انحصار تولید خودرو، بلای جان مردم

مصطفی طاهری، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با افکارنیوز با اشاره به لزوم افزایش کیفیت خودروهای داخلی و علت شماره‌گذاری آن‌ها می‌گوید: شاید بزرگترین عامل در شماره گذاری خودروهای بی‌کیفیت که از ایمنی کافی برخوردار نیستند بحث مدیریت و انحصار است.

وی تصریح کرد: زمانی که انحصار به وجود می‌آید رقابت از بین می‌رود و تولیدکننده به این نتیجه می‌رسد که هر محصولی و با هر کیفیتی درست کند مردم مجبور هستند بخرند چرا که نیاز دارند.

*زمانی که انحصار تولید در صنعت خودرو وجود داشته باشد، کیفیت افزایش نخواهد یافت

طاهری ادامه داد: زمانی که انحصار ایجاد شود چه دلیلی دارد تا تولید کننده دنبال کیفیت بالاتر برود و هزینه خود را بیشتر کند؟ زمانی که همان محصول کیفیت پایین‌تر را هم می‌تواند به خوبی به فرش برساند دیگر نیازی برای افزایش کیفیت نمی‌بیند. این یک موضوع بدیهی در اقتصاد است.

عضو کمیسیون صنایع مجلس افزود: ما در خودروسازی انحصار ایجاد کرده‌ایم، آن هم در محصولی که در مردم نیاز زیادی برایش وجود دارد و حال انتظار داریم تا کیفیت تولید بالا رود! این موضوع اصلا امکان پذیر نیست. زمانی این موضوع اصلاح می‌شود که رقابت ایجاد شود هم بر سر قیمت و هم در خصوص کیفیت. اینگونه مردم خودشان می‌توانند انتخاب کنند.

انحصار تولید خودرو، بلای جان مردم

وی تصریح کرد که به اعتقاد او، گره اصلی موضوع دقیقا همین جا است که اگر بتوانیم این نحوه مدیریت را اصلاح کنیم بقیه موارد هم به دنبال آن حل می‌شوند. راه های اصلاح آن هم از روش‌های مختلف مثل افزایش تعداد خودروسازان یا در طی بازه زمانی واردات خودرو است تا بتوانیم این رقابت را ایجاد کنیم.