گزارشی از تلاش‌های ناموفق اسرائیل برای ترور حاج قاسم

«گادی آیزنکوت» رئیس سابق ستاد کل نیروهای رژیم صهیونیستی در مصاحبه با روزنامه عبری‌زبان «معاریو» با لحنی مفتخرانه به تروریسم دولتی رژیم صهیونیستی اذعان کرده و گفته که تل‌آویو پیش از آمریکا به دنبال ترور سردار «قاسم سلیمانی» بوده است.

بنابر گزارش امروز (پنجشنبه)، روزنامه «العربی الجدید» به نقل از معاریو، آیزنکوت در بخشی از مصاحبه مذکور به تلاش تل‌آویو برای ترور سردار سلیمانی اشاره و اعتراف کرد که رژیم صهیونیستی یک سال و نیم پیش از ترور فرمانده شهید نیروی قدس سپاه پاسداران توسط آمریکا، تصمیم به ترور سردار سلیمانی گرفته بود.

گزارشی از تلاش‌های ناموفق اسرائیل برای ترور حاج قاسم

آیزنکوت اعتراف کرد که پس از یک حمله راکتی به جولان اشغالی، تصمیم ترور سردار سلیمانی اتخاذ شد؛ اما با این حال، او گفت که تل‌آویو «نتوانست محل او را شناسایی کند».

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که «تامیر هیمن»، رئیس سابق دستگاه اطلاعات نظامی رژیم صهیونیستی پیشتر اذعان کرده بود که تل‌آویو در این عملیات دو سال پیش آمریکا برای ترور سردار سلیمانی «نقش ایفا کرده است». او از ترور سردار سلیمانی به عنوان یکی از «دو ترور مهم و قابل‌توجه» در دوران حضورش در این سمت یاد کرده بود و در عین حال، گفته بود که ترور مهم دیگر «بها ابوالعطا»، یکی از رهبران جنبش جهاد اسلامی بوده است.

هیمن همچنین با حمایت از عملیات تروریستی آمریکا گفته بود: «ترور سلیمانی مهم بود، زیرا دشمن اصلی ما ایران است. کمتر می‌توان کسی را با چنین مقام بلندپایه‌ای پیدا کرد که هم کنشگر میدان باشد، هم استراتژیست و هم سرباز». چند ماه پیش از اظهارات تامیر هیمن نیز «یاهونیوز» گزارش داده بود صهیونیست‌ها برای کمک به رصد جابجایی‌های سردار سلیمانی امکان دسترسی آمریکا به چندین شماره موبایل که متعلق به او بود را فراهم کرده بودند. 

ببینید:

فیلم/ پوتین ترور سردار سلیمانی را بار دیگر محکوم کرد

ارتش آمریکا بامداد ۱۳ دی‌ماه ۱۳۹۸ طی یک عملیات تروریستی به دستور «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور این کشور، سردار سلیمانی و شماری از همراهان ایشان از جمله «ابومهدی المهندس» نایب رئیس سازمان الحشدالشعبی عراق را لحظاتی بعد از ترک فرودگاه بغداد به شهادت رساند.

اقدام آمریکا واکنش‌ها و محکومیت‌های بین‌المللی به همراه داشته است. «اَگنِس کالامارد» گزارشگر ویژه سازمان ملل در حوزه ترورهای غیرقانونی و خودسرانه در دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر این سازمان سال گذشته جنایت آمریکا در به شهادت رساندن سردار سپهبد حاج «قاسم سلیمانی» را غیرقانونی خوانده بود.کالامارد در گزارشی ضمن رد کردن ادعاهای مقامات آمریکایی درباره دلیل ترور سردار سلیمانی، نوشته بود واشنگتن نتوانسته مدارک کافی برای توجیه دلیل انجام این حمله ارائه کند. 

وی در ادامه سخنانش با تأکید بر اینکه ترور سردار سلیمانی به همراه نایب رئیس سازمان الحشدالشعبی عراق و چند تن دیگر از همراهانشان، نقض منشور سازمان ملل متحد بوده خواستار اعمال مقررات سخت‌گیرانه‌تری درباره کشتار به وسیله پهپادهای تهاجمی شده است. جدا از این، این اقدام تروریستی در داخل خود آمریکا هم با واکنش روبرو شده و نمایندگان کنگره آمریکا تصریح کرده‌اند دولت ترامپ بدون ادله و استنادات قانونی این عملیات را انجام داده است.

ترامپ و مقام‌های ارشد دولت وی مدعی شده‌ بودند که رئیس‌جمهور آمریکا دستور ترور سپهبد سلیمانی را در واکنش به تهدیدات «قریب‌الوقوع» وی علیه پرسنل آمریکا در منطقه صادر کرد؛ اما مقام‌های دولت او نتوانستند هیچ سندی در تأیید این ادعا ارائه کنند. «مایک پامپئو»، وزیر خارجه وقت آمریکا بعد از اجرای این عملیات بارها درخواست نماینده‌های کنگره برای حضور در جلسات استماع و ارائه مستندات قانونی رد کرد.