شعار نه شرقی نه غربی، با تنوع دادن به روابط دیپلماسی قابل تحقق است

فاطمه سلوکی - صباح زنگنه ، کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با افکارنیوز روند مذاکرات هسته‌ای وین را تحلیل کرد: در مذاکرات همراه با امیدواری باید احتیاط و دقت لازم است. به هرحال رسیدن به توافق به نفع دو طرف است.

وی افزود: اگر شرایطی از طرف آمریکا و کشورهای غربی فراهم شود تا با ایجاد تشکیلات مالی و نقل و انتقال پول های بلوکه شده ایران آزاد شود و امکان فعالیت های تجاری آزاد، فروش نفت و سایر محصولات ایرانی، رفت و آمد کشتی ها نیز آزاد شود این یک سنجش عملی نسبت به سخنان اعلامی این کشورها است.

زنگنه با اشاره به فعال شدن دولت برای ارتباط با سایر کشورها ادامه داد: تنوع روابط و تنوع روابط دیپلماسی بسیار مطلوب است. حتی در زمانی که اختلاف و جنگ باشد هرگز دیپلماسی تعطیل نمی شود و ما حتی در زمان جنگ با رژیم بعثی عراق، سفارتخانه های دو کشور بر روی یکدیگر باز بود و پیام ها ردو بدل میشد.

او یادآورشد: هم اکنون هم که روابط با آمریکا دچار مشکل است تبادل پیام ها که یکی از اصلی ترین ابزارهای دیپلماسی محسوب می شود، برقرار است.اما تنوع دادن به این روابط بدون اینکه دستمان زیر ساتور یک کشور باشد، تاثیر واقعی شعار نه شرقی نه غربی خواهد بود.

شعار نه شرقی نه غربی، باتنوع دادن به روابط دیپلماسی قابل تحقق است

این کارشناس درانتها ابراز می‌کند که داشتن استقلال در انتخاب شرکای تجاری یک بحث مهم و اساسی است. به عنوان مثال ما در کشوری مثل چین می‌توانیم یک رشته از تبادلات را ببینیم اما رشته های دیگر را در مابقی کشورها می شود دید و هیچ کدام از این کشورها نباید احساس کنند که ما مستاصل هستیم و فقط به آن ها رجوع می کنیم و این موضوع بسیار مهمی است.