خواستار تضمین برای صادرات نفت و دسترسی به درآمدهای آن هستیم

حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران تأکید کرد که دور هشتم مذاکرات وین مذاکره را در مسیر صحیح قرار داد.

امیر عبداللهیان به شبکه خبری الجزیره گفت که اگر طرفهای غربی، نیت و اراده داشته باشند، می‌توان در وین به یک توافق خوب دست یافت.

وی تأکید کرد، نمونه عملی تضمین این است  که «ما نفت صادر کنیم و بتوانیم به درآمدهای [حاصل از] آن دسترسی داشته باشیم».

 خواستار تضمین برای صادرات نفت و دسترسی به درآمدهای آن هستیم

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ادامه داد: «خواستار رفع تحریمهایی هستیم که ترامپ اعمال کرد؛ به ویژه [تحریمهایی] که با برجام مغایر است...خواستار تضمینهای جدید هستیم که شامل عدم اعمال تحریم جدید یا اعمال مجدد تحریم پس از لغو آن می‌شود».

امیر عبداللهیان با بیان اینکه با هدف تسهیل مذاکرات، تبادل غیر رسمی پیام بین ایران و آمریکا در جریان است، تصریح کرد: «ما از هیأت آمریکایی، صحبتهای خوبی می‌شنویم، ولی مشاهده اقدامات جدی، اهمیت دارد».

وی با تأکید بر اینکه تهدیدهای رژیم صهیونیستی جدید نیست و در وضعیتی قرار ندارد که بتواند این تهدیدها را عملی کند، درباره ریاض نیز گفت: «گفت‌وگوی ما با عربستان، مثبت و سازنده است و در هر زمانی آماده از سرگیری روابط هستیم».

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی همچنین خبر داد که طی چند روز آینده، نمایندگان ایران به سازمان همکاری اسلامی در جده بازخواهند گشت و این اقدام مثبتی است.

امیرعبداللهیان با اشاره به تمایل ریاض برای مذاکره درباره مسائل منطقه، خاطر نشان کرد: «به اهمیت گفت‌وگوی منطقه‌ای برای حل مشکلات منطقه باور داریم که شامل عربستان، مصر و ترکیه باشد».

وی همچنین تأکید کرد: «به همسایگان خود هشدار می‌دهیم که عادی‌سازی روابط با اسرائیل، یک اشتباه راهبردی است و آنها نخستین کسانی هستند که هزینه آن را پرداخت خواهند کرد».

در همین ارتباط، «علی باقری» معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و مذاکره‌کننده ارشد ایران در مذاکرات وین برای رفع تحریم‌های یکجانبه علیه جمهوری اسلامی، امروز قبل از دیدار و گفت‌وگو با نمایندگان پنج امضاکننده برجام تصریح کرد که مذاکرات وین مثبت و رو به جلو است.

، باقری در ادامه افزود که تلاش‌ها برای دستیابی به نتیجه در مذاکرات وین همچنان در جریان است.

اظهارات معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در شرایطی مطرح شده است که پیش از این نیز «میخائیل اولیانوف»  نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین نیز در پیامی در صفحه توییتری خود تصریح کرده بود که مذاکرات وین آهسته و اما پیوسته پیش می‌رود.

از طرف دیگر، «سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران روز چهارشنبه تأکید کرد که باقری قصد دارد با معاون وزیر خارجه کره جنوبی در وین دیدار کند.

خطیب زاده در این خصوص توضیح داد: «حضور مقام وزارت خارجه کره [جنوبی] در وین یک تصمیم شخصی است و طرف‌های ثالث درخواست کرده‌اند که به واسطه موضوعات دوجانبه و چندجانبه در وین حضور داشته باشد».

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران تأکید کرد که دیدار باقری با چوی جونگ کان به درخواست معاون وزیر خارجه کره جنوبی بوده است و تأکید کرد که چنین نشست‌هایی ربطی به مذاکرات وین بین ایران و کشورهای گروه ۱+۴ ندارد.