حاج‌قاسم توان امتیازگیری از دشمن داشت

حسن دانایی‌فر سفیر سابق کشورمان در عراق در تشریح منظومه فکری شهید سلیمانی در خصوص سیاست خارجی گفت: فهم شهید سلیمانی از سیاست خارجی ناشی از فهم انقلاب اسلامی بود. کارشناسان، سیاست خارجی را از زوایای مختلفی دنبال می‌کنند. برخی فهم و درک مسائل سیاست خارجی را از منظر روابط جاری که در سطح بین الملل وجود دارد، دنبال می‌کنند و تقریباً نگاه مشابهی است که در همه جای دنیا وجود دارد.

وی افزود: یک فهمی نیز وجود دارد که صرفاً نگاه به داخل دارد که در چارچوب موضوعات و مسائل داخلی به بیرون نگاه می‌کند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: یک فهم بالاتر نیز وجود دارد که پیام اصلی انقلاب اسلامی است، نگاه و درک روابط بین الملل مبتنی بر اصول انقلاب اسلامی است که یکی از مبانی و اصول انقلاب اسلامی ایران نه شرقی و نه غربی بود؛ استقلال سیاسی در روابط بین‌الملل بود و در واقع تأثیر گذاشتن و تاثیرپذیری متقابل بود و صرفاً تاثیرپذیری نبود.

درک شهید سلیمانی از روابط بین‌الملل مبتنی بر شعارهای انقلاب اسلامی بود

وی افزود: یعنی در یک نقطه مناسب که متناسب با شعارهای انقلاب اسلامی و متناسب با روح و عنصر ایرانی است، تجاوز و فشار حتی در مسائل داخلی پذیرفته نمی‌شود. لذا برداشت، فهم و درک حاج قاسم از روابط بین الملل، مبتنی بر شعارهای انقلاب اسلامی بود.

دانایی‌فر در تشریح نوع نگاه شهید سلیمانی به مذاکرات بین‌المللی به ویژه مذاکرات بغداد، گفت: آن مذاکراتی که در بغداد صورت گرفت و به تعبیر درستی که شما به کار بردید در اصل حاج قاسم آن را مدیریت می‌کرد. البته دستگاه رسمی دیپلماسی و دستگاه‌های دیگر امنیتی در این مذاکرات و گفتگوها حضور داشتند و بحث‌های مفصلی نیز شد. در آن مذاکرات مباحث جدی بود و صرفاً بحث‌های ظاهری مطرح نبود.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به درخواست عراق برای حضور کشورمان در مذاکرات گفت: با توجه به درخواستی که مقامات عراقی برای مصلحت عراق داشتند و مقام معظم رهبری نیز موافقت کردند و مدیریتش را حاج‌قاسم دنبال کرد؛ در مجموع یکی از جدی‌ترین مذاکرات بود.

مذاکرات بغداد یکی از جدی‌ترین مذاکرات با آمریکایی‌ها بود

وی افزود: مذاکرات بغداد یکی از موضوعاتی بود که به طور جدی جمهوری اسلامی ایران آمد و با طرف آمریکایی گفتگو کرد و بنا بر این بود که هر توافقی که صورت گرفت نیز به آن عمل شود. به همین دلیل مذاکرات نیز مقداری طولانی شد. البته بحث‌ها نیز بحث‌های مصداقی بود که می‌توانست یک مقدمه برای همکاری‌های بعدی باشد.

دانایی‌فر تصریح کرد: مثلاً خروج منافقین از عراق، تأمین امنیت مرزها، جلوگیری از تجاوزات به ایران از سوی مرزهای عراق و حمایت واقعی از دولت قانونی پس از سقوط صدام از جمله بحث‌هایی بود که در مذاکرات بغداد پیگیری شد و حاج‌قاسم نیز به طور جدی دنبال این بود که این کار انجام گیرد.

حاج‌قاسم توان امتیازگیری از دشمن داشت

اثرگذاری، فاکتور مهمی در روابط بین‌الملل است

سفیر سابق کشورمان در عراق، اثرگذاری را یکی از فاکتورهای مهم در در روابط بین الملل دانست و تاکید کرد: وقتی شما در صحنه بین‌المللی حضور داشته باشید اما اثرگذار نباشید، ارزشی ندارد. برآیند فعالیت‌هایی که حاج قاسم در صحنه میدان و دیپلماسی داشت، اثرگذاری بود. درواقع اگر اثرگذار باشید می‌توانید امتیاز بگیرید.

دانایی‌فر همچنین در خصوص میزان تأثیر شهید سلیمانی بر روند اخراج نیروهای خارجی از منطقه نیز گفت: من فکر می‌کنم حاج قاسم در این زمینه موفق بود. در برنامه‌های توسعه مجلس شورای اسلامی نیز به موضوع خروج نیروهای فرامنطقه‌ای اشاره شده است زیرا این حضور نه تنها امنیت‌زا نیست، بلکه موجب ناامنی می‌شود.

وی ادامه داد: لذا تفکر حاج قاسم و یاران حاج قاسم یکی از مؤثرترین مجموعه‌هایی بود که توانست شرایطی را به وجود بیاورد که نه فقط نیروهای بیگانه آمریکایی در منطقه اضافه نشوند، بلکه این مقدار نیرو نیز خارج شوند.

این تحلیلگر مسائل بین‌المللی همچنین گفت: اگرچه در مورد خروج آمریکایی‌ها از عراق تشکیک‌هایی وجود دارد اما مهم این است که رسماً اعلام کردند از عراق خارج می‌شویم و من معتقدم به زودی از سوریه نیز خارج می‌شوند و به زودی شاهد خروج نیروهای آمریکا از کل منطقه خواهیم بود.