دهد عربستان سعودی از طریق یک پایگاه موشکی در اطراف شهر الدوادمی، با موشک‌‌های بالستیک سطح به سطح دانگ‌‌فنگ-۳ که ۱۵۰۰ تا ۲۵۰۰ مایل برد دارند و سر جنگی ۲ تنی را حمل می‌‌کنند، ایران را نشانه گرفته است. 

با این حال، حتی یک درصد از حساسیتی که کشورهای غربی و سازمان‌های بین‌المللی در ارتباط با برنامه موشکی ایران دارند، درباره سعودی وجود ندارد. این تبعیض قطعا در صدر استانداردهای دوگانه و رویکردهای متفاوت آمریکا و اروپا قرار می‌گیرد؛ اگر ایران برای مقابله با دشمنان -که موشک‌های پیشرفته خود را به سمتش نشانه رفته‌اند- به دنبال ارتقای توان (صرفا) دفاعی برود تحریم می‌شود و با شارلاتانیسم و هوچی‌گری رسانه‌ای کشورهای غرب در جامعه بین‌المللی مواجه می‌شود اما اگر سعودی به‌رغم خریدهای هنگفت موشکی به سمت ساخت و توسعه توان موشکی برود صدایی از کسی بلند نمی‌شود! 

کشورهای غربی که تکلیف‌شان روشن است اما شورای امنیت سازمان ملل اکنون باید از خود بپرسد عربستان سعودی که جنگ خانمان‌سوز یمن را در کارنامه دارد و موجب مسابقه تسلیحاتی در غرب آسیا شده است، چه نقشی در بی‌ثباتی منطقه ایفا می‌کند؟ آیا نباید درباره برنامه موشک‌های بالستیک عربستان نگران باشد و قطعنامه یا بیانیه‌ای درباره آن صادر کند؟ آیا قطعنامه‌های شورای امنیت فقط مختص کشوری خاص است؟ یا دلارهای نفتی در صدور یا عدم صدور این قطعنامه‌ها تاثیر دارد؟!

مهدی گرگانی