روش‌های جبران حذف ارز ۴۲۰۰ چیست؟/ عدم شفافیت دهک بندی ها در کشور

حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی موضوعی است که بحث های مختلفی درباره آن مطرح شده است. بسیاری معتقدند که با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی سفره معیشتی مردم کوچک تر می شود و موافقان می گویند این یک ضرورت برای اقتصاد کشور است.

 

رضا تقی‌پور در گفت‌وگو با افکارنیوز، در خصوص ارز ۴۲۰۰ تومانی و اصلاح‌بودجه با بیان اینکه اصلاح ساختار بودجه تا حدودی در بودجه ۱۴۰۱ عملیاتی شده است، گفت: البته اصلاح ساختار بودجه یک مفهوم گسترده است و به عنوان مثال موضوعاتی اعم از جلوگیری از رانت شفاف‌سازی و هدفمندی یارانه‌ها را در بر می‌گیرد.

 

وی با اشاره به اجرای صحیح قانون هدفمندی یارانه‌ها ادامه داد: دولت‌های قبلی قصد داشتند که قانون هدفمندی یارانه‌ها را به درستی انجام دهند، اما واقعاً آن اطلاعات یکپارچه و زیربنایی لازم را نداشتند به عنوان مثال این سوال مطرح است که ما گفتیم یارانه‌ها به دهک‌های پایین داده شود، اما هنوز کسی جواب این سوال را نداده که دهک‌های پایین شامل چه افرادی می‌شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تاکید کرد: متاسفانه دهک بندی‌ها شفاف نبوده است چراکه اطلاعاتی یکپارچه در این بخش وجود ندارد.

این نماینده مجلس با بیان اینکه برخی مسائل اعم از اصلاح ارز 4200 تومانی باید در بودجه تعیین تکلیف شود، گفت: حتما باید آثار هرگونه تغییرات در ارز ۴۲۰۰ تومانی از سوی دولت مدیریت شود این در حالی است که مسئولین به صورت کلی گفتند که این موارد را پیش‌بینی می‌کنیم.

وی با بیان اینکه منابع ارزی در بخش دارو باید به جد مورد مدیریت قرار گیرد، ادامه داد: امکان این مسئله وجود دارد چرا که ما در حوزه‌هایی نظیر زیرساخت‌های اطلاعاتی دارو وضعمان بهتر است، بنابراین روش‌های جبران حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی باید به درستی مشخص شود.

حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در مجلس بلاتکلیف است

این نماینده مجلس تصریح کرد: حتماً باید منابع ارزی در حوزه دارو در جای درستش که می‌تواند بیمه‌ها باشند، هزینه شود و دلیل این مسئله این است که جلوی فساد در این حوزه گرفته و مدیریت شود چرا که اگر به صورت مطلق بگوییم نمی‌توانیم جلوی فساد ارزی را بگیریم دیگر سنگ روی سنگ بند نخواهد شد و اصلاً هیچ دولتمردی نباید از اینگونه حرف‌ها بزند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر هزینه‌های هنگفتی برای فناوری اطلاعات در کشور پرداخت شده است، بیان داشت: ادعای ما این است که در کشور کلی سامانه داریم و این‌ها یعنی ما به اندازه کافی ردپای دیجیتال برای همه فعالیت‌ها تعریف کردیم بنابراین باید بتوانیم مدیریت درستی در این شرایط داشته باشیم.