پر افتخار بر بام چهل و سه سال اقتدار

در آستانه جشن ملی ۱۴۰۰ و ایام پر برکت دهه فجر انقلاب اسلامی ایران عزیزمان هستیم. چهل و سه سال از آن روزی که بزرگمرد تاریخمان خمینی کبیر (ره) پرچم هیهات منا الذله را در برابر تمامی مستکبرین و مستعمرین و ابرقدرتهای دنیا برافراشت، گذشت. او که با نیت و نفس خدایی اش و با الهام از خط سرخ حسینی پا در مسیری گذاشت که گویا تنها مامور به تکلیف و وظیفه بود و نه نتیجه و همین خلوص او بود که موجی از دلهای بیدار و آگاه و آزاده را همراه خود ساخت و انقلابی کرد که تا تاریخ برقرار است، نمونه و دوامی چون این انقلاب به خود ندیده است.

شاید شنیده باشید که در میان انقلاب‌های بزرگ دنیا به غیر از انقلاب اسلامی ایران ، انقلاب ۱۷۸۹ فرانسه به عنوان یک انقلاب لیبرال، انقلاب ۱۹۱۷ روسیه به عنوان یک انقلاب چپ و انقلاب ۱۹۶۲ الجزایر به عنوان انقلابی با انگیزه‌های اسلامی از دیگر انقلاب‌های مهم جهان بوده‌اند.

بررسی اجمالی چهار ویژگی‌ " آرمان‌ها، اهداف و شعارها"،  "ایدئولوژی حاکم بر انقلاب "، "چگونگی رهبری و هدایت" و "چگونگی حضور مردم"، در این چهار انقلاب میتواند کمک خوبی برای ما باشد که بفهمیم چه شد که توانستیم چهل و سه سال بعد از انقلابمان همچنان با همان آرمانها و اصول و اهدافی که آن را شروع کردیم ادامه دهیم و اقتدارمان را حفظ کنیم.

به قول رهبر انقلاب : "هرچه من نگاه کردم موردی را پیدا نکردم که مثل انقلاب اسلامی، تحولی که در دوره‌ی اول پدید آمد، در دوره‌های بعد یا دهه‌های بعد، با همان شکل، با همان هدفها، به سوی همان آرمانها و با همان جهتگیری‌ها ادامه پیدا کند. یا اصلاً ادامه پیدا نکرده، مثل انقلاب شوروی؛ یا ادامه پیدا کرده، منتها با یک فترتی... مثل انقلاب کبیر فرانسه. "(۹۰/۵/۱۹)

پر افتخار بر بام چهل و سه سال اقتدار

- طبق گفته مورخین و کارشناسان مسائل سیاسی و بین المللی مهم‌ترین تفاوت "انقلاب روسیه" با انقلاب اسلامی ایران در "اصالت" و "صحت" آرمان‌ها و ایدئولوژی انقلاب است. آرمان‌های انقلاب اسلامی برخاسته از "فطرت" و برخوردار از "جامعیت" است. بنابراین هیچ‌گاه با طبع بشر بیگانه نیست و هیچ‌گاه کهنه نمی‌شود. آرمان‌های انقلاب روسیه اما متکی بر عقل ناقص بشری بود که پس از مدتی اشتباه بودن آن محرز و در نتیجه دچار عدم حمایت نسل‌های بعدی شد. از طرف دیگر بین رهبری انقلاب روسیه و مردم و فرهنگ جامعه سنخیتی وجود نداشت. به همین دلیل مردم نقش برجسته‌ای در انقلاب روسیه ایفا نکردند. در حالی که مردم در انقلاب اسلامی با شناختی که از آرمان‌ها داشتند و نیز از آن‌جا که این آرمان‌ها را در سنخیت با فرهنگ خود می‌دیدند و با اعتماد مردم به رهبری انقلاب، کار را به‌خوبی پیش بردند و امروز هم پس از گذشت بیش از ۴۰ سال همچنان به راه خود ادامه می‌دهند.

- اگر بخواهیم "انقلاب فرانسه" را با انقلاب اسلامی مقایسه کنیم، درمی‌یابیم که انقلاب اسلامی برخلاف انقلاب فرانسه از ایدئولوژی و آرمان واحد و مورد تأیید مردم و نخبگان برخوردار بوده است. مردم نیز به رهبران نهضت اعتماد داشته‌اند. بنابراین کار انقلاب به‌سرعت پیش رفته است.

- درباره "انقلاب الجزایر" باید گفت که رهبری آنجا در اختیار شخص نبود، بلکه در اختیار شورایی از "جبهه‌ی نجات ملی" بود؛ جبهه‌ای که همه‌گونه گرایش و سلیقه و آیینی در آن بود، سوسیالیست، ناسیونالیست، لیبرالیست و مذهبی. حتی چند روحانی برجسته در آن حضور داشتند ولی اختلافات در این جبهه باعث شد که انقلابیون راه را گم کنند و زمینه‌ی حضور مجدد فرانسه در الجزایر را فراهم آورند و دوباره در دام استعمار بیفتند.

اینجاست که شما وقتی به انقلاب اسلامی نگاه می‌کنید، متوجه می‌شوید که هماهنگی مردم با رهبری نهضت و نیروهای فعال سیاسی و مورد اعتماد مردم تا چه اندازه به پیشبرد اهداف انقلاب کمک کرده است.

نکته دیگر مزیت ایدئولوژی و آرمان انقلاب اسلامی است که چون از سرچشمه‌ی زلال دین مبین اسلام تغذیه می‌کند، لذا از جامعیت برخوردار است. در این ایدئولوژی "آزادی" وجود دارد، اما نه آن آزادی غربی. "عدالت" هست، اما نه آن عدالت شرقی. انقلاب اسلامی انقلابی الهی است.

وقتی انقلابی بتواند همه‌ی نقاط مثبت انقلاب‌های دیگر را داشته باشد، یعنی می‌تواند تمام گروه‌های ضد آن انقلاب را خلع سلاح کند؛ رمز و راز اینکه ضد انقلاب‌ها نمی‌توانند علیه جمهوری اسلامی کاری از پیش ببرند این است که آنها هر شعاری بخواهند بدهند که هم خوب باشد و هم مردم گرد آنها جمع شوند، انقلاب اسلامی قبلاً آن شعار را داده و یا عملی کرده است. استقلال، آزادی، پیشرفت، عدالت و هر ‌چه را که بگویند در انقلاب اسلامی وجود دارد؛ از طرف دیگر حضور توده‌های مردم در متن انقلاب اسلامی برجسته و پررنگ بوده است و به همین دلیل بود که به‌سرعت به پیروزی رسید.

اکنون هم با اینکه ۴۳ سال از انقلاب ما می‌گذرد، اما توانسته‌ایم در دانش‌های برتر حرف داشته باشیم و این بسیار مهم است. می‌شود گفت که این دستاورد ما به خاطر روحیه‌ی استقلال و رهبری و اصالت آرمان‌ها و ایدوئولوژی انقلاب اسلامی است و به خاطر اینکه ما هیچ‌گاه فراموش نکرده‌ایم که این خارجی‌ها هر کاری بکنند، بالاخره منافع خودشان را می‌خواهند.

امروز اگر ما به اینجایی رسیده‌ایم که غرب از ما می‌ترسد، فقط به سبب ایستادگی در موضع حقمان است. ما نباید در این شرایط بترسیم. باید وعده‌ی خداوند را باور داشته باشیم. ممکن است گاهی شرایط هم سخت شود، اما نهایتاً ما پیروزیم.

رهبر معظم انقلاب نیز بارها در سخنانشان خطاب به انقلابیون کشورهای منطقه گوشزد کرده‌اند که شما مراقب حیله‌های قدرت‌های جهانی باشید. آنها ارعاب می‌کنند، تشویق می‌کنند، پول خرج می‌کنند، سرمایه‌گذاری می‌کنند تا به نتیجه‌ی مطلوب خود برسند. واقعیت اما آن است که کار از دست اینها خارج است، زیرا اگر یک ملتی تصمیم قطعی به ایستادگی برای استقلال خود بگیرد، قطعاً موفق خواهد بود.( خلاصه ای از مصاحبه دکتر مصطفی ملکوتیان /مقایسه چهار انقلاب بزرگ دنیا)

هم اکنون که پر افتخار بر بام چهل و سه سال اقتدار ایستاده ایم، با نگاهی به گذشته میبینیم که چقدر پیشرفت و حرکت رو به جلو داشته ایم. البته که قطعا در این مسیر سختی های فراوانی بوده، تحریمها و دست اندازیها و سنگ پراکنی های دشمنان داخلی و خارجی کم‌نبوده، چه بسا در بخش‌هایی هم موفق نبوده ایم و دلیلش هم عمدتا از ایستادن مقابل دشمن خارجی نبوده باشد ، بلکه به خاطر ضربه‌ای بوده که از منافقین و لیبرال‌ها و سرمایه داران و غربزده‌های داخلی خوردیم که نگذاشتند رشد کنیم تا اثبات کنند که ایستادگی و مقاومت فایده ای نخواهد داشت!در این راه خونهای زیادی داده ایم، بهترینهایی را از دست داده ایم، و بهترینهایی را در تمامی دنیا بدست آورده ایم، ریزشها و رویشهایی بوده است، ولی وقتی از چشم انداز بالاتر به این مسیر نگاه بیندازیم ، وضعیت چشمگیری داشته ایم.

کافی است همین تاکیدها و توصیه های رهبرانقلاب را که پس از خمینی کبیر(ره) سکاندار انقلابمان شد و در بحرانها به زیبایی آنها را مدیریت کرد آویزه گوشمان کنیم؛ روی پای خودمان بایستیم و در راستای تولید ملی، پشتیبان باشیم و مانع زدایی کنیم، و در برابر دشمنان و منافقان و نفوذی ها یک دل و یک زبان باشیم تا یک به یک مراحل و موانع را پشت سر گذاشته و به سوی قله اقتدار و افتخار پیش رویم ان شاءالله.

صفورا ترقی