ضرورت مدیریت صحیح در واردات و تولید خودروی با کیفیت

ابوالفضل خلخالی ، عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت و کارشناس صنعت خودرو در گفت‌وگو با افکارنیوز  درخصوص فرمایشات رهبر انقلاب درمورد کیفیت پایین خودروهای داخلی و بی‌فایده بودن حمایت‌ها بیان می‌کند: برداشت من از فرمایشات مقام معظم رهبری این است که یک اصلاحی در حوزه کیفیت خودروهای داخلی انجام شود و نه اینکه ما درها را به سوی واردات خودروهای خارجی باز کنیم.

 

وی افزود: به هرحال تجربه ای که در این صنعت داریم و اقداماتی که تا به امروز انجام شده این را اثبات می‌کند که باید یک مدیریت صحیحی صورت گیرد و سیاستگذاری صحیحی انجام شود تا این صنعت بتواند از ایراداتی که به آن دچار شده اصلاح شود و تولیدات داخل تبدیل به یک محصول با کیفیت شود.

 

خلخالی گفت: خودرو در تولید ناخالص ملی نقش مهمی دارد و یکی از صنایع تولیدی ما است البته تافته جدا بافته ای نسبت به صنایع دیگر نیست و ما در تمام صنایع از این جنس مشکلات را داریم که باید در تمام آن ها این مشکلات بر طرف شود.

*واردات خودرو باید به‌صورت کنترل شده باشد

این کارشناس ضمن اشاره به احتمال واردات خودرو پس از فرمایشات رهبری تاکید کرد: واردات خودرو به صورت مدیریت شده و محدود و حساب شده می تواند اتفاق بیفتد در حالتی که خلا بازار را تامین کند. یعنی بر اساس میزان تولیدی که داخلی ها قادر هستند عرضه کنند محاسبه شود و میزان تقاضا در بازار مشخص شود و به آن تعداد واردات صورت گیرد.

ضرورت مدیریت صحیح در واردات و تولید خودروی با کیفیت

او اظهار می‌کند: هر زمان که تولید داخلی هم افزایش پیدا کرد میزان واردات کاهش پیدا کند تا تعادل در عرضه و تقاضا حفظ و قیمت خودرو کنترل شود.

خلخالی درانتها خاطرنشان کرد: با واردات خودرو به طور کلی مخالف نیستم البته وارداتی که با آن کسر تولید داخل را بتوان جبران کرد. این واردات کنترل شده هم می‌تواند رقابت ایجاد و هم بازار را تعدیل کند.