مقاوم‌سازی اقتصاد، تنها راه‌حل خنثی‌سازی تحریم‌ها است

محسن پاک آیین در مورد فرمایشات مقام معظم رهبری و  آثار تحریمها بر اقتصاد ایران گفت: مقام معظم رهبری فرمودند که عامل اصلی مشکلات اقتصادی، تحریم نیست اگرچه تحریم هم تاثیرگذار است اما اقتصاد به سیاستگذاری دولت‌های متمادی در سال‌های گذشته برمی‌گردد، که سخن بسیار درستی هم هست. 

 

این کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران دارای یک اقتصاد قوی و منابع غنی برای تامین منافع اقتصادی است، افزود: ما علی‌رغم اینکه یک کشور نفت‌خیزی هستیم اما میزان وابستگی اقتصاد ما به نفت از بسیاری کشورهای نفت‌خیز مثل عربستان و روسیه کمتر است.

وی در ادامه اضافه کرد: قطعا تحریم‌ها بر اقتصاد کشورها اثر گذاشته و هدف آمریکا هم از ورود به جنگ اقتصادی با ایران در واقع فروپاشی و فلج کردن اقتصاد ایران بود، اما در عین حال در برخی مقاطع سیاست‌گذاری‌های نادرست در حوزه صنعت و اقتصاد و معطل کردن امور اقتصادی کشور برای حل مسئله تحریم‌ها، باعث شد که نتوانیم در دوره تحریم، مدیریت خوبی را برای خنثی‌سازی آن‌ها داشته باشیم.

پاک‌آیین با اشاره به فرمایشات رهبر انقلاب مبنی بر اینکه تحریم از خارج به ما تحمیل شده، اما چاره حل آن در داخل کشور است، اظهار داشت: این بیان به این معنی است که ما باید به دنبال مقاوم‌سازی اقتصاد باشیم و به منابع درونی کشور اتکا کنیم. در عین حال ارتباط با دوستان خود در خارج از کشور هم داشته باشیم و به این شکل سعی کنیم تحریم‌ها را بی‌اثر کنیم.

سفیر پیشین کشورمان در جمهوری آذربایجان تصریح کرد: دولت‌ها در مقاطع مختلف بعد از تحریم از سال ۹۰ به دنبال دو موضوع بودند؛ اول لغو تحریم‌ها و دوم، خنثی‌سازی تحریم‌ها. لغو تحریم‌ها از طریق مذاکره با کشورهای تحریم‌کننده و در مقطعی هم ۱+۵ بود و خنثی‌سازی هم از طریق اتکا به منابع داخلی و تقویت اقتصاد ایران از داخل که متاسفانه روی بخش اول تمرکز بیشتری شد و بخش زیادی از انرژی نظام، به صرف لغو تحریم‌ها منعطف شد. در حالی که لغو تحریم‌ها در دست ما نبود، بلکه در دست بیگانگان بود.

وی یادآور شد: اینکه انرژی کشور در مسیر لغو تحریم‌ها مصرف شد، باعث شد که خنثی‌سازی تحریم‌ها در اولویت دوم قرار بگیرد و در نتیجه ما تا به امروز اگرچه پیشرفت‌های زیادی در حوزه اقتصادی کردیم، ولی کماکان از مشکل تحریم، رنج می‌بریم. 

پاک‌آیین افزود: به هر میزان که ما بتوانیم یک موازنه بین مسیر تلاش برای لغو تحریم‌ها و همچنین مسیر خنثی‌سازی تحریم‌ها و اولویت را به خنثی‌سازی تحریم‌ها بدهیم و در عین حال موضوع لغو تحریم‌ها را هم فراموش نکنیم، در این صورت به نظر می‌رسد که ما می‌توانیم نظر رهبر انقلاب را تامین کنیم و شاهد شکوفایی بیشتر در صنایع خودمان باشیم.

وی با اشاره به اعتراف آمریکا به شکست اقتصادی در مقابل ایران، گفت: یک واقعیتی وجود دارد و آن هم این است که همه دولت‌های آمریکا، کشورهای اروپایی و کارشناسان بزرگ اقتصادی جهان به آن اعتراف کردند؛ به دلیل اینکه آمریکا ایران را تحریم کرد که اقتصاد ایران را دچار فروپاشی کند و بعد مردم را دچار نارضایتی کند و به دنبال آن بتواند اهداف خود، از جمله تغییر نظام را عملی کند. اما شاهد بودیم که به دلیل مقاومت مردم، رهنمودهای رهبری، تدابیری که توسط مسئولین اتخاذ شد و همت کارگران، مهندسان و صنعت کاران در اقتصاد ایران، هر سال که از تحریم‌ها می‌گذرد، شرایط بهتری را نسبت به سال قبل پیدا می‌کنیم و این باعث شده است که تحریم‌های آمریکا علیه ایران به نتیجه نرسد و این به معنی شکست آمریکا در تحریم علیه ایران است. 

مقاوم‌سازی اقتصاد، تنها راه‌حل خنثی‌سازی تحریم‌ها است

وی با بیان اینکه تحریم‌ها نه فقط در رابطه با ایران، بلکه اسلحه تحریم برای تحمیل نظرات قدرت‌های بزرگ به کشورهای مستقل، شکست خورده است، گفت: امروز حدود ۲۲ کشور در جهان توسط آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها تحریم شدند؛ اما همه این کشورها به حیات خود ادامه می‌دهند و بدون نیاز به آمریکایی‌ها و غربی‌ها، به دنبال مقاوم‌سازی اقتصاد و حل مشکلات اقتصادی خود از درون هستند. 

پاک‌آیین در پایان خاطرنشان کرد: لذا این جنگ اقتصادی آمریکا که علیه ایران آغاز شد و به مراتب شدیدتر از تحریم‌ها علیه کشورهای دیگر بود، با شکست مواجه شده و این مورد اعتراف خود آمریکایی‌ها هم قرار گرفته است.