مجلس با کلیات طرح حمایت از واحدهای تولیدی موافقت کرد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (یکشنبه ۳ بهمن ماه) با ۱۲۱رأی موافق، ۱۰۸ رأی مخالف و ۵ رأی ممتنع از مجموع ۲۴۱ نماینده حاضر در جلسه علنی با کلیات طرح حمایت از کارخانجات و واحدهای صنعتی و تولیدی موافقت کردند.

‌امیرآبادی فراهانی: طرح حمایت از کارخانجات با دقت تدوین نشده است

احمد امیرآبادی فراهانی در مخالفت با کلیات طرح مذکور، گفت: طرح حمایت از کارخانجات و واحدهای صنعتی و تولیدی ابهامات زیادی دارد و برخی از بندهای آن ضدتولید است.

وی بیان کرد: در بخشی از این طرح آمده است که بازداشت و حبس مدیران کارخانجات و واحدهای تولیدی ممنوع است، در حالی که این مساله در حیطه اختیارات قاضی است و ما نباید استقلال قاضی را خدشه دار کنیم.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: برای مثال اگر مدیر کارخانه‌ای جاسوسی کند و یا اقدامی برخلاف امنیت ملی انجام دهد آیا باز هم بازداشت وی ممنوع است؟ متأسفانه این طرح به صورت دقیق تدوین نشده و اعضای کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس هم گفتند که قوه قضائیه نامه‌ای به این کمیسیون ارسال و مخالف خود را با این طرح اعلام کرده است.

فرهنگی: مجلس باید گامی در جهت حمایت از تولید بردارد

در ادامه جلسه محمدحسین فرهنگی در موافقت با طرح مذکور گفت: حدود دو سال از تشکیل مجلس یازدهم می‌گذرد و ما اقدام خاصی در راستای حمایت از تولید انجام ندادیم و باید گامی در جهت حمایت از تولید برداریم.

وی گفت: ایرادات مخالفان به طرح حمایت از کارخانجات و واحدهای صنعتی و تولیدی بسیار کلی است و می‌توان در جریان بررسی جزئیات، این ایرادات را برطرف کرد.

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: دولت، مجلس شورای اسلامی و قوه قضائیه نظری مثبت و همسو نسبت به این طرح دارند و ما باید جلوی رکود و تعطیلی واحدهای تولیدی را بگیریم.

اکبری تالارپشتی: واحدهای تولیدی نباید به علت بدهی بانکی تعطیل شوند

همچنین عزت الله اکبری تالارپشتی درباره طرح حمایت از کارخانجات و واحدهای صنعتی و تولیدی، گفت: این طرح از بدو تشکیل مجلس یازدهم تدوین شده و جلسات کارشناسی بسیار زیادی در این راستا برگزار شده است.

وی بیان کرد: حرف ما آن است که کارخانجات و واحدهای تولیدی نباید تحت عناوینی چون بدهی بانکی یا مالیات تعطیل شوند. ما در این طرح با مفسدان اقتصادی کاری نداریم و از سوی دیگر نگفتیم از افرادی که اقدامات خلاف امنیت ملی انجام می‌دهند حمایت شوند و بازداشت نشوند بلکه تمام دغدغه ما آن است که کارخانجات و فعالان اقتصادی آسیب نبینند.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی متذکر شد: ما جلسات زیادی با مرکز پژوهش‌های مجلس برگزار کردیم و کارهای تخصصی زیادی درباره این طرح انجام شده و نقایص و ایرادات این طرح را اصلاح خواهیم کرد.

تالارپشتی اظهار داشت: ما نباید اجازه دهیم کارخانجات و واحدهای تولیدی و صنعتی تعطیل شوند و سه قوه هم با این طرح موافق هستند و حجت الاسلام رئیسی هم زمانی که رئیس قوه قضائیه بود موافقت خود را با این طرح اعلام کرد و بر این اساس ما باید به کلیات آن رأی مثبت دهیم.

فاطمی امین: دولت موافق حمایت از واحدهای تولیدی است

سیدرضا فاطمی امین نیز به عنوان نماینده دولت درباره طرح مذکور گفت: بنگاه‌های اقتصادی و به طور کلی کسب و کار را باید به عنوان یک موجود زنده در نظر گیریم و ما نباید خطای مدیران را به کسب و کارها تعمیم دهیم و به جهت اشتباهات آنان، بنگاه اقتصادی یا کسب و کاری را تعطیل کنیم.

وی بیان کرد: معمولاً گفته می‌شود بزرگترین ثروت یک سازمان، منابع انسانی آن است اما زمانی که در مقیاس بزرگ‌تر و در سطح کشور صحبت می‌کنیم باید گفت ثروت کشور کسب و کار آن است نه افراد و ما هر چقدر کسب و کارها را مورد حمایت قرار دهیم و تقویت کنیم، وضعیت کشور از حیث تولید و اشتغال ارتقا پیدا می‌کند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: طرح حمایت از کارخانجات و واحدهای صنعتی و تولیدی در هیئت دولت مورد بررسی قرار گرفت و رئیس جمهور به صورت جدی از این طرح حمایت کرد و جمع بندی دولت بر این بود که با کلیات این طرح موافقت شود و اگر ایرادی درباره جزئیات این طرح وجود دارد می‌توان آن را در کمیسیون صنایع و معادن مجلس اصلاح کرد.

مجلس با کلیات طرح حمایت از واحدهای تولیدی موافقت کرد

توضیح قالیباف درباره رأی نمایندگان

گفتنی است، در ابتدا رئیس مجلس شورای اسلامی اعلام کرد که کلیات طرح مذکور آرای لازم را کسب نکرد اما محمدباقر قالیباف دقایقی بعد گفت در زمان رأی گیری درباره طرح حمایت از کارخانجات و واحدهای تولیدی و صنعتی چند نفر از نمایندگان اعلام کردند که دستگاه‌های آنان برای رأی گیری خراب است و نتوانستند رأی خود را ثبت کنند.

وی بیان کرد: بنده خطاب به این نمایندگان گفتم که انفورماتیک باید این موضوع را تأیید کند. در نهایت انفورماتیک این موضوع را تأیید کرد و مشخص شد که سیستم ۶ نفر از نمایندگان در هنگام رأی گیری خراب بوده است و این افراد مجبور شدند به صورت کتبی آرای مثبت خود را درباره طرح مذکور اعلام کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: با احتساب این ۶ نفر که نتوانستند آرای خود را ثبت کنند، تعداد نمایندگان موافق با طرح حمایت از کارخانجات و واحدهای تولیدی و صنعتی از ۱۱۵ نفر به ۱۲۱ نفر افزایش یافت، از این رو کلیات این طرح به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید.