انتخاب رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر؛ بحران سیاسی جدید در عراق

 حسن هانی زاده درباره فرایندهای سیاسی عراق برای انتخاب رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر این کشور گفت: در حال حاضر اختلاف نظر بین جریان صدر و هیات هماهنگی احزاب شیعه از مدت‌ها پیش بر سر انتخاب نخست وزیر و رئیس‌جمهور شدت گرفت به دلیل اینکه جریان مقتدا صدر تلاش دارد با توجه به اینکه اکثریت پارلمان را به دست آورده دولت و ریاست جمهوری را هم در اختیار داشته باشد و به نوعی انتخاب رئیس جمهور و نخست وزیر را مدیریت کند.

وی افزود: با توجه به اینکه اختلاف نظر بین این جریانات وجود دارد در حال حاضر کردها و شیعیان برای انتخابات ریاست جمهوری دچار اختلافات زیادی شده اند و همین مسئله باعث به تعویق افتادن پروسه انتخاب رئیس جمهور و نخست وزیر شده است. البته فرصت قانونی رو به پایان است.

این کارشناس مسائل منطقه خاطر نشان کرد: بحران سیاسی جدیدی دامن گیر عراق شده و اگر در فرایند زمانی دو هفته رئیس جمهور و نخست وزیر انتخاب نشوند مشکلات زیادی پیش روی پارلمان جدید و احزاب سیاسی و همین طور کشور وجود خواهد داشت.

هانی زاده همچنین گفت: جریان صدر در تلاش است تا الکاظمی برای پست نخست وزیری در قدرت بماند. از طرف دیگر کردها هم در مورد معرفی رئیس جمهور با مشکل مواجه شده اند و حزب دموکرات به دنبال روی کار آوردن هوشیار زیباری است اما با توجه به عملکردی که او در گذشته داشته به نظر می رسد شانس کمتری داشته باشد. ضمن اینکه اتحادیه میهنی کردها نیز در تلاش برای انتخاب برهم صالح برای ریاست جمهوری است.

وی افزود: بنابراین اختلافات طولانی مشکلاتی را ایجاد کرده و امکان دارد به نتیجه خوبی هم نرسد و این وضعیت همچنان ادامه داشته باشد.

انتخاب رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر؛ بحران سیاسی جدید در عراق

این کارشناس مسائل منطقه در پایان یادآور شد: بازیگران منطقه ای و فرامنطقه ای نقش زیادی در تحولات عراق دارند به ویژه آمریکا که سعی می کند مدیریت سیاسی را به عهده بگیرد. از طرفی انتخاب ریاست جمهوری و نخست وزیری مورد توجه عربستان، امارات، مصر و اردن هم قرار دارد و نظرشان این است که هم برهم صالح و هم الکاظمی در قدرت باقی بمانند. این مسئله باعث افزایش اختلافات شده و شکاف میان جریان شیعه و کرد را در پی خواهد داشت.