تماس ویدئویی نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور یمن با خاجی

« علی اصغر خاجی » مشاور ارشد وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در امور ویژه سیاسی، در ادامه رایزنی‌های جمهوری اسلامی ایران در خصوص حل و فصل فاجعه انسانی در یمن، امروز (یکشنبه) دهم بهمن ماه با « هانس گروندبرگ » نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور یمن، به صورت ویدئو کنفرانس گفت‌وگو کرد.

در این گفت وگو، مشاور ارشد وزیر امور خارجه ضمن ابراز نگرانی از تشدید تنش و گسترش حملات هوایی اخیر ائتلاف به مناطق مسکونی و غیرنظامی یمن، خواستار مداخله هر چه بیشتر سازمان ملل متحد و جامعه جهانی برای توقف جنگ و رفع محاصره غیر انسانی شد و بر تداوم تلاش‌های جمهوری اسلامی ایران به منظور کمک به برقراری صلح عادلانه در یمن  تاکید کرد.

نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور یمن نیز با تاکید بر نقش برجسته جمهوری اسلامی ایران در کمک به برقراری صلح در یمن، مساعی سازمان ملل را به منظور رفع محاصره، برقراری آتش بس و از سرگیری گفت‌وگوهای سیاسی در یمن تشریح کرد.

مشاور ارشد وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در امور ویژه سیاسی پنجشنبه شب هفتم بهمن ماه با ارسال پیامی به «هانس گروندبرگ» نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور یمن، کشتار مردم بی‌ دفاع یمن و‌ بمباران‌های گسترده شهرها، اماکن غیرنظامی و زیرساخت‌های این کشور توسط ائتلاف ضد مردم یمن را محکوم کرد.

تماس ویدئویی نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور یمن با خاجی

در‌بخشی از این پیام، ضمن انتظار محکوم کردن این اقدامات سبعانه (ددمنشانه) و ضد حقوق شناخته شده بین‌الملل، از سازمان ملل متحد و همه نهادهای بشردوستانه بین‌المللی خواسته شده تا اقدامات فوری را برای توقف این جنایات ضد انسانی به عمل آورند.

خاجی در این پیام همچنین اعلام کرده است: قطعا همانگونه که تجربه هفت سال گذشته نشان داده تحریم‌ها، درگیری‌های نظامی و کشتار مردم یمن نمی‌تواند منجر به حل بحران در این کشور شود و راه رهایی، رفع محاصره مردم مظلوم یمن، توقف عملیات نظامی و احترام به استقلال و حاکمیت مردم یمن بوده و جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد همچون گذشته در این مسیر همکاری و تلاش کند.

مشاور ارشد وزیر امور خارجه ۲۶ دی ماه نیز با «هانس گروندبرگ» نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور یمن بحث و تبادل نظر کرد.در این گفت‌وگوی تلفنی دو طرف درباره تحولات جدید در بحران یمن به بحث و گفت‌و‌گو پرداختند. مشاور ارشد وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به این‌که تصمیم گیرنده نهایی در مورد سرنوشت یمن، مردم این کشور هستند، رفع محاصره ظالمانه را مقدمه حل و فصل سیاسی بحران یمن عنوان کرد.

«هانس گروندبرگ» نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور یمن همچنین دهم آبان ماه به تهران سفر و با مشاور ارشد وزیر امور خارجه در امور ویژه سیاسی ملاقات و درباره مسائل و ابعاد مختلف بحران یمن و آخرین تحولات به بحث و گفت‌وگو پرداخت.