حمایت آمریکایی‌ها از رفع تحریم‌های ایران

 بر اساس نظرسنجی جدید موسسه «مورنینگ کانسالت» اکثر رای‌دهندگان آمریکایی همچنان از توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ ایران حمایت می‌کنند و بسیاری از آن‌ها در این نظرسنجی که در آستانه ازسرگیری مذاکرات وین در دولت جدید ایران انجام شد، گفتند در صورتی که کاهش تحریم‌ها علیه ایران باعث ازسرگیری مذاکرات می‌شود، باید این اتفاق بیفتد. 

در این نظرسنجی، ۵۶ درصد از شرکت‌کنندگان از برجام اعلام حمایت کردند، ۱۸ درصد نظری نداشتند و ۲۶ درصد با آن مخالف بودند. آن‌ها همچنین با کثرت ۴۲ درصدی از برداشته شدن تحریم‌ها علیه ایران برای آغاز مذاکرات حمایت کردند، در حالی که ۲۳ درصد نظری نداشتند و ۳۵ درصد مخالف این اقدام بودند.  

طبق این نظرسنجی، این حمایت در حالی بوده که اکثریت با اختلاف ناچیز گفتند که یک توافق جدید ممکن است مانع توسعه سلاح اتمی از سوی تهران نشود. 

به گزارش پایگاه اینترنتی این مرکز، نظرسنجی ۲۸ تا ۲۹ دسامبر (۷-۸ دی) حمایت گسترده‌ای از توافق ۲۰۱۵ ایران را نشان می‌دهد، با این حال، چارچوب‌بندی در این موضوع بسیار مهم است: در حالی که رأی‌دهندگان جمهوری‌‌خواه تقریبا بر سر اصل توافق اختلاف نظر دارند، آن‌ها به طور عمده از تصمیم یکجانبه ترامپ برای خروج از برجام با گذشت کمتر از سه سال پس از این اقدام، حمایت می‌کنند.

طبق این گزارش بر اساس نتایج به دست آمده، تقریباً از هر ۵ رأی‌دهنده آمریکایی، ۴ نفر مدعی شدند که نگران تولید سلاح اتمی از سوی ایران هستند و در این موضوع کره شمالی و چین سهم بیشتری از نگرانی آن‌ها را به خود جلب کرده بود و ایران در جایگاه سوم قرار داشت. 

از هر ۳ رای‌دهنده آمریکایی شرکت‌کننده در نظرسنجی مورنینگ کانسالت دو نفر نیز گفتند که در صورت شکست مذاکرات در وین، از افزایش تحریم‌های اقتصادی علیه ایران حمایت خواهند کرد، حتی با وجود آن که برخی کارشناسان ارزش آن‌ها را رد می‌کنند.

شهر وین پایتخت اتریش در دور هفتم مذاکرات ۱۴ روز میزبان هیأت‌های مذاکره‌کننده بود. مذاکراتی که هشتم آذر ماه آغاز و ۱۲ آذر برای مشورت‌ طرف‌های اروپایی درباره دو پیشنهاد طرف ایرانی با تنفسی چند روزه متوقف شد و دوباره ۱۸ آذر ماه از سر گرفته شد.

حمایت آمریکایی‌ها از رفع تحریم‌های ایران

نیمه دوم مذاکرات نیز از ۱۸ آذر ماه آغاز و جمعه ۲۶ آذر ماه با برگزاری نشست اختتامیه کمیسیون مشترک برجام پایان یافت. دور هشتم مذاکرات ششم دی ماه شروع و تا نهم دی ماه ادامه یافت و بعد از تنفسی سه روزه به مناسبت سال نو میلادی مجددا روز دوشنبه ۱۳ دی ماه از سر گرفته شد و هم‌اکنون در جریان است.

«سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت خارجه امروز (دوشنبه) درباره مذاکرات جاری در وین گفت:‌ درباره آنچه در وین اتفاق می‌افتد نتیجه تلاش همه طرف‌هاست که به تفاهم پایدار برسیم. بعد از اینکه طرف مقابل کمپین ضد اطلاعاتی را به راه انداخته بود که در اتاق‌ها چیزی به دست بیاورد متوجه شد بی ثمر است. در وین آن چه اتفاق می‌افتد تمرکز بر رفع تحریم‌ها، تضمین‌ها، راستی آزمایی و موضوعات هسته‌ای است و در برخی پیشرفت‌ بوده است. 

وی ادامه داد: بسیار درباره سرعت مذاکرات و گفت‌وگوها صحبت می‌شود. سرعت گفت‌وگوها برای ایران مهم است، نمی‌شود طرف مقابل لاک پشتی حرکت کند و از ما توقع سرعت نور داشته باشد. ما باید به مذاکراتی ادامه دهیم که نتیجه آن توافق پایدار و قابل اتکا باشد و این هم با سرعت بیش از حدی که از سوی طرف مقابل اعمال شود، همخوان نیست. ایران به دنبال توافق پایدار و قابل اتکا است.