دولت در مذاکرات شعاری و عجولانه عمل نمی‌کند

جواد منصوری درباره مذاکرات برای رفع تحریمها ، گفت: دولت آیت‌الله رییسی، واقع‌بین و به طور مشخص در مذاکرات وین به مقدار بسیار زیادی با متانت و آرامش مسائل را پیگیری می‌کند و شعاری و عجولانه اقدام نمی‌کند.

 

سفیر پیشین ایران در چین ادامه داد: دولت سیزدهم تلاش می‌کند که مذاکرات در راستای منافع ملی و با توجه به واقعیت‌ها به نتیجه برسد و یکی از دلایل طولانی شدن مذاکرات نیز همین موضوع است.

منصوری تصریح کرد: دولت در مذاکرات نه می‌خواهد تمام نظرات دیگران را بپذیرد که طبیعتا منطقی نیست و نه می‌خواهد تمام نظرات خود را به طرف‌های مقابل تحمیل کند. بلکه می‌خواهد مذاکرات بر اساس منطق، قانون و حقانیت انجام شود.

وی افزود: جالب اینجاست که نتیجه مذاکرات به گونه‌ای شده که طرف‌های مقابل ما قبول کرده‌اند که حرف طرف ایرانی درست است ولی حاضر به اعتراف علنی نمی‌شوند.

این فعال سیاسی، روند مذاکرات برای رفع تحریم‌ها را تاکنون واقع بینانه ارزیابی کرد و افزود: احتمالا مذاکرات به یک نتیجه مرضی الطرفین و قابل قبول برای همه طرفها برسد و البته این موضوع مقداری زمان می‌برد و سریع‌الحصول نیست.

حواشی پیرامون سند ۲۵ ساله واقعی نیست

منصوری درباره سند همکاری‌های ۲۵ ساله ایران و چین گفت: تهران و پکن در غرب و شرق آسیا پیشینه و روابط تاریخی دارند و در طول تاریخ در منطقه خود تأثیرگذار بوده‌اند. در حال حاضر هم این دو کشور می‌توانند به شکل مشترک کار کنند و روابط را توسعه دهند و از امکانات منطقه‌ای استفاده کنند.

سفیر پیشین ایران در چین ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران پس از فراز و نشیب‌هایی که داشته امروز به وضعیت روشن و قابل اعتماد و اتکا برای سایر کشورها درآمده است. دولت چین هم از ابتدای انقلاب به تدریج روابط خود را با ایران توسعه داد و در حال حاضر هم با توجه به وضعیت موجود تمایل دارد بیش از گذشته روابط خود را با تهران گسترش دهد.

منصوری افزود: تضاد با آمریکا در منطقه شرق آسیا و اقیانوس آرام، طبعا چین را قانع می‌کند که با دولت‌هایی چون ایران بیشتر کار کند و همچنین عضویت ایران در پیمان شانگهای و همکاری مشترک ایران در این منطقه زمینه همکاری‌های زیادی را فراهم کرده است.

وی تصریح کرد: چین نیازمند انرژی است و ایران هم می‌تواند از  بازار چین استفاده کند. بنابراین تهران و پکن زمینه‌های همکاری زیادی دارند که می‌توانند با درک منافع مشترک و متقابل با یکدیگر کار کنند.

منصوری درباره ظرفیت‌های چین برای ایران، افزود: از هر جنبه که به قضیه بنگریم دو کشور می‌توانند برای هم منافعی داشته باشند و مانعی بر سر توسعه روابط ما و چین وجود ندارد. بنابراین سند همکاری‌های ۲۵ ساله تهران و پکن چارچوب فعالیت‌ها را مشخص کرده است. البته این قراردادها باید مراحل تصویب و اجرایی خود را بگذراند.

این دیپلمات سابق یادآور شد: همکاری ایران و چین همچنین می‌تواند به نفع آسیای میانه و جنوب و شرق آسیا باشد و حتی برای تقویت دو کشور در مجامع بین‌المللی یقینا موثر خواهد بود. اگر دولت آیت‌الله رییسی رابطه با چین را به شکل مناسب، جدی و همه جانبه پیش ببرد قطعا به نفع ما خواهد بود.

وی با اشاره به ارزیابی‌های متفاوت از سند همکاری‌های ۲۵ ساله و حواشی پیش آمده، این سند را مثبت ارزیابی کرد و افزود: برخی حرف‌ها درباره این موضوع واقعی و صحیح نیست.

دولت در مذاکرات شعاری و عجولانه عمل نمی‌کند

ریشه مشکلات کشور فرهنگی و علمی است 

منصوری درباره عملکرد پنج ماه دولت سید ابراهیم رئیسی، گفت: رییس‌جمهور صادقانه می‌خواهد به مردم و نظام خدمت کند و بسیار با انگیزه و انرژی وارد کار شده است. اما نیاز است دولت فقط بر موضوع اقتصاد تمرکز نکند و به مسائل بنیادی و اساسی بیشتر اهمیت دهد. بسیاری از مشکلات کشور ریشه فرهنگی و بخش عمده‌ای از مسائل اقتصادی ما ریشه علمی و فناورانه دارد و باید این موضوعات حل شود.

این فعال سیاسی یکی از آسیب‌های بزرگ کشور را فردگرایی و ترجیح منافع فردی بر جمعی عنوان کرد و افزود: رسانه‌ها و نهاد آموزش باید از پایین‌ترین سطح، کودکان را جمع‌گرا، جامعه‌پذیر، مسئول و قانونمند تربیت کنند. در غیر این صورت کودک رشد می‌کند و وارد جامعه می‌شود و در پی منافع شخصی می‌رود و جلوی رشد و پیشرفت جامعه و کشور را می‌گیرد.