به گزارش افکارنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران؛ سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی بعدازظهر امروز در نشست بین المللی امنیتی سن پطرزبورگ سخنرانی می کند.

نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان گفت: در نشست بین المللی امنیتی سن پطرزبورگ سه موضوع اساسی امنیت انرژی، امنیت اطلاعات و امنیت دریایی مطرح است.

جلیلی افزود: در هر سه این مسایل هم حرف های جدی و هم ظرفیت های اساسی دارد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی درباره مواضع جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: امروز ایران از قدرت های تامین و امنیت انرژی در جهان است که درباره این موضوع بحثجدی دارد.
جلیلی گفت: بحثما این است که تامین و امنیت انرژی باید از طرف چه کسانی هدایت شود.

وی خاطرنشان کرد: اینکه برخی کشورها بخواهند برای تامین و امنیت انرژی جهان تصمیم گیری کنند به نفع مصالح جهانی نیست.

دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان همچنین درباره برنامه های نشست بین المللی امنیتی سن پترزبورگ گفت: در این نشست فرصت خوبی فراهم شد تا علاوه بر نشست، دیدارهای دو یا چند جانبه با مقامات سایر کشورها برگزار شود.

جلیلی اضافه کرد: در دیدار دو جانبه با اقای پاتروشف دبیر شورای امنیت روسیه آخرین تحولات منطقه ای و جهانی و مسایل مورد علاقه بررسی و تاکید شد روابط راهبردی دو کشور ارتقاء یابد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی افزود: دبیران شورای امنیت پنج کشور ساحلی دریایی خزر نیز در نشستی درباره تهدیدها و فرصت های مشترک گفتگو و توافق کردند همکاری شوراهای امنیت پنج کشور ادامه پیدا کند و پروتکلی برای تعمیق روابط تنظیم شود.

جلیلی گفت: دبیران شوراهای امنیت پنج کشور ساحلی دریایی خزر تاکید کردند مسایل خزر باید در حوزه همین پنج کشور بررسی و حل و فصل شود.

دبیر شورای عالی امنیت ملی همچنین درباره دیدار با مقامات هندی گفت: در دیدار با مشاور امنیت ملی نخست وزیر هند نیز درباره مسایل راهبردی ایران و هند بحثو تبادل نظر شد.

وی با اشاره به اینکه طرف هندی پیش از این به تهران سفر کرده است گفت: همتای هندی از من برای سفر به هند دعوت کرد تا در دهلی نو توافقات تهران نهایی شود.

وی درخصوص دیدار با دبیر شورای امنیت ارمنستان گفت: دبیر شورای امنیت ارمنستان نیز بار دیگر برای نشستی در ایروان دعوت کرد تا درباره توسعه و تعمیق روابط ایران و ارمنستان گفتگو کنیم.
جلیلی همچنین با همتای بلاروسی اش گفتگو و آنرا مثبت ارزیابی کرد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی همچنین در حاشیه این اجلاس با مقامات امنیتی ترکیه، لبنان، اندونزی نیز دیدار و گفتگو کرد.

نشست بین المللی امینتی سن پطرزبورگ که با حضور مقامات ۷۰ کشور و نهاد بین المللی و با پیام ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه از پنجشنبه (دیروز ) در سالن کنستانتین کتابخانه ریاست جمهوری سن پطرزبورگ آغاز شد و تا عصر امروز ادامه دارد.