حضور سخنگوی دولت در چهلمین جشنواره فیلم فجر

علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت سیزدهم در سومین روز برگزاری چهلمین جشنواره فیلم فجر ، ضمن بازدید از بخش‌های مختلف این رویداد سینمایی درباره تاثیرگذاری جشنواره فیلم فجر به بیان نکاتی پرداخت.

 جهرمی درباره تاثیرگذاری جشنواره فیلم فجر در چهلمین دوره خود گفت: جشنواره فیلم فجر همیشه در همه دوره‌ها پیشگام و پیشرو بوده است. یعنی همه چشم‌ها در این ایام به جشنواره است و همه برنامه‌های دیگر دهه فجر نیز تحت شعاع قرار می‌دهد.

وی با بیان اینکه اولین روزی است که در چهلمین دوره از این رویداد سینمایی حاضر شده است، عنوان کرد: هنوز فرصت نشده تا فیلمی را ببینیم اما تنوع ژانرها و تعداد برنامه‌ها از نظر من خوب بوده است. پیش‌بینی‌ام این است که جشنواره خوب و موفقی را سپری کنیم.

سخنگوی دولت سیزدهم در بخش دیگری از صحبت‌هایش در پاسخ به پرسشی درباره تاکید امیدآفرینی در آثار حاضر در جشنواره فیلم فجر توضیح داد: طبیعتا فیلم نمایشگر واقعیت‌ها و حقیقت‌ها و اولویت‌های هر کشوری است. اگر بخواهم به عنوان نماینده حاکمیت صحبت کنم، طبیعتا می‌پسندم که هر چه می‌شود امیدآفرینی در فیلم‌ها بیشتر شود اما اینکه ما بخواهیم سینماگر و هنرمند را محدود کنیم و بگوییم که شما حتما باید فیلم امیدآفرین بسازید، خیر. هنر ذاتا چیزی که محدود شود نیست.

وی افزود: اگر هنر گاهی واقعیت و حقیقت تلخی هم ببیند، گاهی اوقات ممکن است برای او اولویت قائل شود و به آن بپردازد. طبیعتا بنده موافق این هستم که هرچه می‌توان امیدآفرینی در آثار ما بیشتر شود، چراکه برای همه مردم و کشورمان بهتر است. از نظر من وقتی امید در کف جامعه بیشتر شود به تبع خود جامعه هنری هم حرکت بیشتری به این سمت خواهد داشت.

حضور سخنگوی دولت در چهلمین جشنواره فیلم فجر

بهادری جهرمی در بخش دیگری از صحبت‌هایش در پاسخ به این پرسش که دولت آقای رییسی برای تقویت سینما به خصوص ساخت سالن‌ها در مراکز استان‌ها چه برنامه‌ای دارد؟ گفت: در حال حاضر دو حوزه به ذهنم می‌رسد؛ نکته اول اینکه در دستور کار هیات دولت، تشکیل شورای عالی سینما را داریم که در نوبت دستور هیات دولت است. همین جلسه هم اتفاقا در دستور بود؛ چون جلسه صبح کمی با تاخیر تشکیل شد، نوبت رسیدگی آن نشد. پیش‌بینی من این است که یکشنبه تشکیل شورای عالی سینما در دستور کار هیات دولت قرار گیرد و انشالله به تصویب برسد.

وی افزود: شورای عالی سینما باتوجه به اینکه با ریاست شخص رییس جمهور تشکیل می‌شود و سعی شده در ترکیب آن از خود سینماگران و جامعه فعال این عرصه هم استفاده شود، پیش‌بینی‌ام این است که کمک بسیار جدی به توسعه این صنعت و این حوزه داشته باشد. نکته دوم اینکه در بودجه سال 1401 صندوقی تحت عنوان صندوق پیشرفت و عدالت پیش‌بینی شده که در آن هر استان یک زیر صندوق دارد. در واقع صندوق استانی پیش‌بینی شده است. الویت‌های استانی و بومی در آن صندوق‌های استانی مطابق بودجه سال پیش‌بینی می‌کنند و در چهارچوب آن اولویت‌ها حمایت‌ها صورت می‌گیرید. طبیعتا یکی از اولویت‌ها هم حوزه فرهنگ و هنر است به ویژه با فعالیت جدی آقای اسماعیلی وزیر محترم فرهنگ و ارشاد که یکی از وزرای بسیار فعال و اصطلاحا جنگنده کابینه است. آقای ضرغامی هم کمک حال ایشان هستند.

سخنگوی دولت سیزدهم در بخش دیگری از صحبت‌هایش در پاسخ به این پرسش که آیا کم شدن فیلم‌های مستقل در جشنواره چهلم را تایید می‌کند، بیان کرد: دوست دیگری از من پرسید آیا توصیه نمی‌کنید که فیلم‌ها امیدآفرین باشد؟ من پاسخ دادم که ماهیت و ذات سینما و هنر آزاد است. اساسا کسی توانمندی محدود کردن هنر را نخواهد داشت.

بهادری جهرمی درباره اقداماتی که موجب امید بیشتر سینماگران برای تولید آثار شود، گفت: طبیعتا دولت و حاکمیت همچون سایر شهروندان برای هنر، فرهنگ و سینما اهمیت و احترام قائل است. زبان سینما، زبان گیرا، مطلوب و محبوبی است. قطعا دولت هم علاقمند به توسعه این حوزه است. به نظر می‌رسد که اگر ما در مرحله طراحی، نگارش فیلمنامه‌ها بتوانیم اشتراک نظرهای بیشتری در حوزه‌های مختلف داشته باشیم ، نه تنها با محدودیت بلکه با حمایت‌های جدی‌تری هم می‌توانیم در این حوزه مواجه باشیم.