وزیر خارجه فنلاند: امیدواریم برجام احیا شود

«پکا هاویستو» وزیر خارجه فنلاند که به تهران سفر کرده امروز (دوشنبه) پس از دیدار و گفت‌وگو با حسین امیرعبداللهیان در نشست خبری مشترک حضور یافت و به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.

وی در ابتدا ضمن ابراز خرسندی از حضور در تهران گفت: ایران یکی از اولین کشورهایی بود که ۹۰ سال پیش استقلال فنلاند را به رسمیت شناخت و یکی از کشورهای مهم برای فنلاند بوده و در منطقه هم یکی از کشورهای مهم است.

پکا هاویستو اضافه کرد: امروز توانستیم درباره موضوعات مختلف به بحث بنشینیم. البته فنلاند عضو اتحادیه اروپا است و امیدواریم همکاری‌ها بین ایران و اتحادیه اروپا افزایش یابد و امروز هم در این زمینه تبادل نظر کردیم.

وزیر خارجه فنلاند با بیان این‌که امروز درباره موضوع افغانستان نیز به بحث و تبادل نظر پرداختیم، اظهار داشت: این افتخار را داشتم که با نماینده دولت ایران در امور افغانستان دیدار داشته باشم و می‌دانیم ایران نقش بسیار مهمی را می‌تواند در افغانستان ایفا کند و مهاجران زیادی به ایران می‌آیند و فنلاند با کمک کمیساری عالی پناهندگان سازمان ملل از این مسئله حمایت کرده و تعدادی از پناهجویان را از ایران به فنلاند بردیم و امیدواریم این روند افزایش یابد.

* ایران بازیگر بسیار مهمی در منطقه

هاویستو ادامه داد: ثبات منطقه برای ما خیلی مهم است و ایران بازیگر بسیار مهمی است و همکار من (امیرعبداللهیان) وضعیت در سوریه و یمن را توضیح داد و امیدواریم راه‌حل‌های مسالمت آمیزی را در این زمینه‌ها داشته باشیم.

وی همچنین گفت: امیدواریم هیأت ایرانی در فروم هلسینکی حضور یابد و همکاری خود را با ایران ادامه دهیم.

*  امیدواریم برجام احیا و توافق خوبی حاصل شود 

 پکا هاویستو از مذاکرات در وین و همچنین از اقدامات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران و همچنین همکاری ایران با این نهاد استقبال کرد و گفت‌: ما حامی برجام هستیم و امیدواریم برجام احیا شود و توافق خوبی حاصل شود و فنلاند از تلاش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حمایت می‌کند و می‌دانیم ایران همکاری‌های خوبی با آژانس دارد و در نهایت نتیجه مذاکرات موفق برجام می‌تواند فرصتی برای افزایش تبادلات بین دو کشور باشد.

وزیر خارجه فنلاند: امیدواریم برجام احیا شود

* بی صبرانه منتظر هستیم در خصوص مذاکرات وین توافقی حاصل شود

وزیر خارجه فنلاند در پاسخ به سؤالی درباره عدم اقدام جدی اتحادیه اروپا در خصوص عهدشکنی آمریکا در برجام نیز اظهار داشت: چیزی که در خصوص برجام رخ داد ناامید کننده بود و ما کشورهای اروپایی همیشه حامی برجام بوده‌ایم و ما و اروپا خیلی به اینستکس امید داشتیم و در آن شرایط خاص مشارکت کردیم. جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم بسیار فعال بود که راه‌حلی پیدا کنیم و همکاری ادامه یابد.

وی گفت: بی صبرانه منتظر هستیم در خصوص مذاکرات وین توافقی حاصل شود.