وزیر کشور خطاب به وزرای علوم و آموزش و پرورش: مدارس و دانشگاه‌ها فورا بازگشایی شوند

احمد وحیدی در نشست مشترک با وزرای علوم، تحقیقات و فناوری و آموزش و پرورش در جهت اجرای دستور رئیس‌جمهور نسبت به هماهنگی وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری، آموزش و پرورش و بهداشت برای بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها، گفت: با روند مناسب واکسیناسیون افراد بالای ۱۲ سال در کشور دلیلی برای تداوم روند تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها وجود ندارد.

وی با بیان اینکه مدارس و دانشگاه‌ها مراکز اصلی علمی و تحقیقاتی کشور هستند، اظهارداشت: ادامه تعطیلی مراکز علمی به آینده علمی کشور آسیب می‌زند و برای همین باید مقدمات بازگشایی مدارس با دستورالعمل‌های بهداشتی فراهم شود.

وزیر کشور با تاکید بر لزوم برگزاری حضوری امتحانات و پایان نامه‌ها و رساله‌های دانشجویی ادامه داد: معمولا امتحانات با فاصله برگزار می‌شود و همچنین پایان نامه‌های دانشجویی با حضور چند استاد در کلاس کاملا با اصول بهداشتی هم مطابقت دارد و برای همین نباید این برنامه‌ها از این پس آنلاین برگزار شود.

وحیدی افزود: در موضوع بازگشایی مدارس و دانشگاه‌های کشور نسبت به سلامت دانش آموزان و دانشجویان حساسیت فراوان و تلاش داریم با تقویت روند واکسیناسیون و همچنین رعایت اصول بهداشتی مانند استفاده از ماسک ضمن حفظ سلامت دانش آموزان و دانشجویان، فرایند تحصیل و آموزش هم شکل گیرد.

وزیر کشور خطاب به وزرای علوم و آموزش و پرورش: مدارس و دانشگاه‌ها فورا بازگشایی شوند

وزیر کشور در بخش دیگری از سخنان خود به اجرای طرح هوشمند سازی محدودیت‌ها اشاره کرد و گفت: این طرح با همکاری دستگاه‌ها به نحو موثری اجرا می‌شود و اکنون اجرای طرح در دستگاه‌های اجرایی، حمل و نقل درون شهری، اصناف و حمل و نقل برون شهری در جریان است.

وی اضافه کرد: مطابق این طرح همه کارکنان دستگاه‌های اجرایی باید تزریق دو دز واکسن و مشخص بودن وضعیت بیماری‌شان در ادارات حضور یابند.

در ادامه این نشست محمدعلی زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه وزارت بهداشت پروتکل‌های بهداشتی را در بازگشایی دانشگاه‌ها اعلام کنند، گفت: با اخذ پروتکل‌های بهداشتی می‌توانیم تصمیم‌گیری صحیح‌تری برای بازگشایی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی اتخاذ کنیم.

وی با اشاره به خوابگاه‌های دانشجویی ادامه داد: در این خصوص منتظر نظر کارشناسی وزارت بهداشت هستیم و اینکه چگونه و با چه مکانیسمی دانشجویان را در خوابگاه‌ها اسکان دهیم.

وزیر علوم همچنین گفت: یکی از مشکلات پیش رو در بازگشایی دانشگاه‌ها نداشتن آمار واکسن دانشجویان است و باید در این خصوص وزارت بهداشت آمار نهایی دانشجویان واکسن زده را اعلام تا مراتب تصمیم گیری لازم در این خصوص اتخاذ شود.

در همین حال، یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا بعد از بررسی‌های مختلف کارشناسی به این جمع بندی رسیده که باید مدارس و دانشگاه‌های کشور بازگشایی شود، تصریح کرد: برگزاری حضوری کلاس‌ها در مدارس یک ضرورت است و باید برای نجات آموزش کشور این اتفاق در سریع‌ترین زمان ممکن انجام شود.

وزیر آموزش و پرورش افزود: واقعیت امر این است که کرونا نظام آموزشی را در کل دنیا مختل کرده، اما بسیاری از کشور‌ها با روش‌های مختلف به اصل آموزش حضوری برگشته‌اند.