عمان می‌تواند مانع تخریب مذاکرات وین توسط طرف‌های ثالث شود

 حسن هانی‌زاده درباره سفر  وزیر امور خارجه  به پادشاهی عمان اظهار کرد: عمان یکی از کشورهایی است که در چهار دهه گذشته، همواره روابطش را با تهران در سطح قابل قبولی حفظ کرده است.

وی تصریح کرد: علیرغم اینکه پادشاهی عمان جزو ۶ کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس است و به شدت از سوی عربستان، بحرین و امارات برای تقابل با ایران در فشار بوده و هست، ولی همواره سعی کرده که سیاست معقولی در رابطه با ایران داشته باشد و این سیاست هم در زمان پادشاه سابق سلطان قابوس و هم در زمان پادشاه فعلی عمان دنبال شده است.

مسقط همکاری بین دو سوی ساحل خلیج‌فارس را دنبال می‌کند

این کارشناس مسائل منطقه با بیان اینکه پادشاهی عمان در حل مناقشات منطقه‌ای و ایجاد سازوکارهای قابل قبول برای پیشبرد برجام نقش موثری داشته است، افزود: نقش پادشاهی عمان در ارتباط بین ایران و کشورهای حوزه خلیج فارس، ایران و اتحادیه اروپا، و حتی ایران و آمریکا بسیار پررنگ بود تا جایی که در برخی مذاکراتی که بین ایران و آمریکا به صورت غیرمستقیم شکل گرفت، نقش واسطه را به خوبی ایفا کرد.

هانی زاده گفت: پادشاهی عمان با دیپلماسی فعال توانسته روابط بسیار خوبی با ایران داشته باشد و میانجیگری این پادشاهی در روابط ایران و اروپا کاملاً آشکار است و به همین دلیل سفرهای مقامات دو کشور به پایتخت‌های یکدیگر می‌تواند در گسترش مناسبات و حتی پیشبرد مذاکرات بین ایران و کشورهای ۱+۴ در وین موثر باشد.

وی با بیان اینکه پادشاهی عمان در شکل‌گیری مذاکرات هشت ماهه بین ایران و عربستان نقش فعال داشت، خاطرنشان کرد: محوری‌ترین رویکرد سیاست خارجی پادشاهی عمان این است که همکاری تنگاتنگی بین دو سوی ساحل خلیج فارس یعنی ایران و ۶ کشور حوزه خلیج فارس ایجاد و تنش‌ها را از منطقه دور کند.

این کارشناس مسائل منطقه گفت: پادشاهی عمان یکی از محوری ترین کشورهای کریدور شمال-جنوب هم تلقی می‌شود و با توجه به توافق نامه‌هایی که برای سوآپ گازی و همچنین انتقال انرژی آسیای میانه به خلیج فارس و دریاهای آزاد امضا شده، مسقط می‌تواند نقش واسطه را در این حوزه ایفا کند و از این جهت می توان سفر امیرعبداللهیان به پادشاهی عمان را در راستای تقویت کریدور شمال به جنوب ارزیابی کرد.

عمان نقش پررنگی در تعدیل مواضع عربستان در قبال ایران دارد

هانی زاده با اشاره به اینکه پادشاهی عمان همیشه در مهار سیاست‌های تهاجمی عربستان نسبت به ایران و محور مقاومت ایفای نقش کرده، افزود: پادشاهی عمان سعی می کند رابطه قابل قبولی بین تهران و ریاض ایجاد کند.

وی یادآورشد: گرچه حضور عربستان در حاشیه مذاکرات ایران و ۱+۴ در وین، در خروجی این مذاکرات خیلی موثر نیست ولی همین که مسقط بتواند نقش تهاجمی ریاض علیه ایران را کمرنگ کند در پیشبرد مذاکرات موثر است.

این تحلیلگر مسائل بین الملل خاطرنشان کرد: پادشاهی عمان از مدت‌ها پیش از عربستان خواسته که از نقش تخریبی خود در حوزه محور مقاومت و در قبال ایران بکاهد و سیاست معتدل‌تری را در پیش بگیرد.به ویژه اینکه محمد بن سلمان ولیعهد عربستان تلاش می‌کند جای پدرش را به عنوان پادشاه عربستان بگیرد و در همین راستا سعی دارد حاشیه امنی در منطقه ایجاد کند و از رفتار تهاجمی فاصله بگیرد و سیاست معتدل‌تری در منطقه و در رابطه با ایران داشته باشد.

عمان می‌تواند مانع تخریب مذاکرات وین توسط طرف‌های ثالث شود

عمان می‌تواند مانع تخریب مذاکرات وین توسط طرف‌های ثالث شود

هانی‌زاده ، روابط مثبت مسقط با حاکمان کاخ سفید از هر دو جریان جمهوری‌خواه و دموکرات در آمریکا را یادآور شد و گفت: پادشاهی عمان همواره از کشورهای صاحب نفوذ در در هر دو حزب جمهوری خواه و دموکرات بوده است و با توجه به رابطه‌ای که بین پادشاه عمان و تیم سیاست خارجی جو بایدن رییس جمهوری ایالات متحده وجود دارد، می‌تواند در کاهش فشارها بر ایران ایفای نقش کند.

وی گفت: میانجیگری پادشاهی عمان می‌تواند مانع از این شود که طرف‌های ثالث مثل ریاض یا تل آویو، روند مذاکرات وین را تخریب کنند.

این کارشناس مسائل غرب آسیا افزود: مسقط به عنوان چکش تعادل در شورای همکاری خلیج فارس عمل می‌کند و تاکنون علیرغم اختلافاتی که بین عربستان و پادشاهی عمان بر سر یمن وجود دارد، همواره سعی کرده که رابطه معتدلی با همه کشورهای منطقه داشته باشد و این رابطه می تواند بر منطقه و بر مناسبات ایران با سایر کشورها موثر باشد.