به گزارش افکارنیوز به نقل از مهر، محمود احمدی نژاد پیش از ظهر امروز به وقت محلی در دیدار با هوجین تائو رئیس جمهور چین ، روابط دو کشور را تاریخی ، سازنده و همواره دوستانه و صمیمی توصیف کرد و گفت : دوره اخیر روابط ایران و چین که بر پایه روابط دوستانه کهن دو کشور بنا گذاشته شده است همواره رو به پیشرفت بوده و به ویژه در سالهای اخیر از رشدی روز افزون و صعودی برخوردار بوده است .
رئیس جمهورکشورمان با اشاره به اینکه ایران و چین در بسیاری از مسائل منطقه ای و بین المللی دیدگاه های نزدیک و حتی منطبق بر یکدیگر دارند، افزود: متاسفانه برخی کشورها هستند که در زیاده خواهی به هیچ حدی قانع نبوده و در مسیر تامین منافع خودشان از تحمیل هزینه و آسیب به منافع کشورهای دیگر هیچ ابایی ندارند.

احمدی نژاد همکاری های ایران و چین را کاملا در راستای صلح و امنیت جهانی و تامین عدالت برای همه ملت ها عنوان کرد و اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران محدودیتی برای گسترش همه جانبه روابط خود با چین ندارد.

وی با اشاره به توافقات صورت گرفته بین ایران و چین برای افزایش سطح مبادلات تجاری به رقم ۲۰۰ میلیارد دلار در سال خاطر نشان کرد: حجم مبادلات تجاری ایران و چین سال گذشته از مرز ۴۵ میلیارد دلار گذشته و با رفع برخی موانع اداری و بورکراتیک می توان به راحتی حجم این مبادلات را در طول ۳ تا ۵ سال به بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار افزایش دادو در این راستا جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد همکاری های خود با چین را در عرصه انرژی نیز گسترش دهد.

هوجین تائو رئیس جمهور چین نیز در این دیدار با اشاره به پشتوانه تاریخی و فرهنگی کهن روابط ایران و چین از گسترش روز افزون این روابط در سالهای اخیر ابراز خرسندی کرد و گفت: اجرای گام به گام توافقات دو کشور باعثخوشحالی و رضایت چین است و در شرایط کنونی گسترش همکاری ها در عرصه های مختلف را باعثتسریع و تسهیل منافع مشترک می دانیم.

هوجین تائو تاکید کرد: دولت چین از گسترش روابط با ایران در همه زمینه ها استقبال می کند.

وی پایبندی جمهوری اسلامی ایران به آرمان چین واحد را ارزشمند و قابل تقدیر دانست و اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران و چین باید با تدبیر، شرایط در حال تغییر بین المللی را به نفع خود و ملت های مستقل مدیریت نمایند.

رئیس جمهور چین ضمن تایید و تاکید بر مواضع کشورش درباره بهره مندی جمهوری اسلامی ایران از حق برخورداری و استفاده از انرژی صلح آمیز هسته ای تصریح کرد: ‌چین تنها راه حل رسیدن به تفاهم در موضوع هسته ای ایران را گفت و گو می داند و با هر گونه اعمال تحریم، فشار و تهدید مخالفت قاطع دارد.

روسای جمهور دو کشور همچنین با تصریح بر اینکه همکاری ها در عرصه های فرهنگی ، علمی و آموزشی بستری مناسب برای تقویت و تحکیم روابط کشورهاست ، برگسترش روابط و همکاری های فرهنگی ، علمی ، آموزشی و گردشگری بین ایران و چین تاکید کردند.